AO3 Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Vi begynte med grøt for snart to uker siden, han er seks mnd gammel nå. Har blitt fullammet fram til nå. Han elsker grøten - han smiler når han ser jeg tar frem skjeen, og kaster seg framover for å nå skjeen når jeg mater ham. Derimot har han ikke helt taket på svelgeteknikken enda... Jeg vet at noe går inn, det ser jeg av bleien, men jeg tror jeg trygt kan si at det meste havner utenfor. Han blander liksom grøten med spytt, og dytter den så ut igjen med tunga... Noen tips? Er dette en av de mange tingene som går seg til av seg selv, eller er det noe jeg kan gjøre?
Sunnybeach4gull :) Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Hehe, d gjør gutten min også nån ganga, å særli om han ska smile å gurgle samtidi som vi mate ;-) De gangan han bare ska skøye bruke æ å legge en finger på tunga hans så han gape høyt og stappe skjeeia godt inn :-) Da funke d bra! Men trur dm bare må øve sæ rett å slett ;-)
barbalib har to fine gutter Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 Det høres jo ut som han vil få et godt forhold til mat! Jeg ville ikke stressa med det. I begynnelsen var det akkurat det samme hos oss, men etter noen uker spiste han som bare det
Lemonia Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 Det er bare noe som må øves på ja. Husk at når de ammer eller drikker av flaske så går tungen naturlig framover i munnen. Når de da skal bruke samme teknikk med skje så dyttes maten utover. Så det krever litt øvelse å lære seg å bruke tungen til å føre mat innover, og ikke utover. Egentlig ganske utrolig hvilke ting de må lære seg, men som vi tar helt naturlig. :-)
AO3 Skrevet 17. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2009 Takk! I går prøvde jeg å gi ham eple/mangopuré - det likte han IKKE! Det var utrolig artig å se på. Hele ansiktet hans snørte seg sammen i verdens søteste grimase.
barbalib har to fine gutter Skrevet 17. april 2009 #6 Skrevet 17. april 2009 Tenk så overrasket de blir av nye smaker! Veldig fascinerende. Sønnen min spiser grønnsaksmos med smil og grimaser om hverandre. En ny verden som skal utforskes.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. april 2009 #7 Skrevet 17. april 2009 Ja, dette med å svelge rett ned uten at det kommer i retur først er rett og slett bare en treningssak, som går seg til etterhvert! Men husk at grimaser og brekninger ikke trenger å bety at de ikke liker maten; min lille flis lager alltid en masse grimaser når hun spiser fruktpure, men slikker d likevel til seg m stor iver. Tror at det rett og slett bare er litt uvant for dem; tenk hvilken smakseksplosjon det er for dem å smake noe heeelt nytt for aller første gang, etter et halvt år med døll mm/ mme;)
AO3 Skrevet 17. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. april 2009 Å nei, du, han begynte å skrike da jeg prøvde å gi ham fruktpuré, så det likte han definitivt ikke! *hehe* Pappaen likte den, så han spiste den opp.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. april 2009 #9 Skrevet 17. april 2009 Ok..hvis han begynte å skrike, blir d jo en annen sak ja! Du skrev bare dette m grimaser, så da tenkte jeg d var greit å fortelle at d er veldig vanlig m det, selv om de liker maten=) Her var d nemlig grimaser hver gang jeg ga henne grøt de første par ukene, men skjønte fort at d bare var en "oi, dette var en uvant konsistens"-grimase, og ikke æsj-grimase!
temine Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Det tar tid å lære og spise fra skje. Vi brukte to mnd vi, men så var knerten her lite interessert samtidig og da:) Plutselig en dag kommer det seg, og da går maten mye raskere og enklere inn, uten så mye søl. Til glede for både far og mor;) Andre smaker får du bare venne på han sakte men sikkert. Mye av de fruktpureene er ganske sure, din er jo vant til den gode søte morsmelka. Kan jo prøve med banan først, også etterhvert blande bananen med andre og mer syrlige frukter.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. april 2009 #11 Skrevet 17. april 2009 Er det ikke også slik at barn må smake den samme matvaren opptil 9-15 ganger før de liker den? Synes å ha lest noe sånt no et sted!
temine Skrevet 17. april 2009 #12 Skrevet 17. april 2009 Jo, er vel sånn om de små ikke liker noe, så faller det i smak etter en 15 ganger. F.eks med tran, her var det brekninger i starten, så gikk det over etter ett par uker. Er visst slik hos voksne og, MEN jeg har ikke tenkt å lide meg gjennom 14 dage rmed tran for å bli vant til smaken. Nå når knerten her først har begynt å spise, så faller visst alt i smak plutselig. Ikke at han spiser så store mengder, men nå har jeg vel prøvd alt i som fins på glass for 4mnd og 6 mnd, samt ymse hjemmelaga grønnsakesmoser og fruktpureer, og det går da ned like greit alt sammen. Honningmelon er favoritten her da, ikke så fetende akkurat;)
AO3 Skrevet 17. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 17. april 2009 I dag prøvde jeg to forskjellige konsistenser - helt tynn og ganske tykk - og ganske tykk var (litt overraskende?) definitivt den største suksessen. Det ble mye mindre søl av det... Og han gikk til angrep på skålen da skjeen ikke kom raskt nok! *hehe* Han kastet seg framover med hele kroppen mot skålen, og sugde på den!
temine Skrevet 17. april 2009 #14 Skrevet 17. april 2009 Hehe, liker det da i alle fall:) Sikkert ikke så lett for den tykke grøten å renne ut igjen som den tynnere. Så da fant du jo løsningen helt av deg selv:D!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå