erteposen + 4 Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 He, he...dette er brennbart her inne. Les på matportalen.no. Der står det veldig greit. Salami blir regnet som spekemat, og det anbefales gravide ikke å spise. Gilde, ja det ble sendt brev, vil selvsagt ikke garantere noe. Dypfrysing i 2 døgn skal ta knekken på det farlige, selv om sjansene skal være små i Norge. Roastbiff er jo vel ikke gjennomstekt, og kjøtt gravide skal spise skal være det. Meeeeen det finnes jo grader av rosa også
camillaj81 Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 Hehe, ja dette begynner å bli et varmt tema:) Du skal ikke spis rått eller rødt kjøtt. Spekemat og roastbiff er NEI mat sa min jordmor ganske klart. Man kan spise biff som ikke er helt gjennomstekt. Hun sa til meg at hvis man tenkte at det ikke skulle være blod på en gravids tallerken så hadde man i hvertfall fulgt alle råd som var.
Kari Trestakk Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 Hehe... Dette er et brennbart tema, ja. Mange vil si at du må være "totalavholdende", men jeg har valgt å vise litt skjønn. Jeg spiste verken spekemat eller roastbeef de første fire mnd, men de siste ukene har jeg begynt å spise spekemat igjen. Jeg ligger unna roastbeef (selv om jeg begynner å opparbeide en ekstrem lyst på det), men salami og spekeskinke spiser jeg. Vanlig salami (ikke fårepølse) fra velrenomerte produsenter spiser jeg uten å fryse den på forhånd. Men jeg passer på å spise den når den er fersk. Spekeskinke slenger jeg i fryseren først. Og jeg spiser uansett bare norske produkter. For å være ærlig så synes jeg at det er blitt litt hysteri rundt dette med kosthold for gravide. Hvor stor er egentlig risikoen? Tror du utsetter både deg selv og babyen for større risiko ved å krysse gata i rushtida for å si det sånn...
Kongeørna Skrevet 16. april 2009 #5 Skrevet 16. april 2009 Nyter i dette øyeblikk en skive med salami....mmmmm
Pink Skrevet 16. april 2009 #6 Skrevet 16. april 2009 Ifølge min jordmor var salami på samme viset som spekemat: OK å spise etter at det har vært fryst et par dager.
erteposen + 4 Skrevet 16. april 2009 #7 Skrevet 16. april 2009 Jeg synes igrunnen det ikke er snakk om hysteri siden vi ikke er gravide så lenge, og spesielt siden en ikke for så lenge siden hadde et par døde barn pga ikke pasturisert melk. Problemet oppstår når en kjenner en av de uheldige, og tenker hvor utrolig enkelt det er å unngå de farene en kjenner til selv om det er små sjanser for at babyen får skader eller dør.
Trejenter? Skrevet 17. april 2009 #8 Skrevet 17. april 2009 Jeg spiser salami (ikke de med sau/lam/får i) med måte og god samvittighet, men jeg sjekker datoen, ferskest mulig. Jeg er forsiktigere med kjøtt som ikke er gjennomstekt.
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 17. april 2009 #9 Skrevet 17. april 2009 Når det er fryst er det jo ikke noe godt lenger :-(
AdrenaLine Skrevet 17. april 2009 #10 Skrevet 17. april 2009 Hehe, roastbeef var utrolig nok en av de få tingene jeg klarte å spise i begynnelsen da jeg var kvalm. Men passet alltid på at den var ferskest mulig fra pakka og ikke så blodig. Bedre med roastbeef enn ingenting tenkte jeg Leste for øvrig et sted at det ikke var nok med å fryse kjøttet, det må være varmebehandlet... *fyrer på bålet*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå