temine Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 6 mnd kontroll i dag, var så sikker på at knerten hadde lagt på seg en hel haug. Han har jo spist godt i det siste, når han nå endelig har lært seg det. Har gitt han det jeg finner med mest kalorier, og tilsatt olje/margarin i det meste i tillegg. Han går jo opp i vekt, men ikke nok. Han er meget lang og slank. Noen tips som ikke helsesøster har kommet på? Ammer om natten og dagen, så ofte han vil ha. Gir han også fast føde tre ganger daglig.
Bumblebeee Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Det høres jo ut som han spiser nok. Så lenge han legger på seg (om ikke så mye som hs mener er riktig) og trives synes jeg du skal slappe helt av. Jenta mi spiste ikke så mye som din når hun var 6 mnd. Noen barn ER slanke, sånn er det med den saken. Dattera til venninna mi veide det samme på 6 mnd kontrollen som min gjorde på 3 mnd kontrollen. Frisk og fin jente, men slank. Hun får alltid pes fra hs, men velger å ikke bry seg så lenge jenta spiser og trives.
emma og moi Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 Hei Temine. Vet ikke hvor mye knerten din veier, el hva historien har vært med dere - men jeg skjønner at du trenger litt oppmuntring! Vi sliter også litt med vekt, har ennå ikke møtt noen med baby på samme strl i fht alder, og får ofte høre at hun er "så liten" Hun er straks 5 måneder og veide 56oo gram forrige uke, 60 lang.Hun sluttet å vokse i magen helt på slutten av svangerskapet, så kanskje derfor har vekt vært litt ekstra i fokus for meg Hun er veldig blid, fornøyd, ikke slapp og ingen fare langt i fra. Når jeg innimellom ytrer litt bekymring siden hun er litt liten og spiser lite/liten vektoppgang, får jeg ALLTID samme kommentaren: "så lenge hun legger på seg og følger kurven sin trenger du ikke bekymre deg"! Noenganger ønsker jeg bare å prate om vekt og gram uten å høre akkurat den kommentaren, det må jo være lov å bekymre seg litt men samtidig ha en dialog og ikke fjase det bort med "ikke tenk på det du, så lenge det er sånn og sånn blabla.." Jeg vil akkurat som deg bare ha noen råd og dele erfaringer! Ville bare si det, lykke til med knerten din
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 Kjenner jeg blir litt irritert på HS av og til, tror de skaper mye unødvendig bekymring blant folk. Så lenge han er fornøyd og sover godt, kan jeg ikke tenke meg at han lider noen nød..Jeg mener; har vi noen gang hørt om en baby som har dødd av sult her til lands? Det har aldri jeg ihvertfall! Gruer meg litt til 6mnd kontr neste uke jeg også, for VET at vektoppgangen hennes ikke kommer til å være så stor denne mnd pga en omgang med magesjau i påsken, m påfølgende ELENDIG apetitt i flere dager. Men hun smiler og er så fornøyd atte, så jeg gidder ikke stresse noe m det..
Frøken Freken Skrevet 16. april 2009 #5 Skrevet 16. april 2009 Helsesøster sier om min elskede snuppelure at hun strekker seg i lengde over det som er vanlig for vekta. Akkurat den måten å se det på elsker jeg henne for. (Helsesøster. Ikke elsker, da - men dere vet hva jeg mener). Nå er ikke snuppa ekstremt liten og hun følger denne mye omtalte kurven sin, men hun er i nedre del av normalen. Jeg har hørt så mange bli bekymret pga all veiing og måling - men aldri møtt noen som har fotalt meg om at det har blitt iverksatt tiltak. Hvilke tiltak skulle det være liksom? Så flink du er som nattammer!! (Hilsen en som har hatt dobbelangst pga lett unge som ikke har fått morsmelk:) Enig med de over i at det kan bli litt vel mye drama pga veiinga. På den annen side - jeg bekymrer meg om alskens, og kan bli litt provosert når jeg føler meg avfeid. Jeg har bekymret meg mye for at hun er så småspist, men får veldig lite gehør for det. Tror kanskje problemet er vel så mye at det finnes så mange regler om hvordan barna liksom skal være og utvikle seg. Dette er det sikkert noen som vil reagere på... men min helsesøster sier at det er mye sunnere for barn å være lange å slanke enn å være tjukke, som faktisk tilfellet er for mange babyer i dag.
husmus &2 Skrevet 16. april 2009 #6 Skrevet 16. april 2009 Siden jeg åpenbart er i fullt vigør på dib igjen... Etter kraftig og kjapp vektoppgang på Prompen frem til 3 mnd alder har jeg stresset "begge veier" med dette både før og etter. Etter 3 mnd gadd han nemlig ikke å innta like mye melk som tidligere, og på 5 mnd kontrollen hadde han kun gåt opp 1 kilo siden 3 mnd kontrollen. MEN, for å gjenta til det kjedsommelige. Han følger kurven sin og har vært smart nok til å spise i tritt med veksten sin, slik at han IKKE blir en tjukkebolle som mor fryktet i starten. Man merker det GODT hvis de ikke spiser det de har behov for, slapp og trøtt blant annet, så jeg tror nok din lille promp har det helt fint jeg!
Hulda77 Skrevet 16. april 2009 #7 Skrevet 16. april 2009 Har hatt og har framleis problem med vekta her også. Så forstår godt du blir stressa. Helsesøster har fulgt ekstra opp (mykje kan seiast om akkurat det) når snuppa plutseleg fall mykje på desse berømmelege kurvene. Ho var typisk "kari normann" ved fødslen, omtrent 3500 gram. Dessverre har ho dei siste mnd lege under den nederste persentilen, nå ved snart fyllte 8 mnd. veg ho 6590. Men ho er ein super aktiv, men ikkje superinteressert i mat. Var på time med henne i dag vedrørande vekt. Har fått nokre råd, nokre er allereie testa ut med hell. Here goes: Ikkje tenke på at det liksom ikkje er bra å blande mange smakar i eitt måltid, berre køyre på med litt forskjellig. Gjerne fruktmos inni mellom skeier med middag, eller blandings for å få ned nokre skeier til. Har hatt ein viss suksess med dette tidlegare også, men ikkje turt å praktisere fullt ut. Testa dermed i kveld etter "grønt lys" frå helsestasjonen. Konklusjon: stor suksess!!! Et ein god del Dra med kjølebag ut slik at eg kan ha fleire små boksar med diverse godsaker på lur. Ergo, skaffe ein passande liten kjølebag. Lita t-skei olje i alle måltid. Tenkte å bruke udos og/eller cocosa. Biovit for å sikre optimalt inntak av vitaminer etc., i følgje helsesøster kunne dette også verke positivt inn på apetitt. Skal dermed kjøpe bivit og oljer asap Graut var viktig i følgje helsesøster.. Snuppe ser ut til å mislike graut..., et nesten ingen ting. Fekk klarsignal på å gje henne litt graut og litt middagsglas til frukost. Har allereie gjort dette, funkar bra!! Mange små måltid heller enn strikt regime med faste oppsett (det siste passar ikkje meg uansett, så bra tips her i huset). Satse på mat framfor mjølk (snuppa er flaskebarn). Avvenne henne på natt (er vel nesten i boks av seg sjølv, men går jo litt opp og ned det der). Slik skulle ho bli "programmert" til å eta meir på dagtid. Ikkje overdrive fruktmos og søte greier (fattar ikkje da kvifor så gira på graut som jo smakar kakedeig..??, kanskje pga vitaminar og jernet, da eller?) Ikkje stresse! Men lett å bli litt stressa når ein samtidig veit og får forklart at det ikkje er heilt heldig å vera så tynnn da baby har mindre å gå på ved sjukdom. Gjera noko hyggeleg ut av måltida, setja henne i stol til bords i lag med oss for korte periodar (trass i at ho ikkje heilt sitt sjølv enda). La henne leike med ulik mat. Ikkje sikkert desse råda passar ditt barn som er 5 mnd. og blir amma. Men kanskje noko å diskutere med di helsesyster? Eller prøve ut etter kvart. Lykke til! Elles er det vel som det blir sagt, ikkje så farleg dersom dei er fornøgde og følgjer kurven sin... Vi skal i alle fall teste ut alt dette for å få henne opp der ho tidlegvis høyrer heime (aller nederst i normalområdet).
temine Skrevet 17. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. april 2009 Det er ikke hs som skaper bekymringen her altså, det klarer jeg fint selv;) Har heldigvis ei helsesøster som funker. Er bare det der å ha noen gram å gå på til sykdomstider jeg skulle ønske han hadde, bortsett fra det skal han gjerne få være slank for min del;) Lykke til på 6 månedsen, håper hun overrasker sin mor positivt:D!
temine Skrevet 17. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. april 2009 Som jeg sa til Lykkeli over her, så har jeg og ei veldig elskelig helsesøster, heldigvis. Det er jeg som er nervevraket, men sånn er det jo å være mor:) Nattammer gjør jeg, men ikke med glede skal jeg si...hehe, knerten her har bare tatt flaske i to korte perioder av sitt liv. Hadde han likt flaske bedre hadde vi nok gått over på det ganske kjapt. Er nemlig lei av å dra frem puppen i tide og utide, lei av ikke å vite hvor mye han får i seg, og lei av å være sår og ha vondt under amming. Har litt psoriasis akkurat på areola, som det så pent heter (men ikke resten av kroppen, snodige saker), så brystvortene er konstant såre. Auauau. Her er det iverksatt tiltak da, smør og olje i all mat. Om han hadde villet flaske seg skulle han fått morsmelk tilsatt mme pulver, men den gang ei. Syns jeg har en stilig gutt da, mørk, lang og slank...hehe, kanskje ikke ett ideal blant babyer, men men. Noen cm kortere eller noen gram tyngre ville gjort seg, så han har fått "litt å gå på" som det så fint heter:)
temine Skrevet 17. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 17. april 2009 Denne skulle da under Frøken Freken sitt, men det klarte jeg altså ikke:)
temine Skrevet 17. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 17. april 2009 Hulda 77, takk for tips:) Min ligger og under det nederste på skjema vekt/høyde. 71 cm og 6,4 kg. Her er det allerede olje og margarin i alt som går inn, og puppen er programmert til å produsere fløte;) Skal i dag prøve å mikse og blande litt mat, håper det går inn noen flere skjeer da. Biovit skal og få en sjans, må bare på handel først. Knerten her sitter og sammen med oss ved bordet, spiser mye bedre da. Fysioen da han godt kunne sitte korte perioder fra 6 mnd, så det hat vi begynt med. Lykke til dere og:)
temine Skrevet 17. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 17. april 2009 emma og moi - Min er født med hjertefeil, så er pga det vi har vekttrøbbel. Vokser fint på lengden, en lang gutt. 71 cm var han i går på kontrollen, men bare 6,4 kg. Helsesøster vil ha han til å legge på seg så han kommer innpå skjema i alle fall, og det vil jo helst jeg og selvfølgelig. Må vel bare stresse ned, la han spise og legge på seg i sitt tempo. Han blir jo ikke tykkere av at jeg stresser med det...MEN, en mirakelkur hadde vært herlig;) Jeg går bare å krysser fingre for at han ikke skal bli syk, eller det som værre er - trenge en ny operasjon. Han er blid og fornøyd nå, spiser akkurat nok til å gå litt opp i vekt, men har ikke noe å gå på. Det som er litt synd. Godt å høre det er flere slankiser der ute:) Lykke til med jenta deres!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå