Gå til innhold

hva skriver dere i fødebrevet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

bare hva dere ønsker med fødselen eller er d flere ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrev litt om forskjellige ting sist. At jeg ikke ønsket en turnus-jordmor (altså en som går i siste "praksis"periode). At jeg ønsket at jordmor var inne hos meg mest mulig hele tiden. At jeg ville ha på det "båndet" hele tiden så jeg kunne følge med på hjertet osv. At jeg ville ha epidural tidlig hvis jeg skjønte jeg ikke holdt ut. Og at jeg skulle få ærlige og detaljerte svar på det jeg spurte om, om det så var negativt. Alle disse tingene ble ivaretatt.

Skrevet

Og så kommer et nybegynnerspørsmål da :P

Hva er fødebrevet? Når skal det sendes? Hvordan får jeg tak i det?

Har ikke hørt noe om dette fra legen min enda...

Skrevet

Fødebrevet er på en måte ei "ønskeliste" over hvordan du ønsker å ha det under fødselen. Er ikke nødvendig å lage om du ikke ønsker.

Det er ikke noe du "får tak i", men du lager det selv. Enten alene, eller sammen med jordmor. Om du lager et slikt fødebrev, så tar du det bare med når du ankommer fødeavdelingen til fødselen :)

Skrevet

Skrev aldri noe sånt brev. Ble tatt godt vare på uansett :)

Skrevet

Jeg har ærlig talt ikke skjønt poenget med å skrive fødebrev med mindre det er ganske kompliserte ønsker man har, eller man har en fødselshistorikk som gjør at det kreves litt ektra årvåkenhet.

Hvorfor ikke bare si hvordan du vil ha det når du kommer på sykehuset? Som regel har man god tid på seg til å kunne fremme ønsker underveis. Som regel får man uansett spørsmål om man har noen ønsker for fødselen når man skrives inn.

Da jeg fødte sønnen min sa jeg bare at jeg ville ta det som det kom, fordi jeg ikke visste hvordan jeg ville takle smertene osv. Jeg hadde heller ingen begreper om hvorvidt jeg ville føde i den ene eller andre stillingen. Tror det er like greit å møte med et åpent sinn, og heller gi tilbakemeldinger til jordmor underveis. I hvert fall dersom det er snakk om førstefødende.

Skrevet

FørsteGANGSfødende skulle det selvfølgelig stå...

Skrevet

Jeg skrev at jeg ikke ønsket studenter og turnuskandidater (da jeg jobbet selv på samme sykehus). At jeg ønsket dra tidlig hjem, og at vi ønsket å klare oss mest på egenhånd på barsel, og heller spørre om vi trengte hjelp. Jeg skrev at jeg ønsket bo på barselhotell. Hadde ellers lite ønsker vedr. fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...