Gå til innhold

Spontan abort.


Lola2016

Anbefalte innlegg

Hei allesammen!

 

Jeg var hos legen for noen dager siden, gravid for aller første gang. Legen var veldig avventene. Hun sa du kan ikke kalles gravid før du er i 12 uke... (?) Jeg har tatt 4 tester og alle var positive. Hun sa videre at nærmere 40-50 % av påbegynt svangerskap blir en SA. Hun sa videre at man kunne spise akkurat hva man ønsket og leve helt normalt med tanke på sport etc etc... Jeg er helt grønn på dette området. Kun 5 uker på vei... Men er det virkelig sant at det er 50 % som får en SA?

Jeg snakket om min beskymring for å føde, da hun sa hun jeg heller burde beskymre meg vedr SA.

Hun nevnte ikke noe om kosttilskudd eller folat. (noe jeg tar nå)

 

Kan man spise alt og leve som Tarzan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva slags legen er det !!!! du er gravid så fort en test slår ut ! og mange får en sa men ikke så mange som 40-50 % ble litt sjokkert jeg. Det er bra og ta folat men ellers lever jeg nesten som vanlig.. ikke ta sit ups da men ellers kan du trene og holdt deg unna rått kjøtt og div små ting

 

hvis jeg var deg så hadde jeg valgt en annen lege

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg!

Dette høres ut som en udugelig, ufølsom lege (som det dessvere finnes en del av...) Bytt lege!!! Og masse lykke til med svangerskapet! Det går helt sikkert kjempebra! Klem

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

først: Gratulerer!!!

 

Eg ville kanskje ikkje levd som Tarzan uansett eg då, men det er kanskje fordi eg er ei pyse og ville vere redd for å dette ned frå trekronene, hehe.

 

Nei men for ein gledesdrepar av ein lege... dust!!! Det er vel sant at ein kan leve relativt normalt særlig i starten, og om helsetilstanden tillet det, men ein skal jo ta hensyn til seg sjøl då.

 

(Det med situps trur eg gjeld først og fremst når magen byrjar å vekse for då deler musklane midt frampå seg, for å gi plass).

 

Det med at 40-50% "aborterer" stammar frå statistikk som seier at så mange av dei befrukta egga ikkje blir noko av. Men for mange betyr det jo berre at "anlegget" dør og kjem ut før det får festa seg, og du vil ikkje merke det ein gong, eller berre få mensen eit par dagar på overtid. Då blir det jo berre eit definisjonsspørsmål om det kan kallast ein SA eller ei. Ofte ville ikkje ein test rukke å slå ut positivt eingong.

 

Men når graviditet er påvist, trur eg prosenten som ikkje resulterer i eit levande barn, er på ca 20-25% og for kvar veke det går bra i starten, vil faren for å miste synke drastisk. Du kan jo velge å sjå på det slik at det går bra med dei fleste :-)

 

Både sjansen for å miste, og helse/kosthensyn finst det fleire gode sider om, eg trur både her inne og på www.babyverden.no.

 

Det er forresten veldig lett å bli skremt her inne, ein kan av og til få inntrykk av at "alle" mistar. Verdt å styre unna sånne innlegg i starten, viss du klarer.

 

Gratulerer igjen, lykke til, og ikkje få panikk! :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til helsestasjonen og få time hos jordmor. de har mye mer erfaring og kunnskap om dette og er mye hyggeligere:) var bare hos jordmor sist og skal kun til jordmor denne gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg bør vel kontakte jordmor i området.

Jeg syntes legen sitt ansvar bør være veiledende og ikke forvirrende. Hun fikk meg til å føle meg ikke-gravid. Så lenge spiren sitter der og testene var positive bør man vel leve med visshet om at det blir til et lite menneske:) Termin 20/24 desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en dårlig lege!

Det er nok sant at mange graviditeter ender i spontanabort, men av de 40 til 50% skjer det i løpet av 4. eller 5 uke til vanlig menstid eller litt etter. Og klart er du gravid. Av og til skjer det at det ikke er noe liv der men kroppen bruker litt lengre tid på å finne det ut. Men hvis hjerte til barnet først begynner å slå som skjer så tidlig som i uke 6 er sjansen veldig stor at alt går bra. Og en ting syns jeg er veldig viktig i graviditeten og senere og: Tar ikke sorgene på forskudd! Nyt lykken så lenge du kan. Hvis man hele tida skal bekymre seg for alt som kan skje så er det jo ikke noe tid til å være lykkelig.

Jeg er nå i begynnelsen av uke 5 og gleder meg. Det blir et barn, det tror jeg rett og slett på.

Lykke til! Og gå ikke til den legen igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Først vil jeg bare si at legen din må være en syk, syyyk dame.. tenk å si noe sånnt til en lykkelig nygravid! Hun burde ikke få arbeide i helsevesenet!

Fant en statistikk inne på en annen tråd.. tenkte du kunne ha glede av å se den:):)

 

5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra

9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra*

13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra

17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra

21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra **

25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

*dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.

**Etter 22. uke regnes det som dødfødsel.

 

Lykke til med svangerskapet! Dette går bra.. ingen grunn til at det ikke skal gjøre det! :):)

 

Stor klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...