Gå til innhold

Hvordan foregår førstegangs kontrollen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva sjekker legen/hvordan osv på første kontroll? Jeg vil helst ikke ha GU hos fastlegen min...

 

Søker man sykehusplass til fødsel osv osv? Noe spesielt man burde være forberedt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det legen min gjorde på første kontrollen var å finne termindato, fylle ut helsekort med navn, adr,arbgiver og stilling på meg og barnefar. Legen spurte om jeg hadde hatt noen tidligere sykdom eller om det var noen arvelige sykdommer i familien. Det ble målt blodtrykk og jeg ble lyttet på. Jeg hadde med en urinprøve (de vil gjerne ha den første på morningen). Så ble det tatt noen blodprøver. De fyller også ut høyde og vekt. Jeg bare sa hva jeg veide, så jeg slapp å gå på vekta.. Alt var helt ufarlig!! Fikk med meg noen brosjyrer og legen bestillte tid til ultralyd. Regner med at hun søkte fødeplass til meg også, glemte helt å spørre.

Første kontrollen er ingenting å grue seg til og jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig med GU.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en rask GU også, men dette var først og fremst fordi jeg var litt usikker på hvor langt jeg var på vei. Men vil du ikke ta GU så er ikke det noe du må..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Var på første kontroll i går jeg.

Leverte urinprøve, tok blodprøver oppgav vekt og høyde og hun fyllte ut skjema. Lyttet ikke på meg, men tok blodtrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede vært på 2 kontroller, da jeg bare var i uke 5 da jeg fikk vite at jeg var gravid og jeg kom tidlig til hos legen. Men første kontroll tror jeg er litt forskjellige fra sted til sted for meg var dette helt ufarlig. Vi snakket litt om hvilke forventninger jeg har til svangerskapet og hvordan livet kom til å arte seg som mor. Det ble tatt en del blodprøver og urinprøven ble sjekket (ha alltid med urinprøve på kontroller, helst morgenurinen), hun veide meg og tok blodtrykket. 2. kontroll tok vi underlivsundersøkelse da legen ville ha prøver på bl.a. livmorhalskreft og kjønnssykdommer. Blodtrykk og veiing som alltid og henvisning til UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på min første kontroll hos legen i dag. Er akkurat 12 uker. Hun fylte ut helsekort, målte blodtrykket, lyttet til lungene og hjertet mitt, tok urinprøver og blodprøver. Hun tok GU for å sjekke hvor stor livmoren var og hvor langt opp den var komt. Størrelsen tilsvarte 14uke, så blir spennende på ultralyd på mandag.

Søkte til slutt om den ord. ultralyden.

 

Lykke til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rart, min lege sa at man anbefalte en gu undersøkelse i begynnelsen av svangerskapet.. skal bli henvist til gyn siden legen min ikke gjør dette.. ta celleprøve og slikt.. Rart det er så forskjellig praksis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...