Gå til innhold

Første jordmorbesøk, hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå i uke 14 (14+0) og skal te jordmor i løpet av de neste to ukene en gang. Hva skjer egentlig denne første timen? Er jo ikke akurat noe mage å måle noe på..... Selv kan jeg merke litt forandring på form/konsistens på magen, men ingen andre ser noe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var, spurte hun om ting og tang i forbinnelse med helsekortet:) Mest ting som vekt, høyde, navn å bosted, røyk? narkotika? medisiner og slikt. Så tar hun blodprøver og urinprøve. Så får du nok forskjellige blader og bøker med informasjon og slikt:) Så kan du spørre henne om det du lurer på:)

Skrevet

Hmmm, sånt fikk jeg hos første timen hos legen når jeg var der i uke 8....

Men de skal kansje ha blod og urin hver gang?

Gjest eelis+spire
Skrevet

Vi som allerede har fylt ut helsekortet, hva gjør vi? Utenom det vanlige (vekt, urinprøve, blodprøve)? Jeg skal til jordmor en gang i mai, men aner ikke hva man egentlig gjør der, og jeg fikk et råd om å møte forberedt...

Skrevet

Skal ha urin hver gang tror jeg, men det er jo for å se at det ikke er noe eggehvite i urinen, og for å se at vi ikke har infeksjon. Men blod tar de ikke hver gang.

Vi som har fylt ut hele vi skal ha med urin tror jeg, også skal jormor sjekke blodtrykk og målet på magen, høre etter hjertelyd og følge det opp slik tror jeg:)

Gjest eelis+spire
Skrevet

Uff, jeg kjenner jeg blir nervøs, jeg. Gruer meg til ultralyd spesielt...

Skrevet

Ul er helt fantastisk jo:D

Da jeg var på ul i uke 12 og fikk se babyen i live, det var sykt rart men utrolig flott:D

Den sparka og slo og snurra seg nesten rundt mens vi så på:)

Skrevet

ooooh, hjertelyd har jeg lyst te å høre, få en skikkelig bekreftelse på at det faktisk er noe der:P

Nå ringte jeg nettop for å få time, men ho var sykemeldt nå så siden jeg er så kort på vei så skulle jeg heller dra te legen den gangen her og.

Skrevet

Da jeg og faren hørte hjertelyden for første gang ble vi nok ganske rørt begge to:)

Det slo så utrolig raskt at det var egentli et sjokk å få høre noe slikt:)

Gjest eelis+spire
Skrevet

Jeg var på ul 10+6, og det var helt fantastisk! Men samtidig er jeg nå veldig redd for at den ordinære ul skal vise noe feil med fosteret. Det er ganske fælt å være gravid sånn sett, med alle bekymringene :-P

Skrevet

Tror ikke du trenger å bekjymre deg der, for skulle det være noe galt slik som Downs og slike problemer med barnet vises det ofte i uke 10-13:)

Så tror nok den ord. vil vise at alt er bra:)

Lykke til i allefall:)

Skrevet

Er 14+1 idag, og var hos JM for første gang. Vi satt bare å pratet litt løst og fast, veide meg, målte blodtrykket, sjekket magen - men ho målte den ikke i og med at jeg var så kort på vei. Hadde allerede vært hos legen så alle mine papirer var jo klare. Også hørte vi hjertelyden (L)

Jeg har også vært på tidlig UL, om mandagen. Var helt utrolig.. En liten gutt(?) som lå å tittet på oss. Helt utrolig at de kan se kjønnet så tidlig. Tar det med en liten klype salt asså, så blir spennende og se hva de sier på den ordinære UL'en. Helt enig med de over her, UL er spennende og morro.

De målte babyen nå i forhold til downs etc, og fant ingen feil - så jeg er bare glaad!

Skrevet

jeg var hos jordmor i uke 17, hadde da vært hos lege allerede og fått helsekortet. Jordmor supplerte det legen ikke hadde fylt ut. Sjekket fosterlyd og målte sf-mål. Hun snakket mye om kosthold, bekken, aktivitet, det å roe ned (jeg jobber mye). Det jeg satte spesielt stor pris på var at hun fortalte meg hvordan det å kjenne liv, og hyppigheten av det gjennom svangerskapet kunne variere og når jeg ev. skulle bli bekymret/ikke bekymre meg. Følte jeg fikk veldig mye god informasjon og hadde mulighet til å stille mange spørsmål. Min samboer var ikke med. Men hun spurte også om det var noe han lurte på. Hun spurte flere ganger om jeg lurte på noe, det var litt godt. Fikk også en del informasjonsmateriell.

Alt i alt hadde jeg en veldig positiv opplevelse hos jordmoren og gleder meg til neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...