Gå til innhold

nei mat !!!


miss_knl*babynr3påvei*

Anbefalte innlegg

kan ikke vi lage et lite tråd med matretter hvor vi helst skal holde oss unna ??? jeg husker det ikke lengre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg har hørt man ikke skal spise er spekemat, skalldyr, reinkjøtt og rød fisk fra ferskvann. Det er i hvertfall det jeg kommer på i farta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rått kjøtt, upasteurisert melk og ost. Det finnes forøvrig mange artikler på nett om temaet, hvis du bare googler "mat for gravide" eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker og kreps er vel ok, er det ikke? Ellers holder jeg meg unna ulike e-stoff så godt jeg kan. Lager mye fra grunn av. Men det gjør jeg også til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg var gravid fikk jeg beskjed av jordmor at jeg kunne spise ALT jeg ville bortsett fra rakfisk, noe jeg ikke spiser uansett. men det måtte være bra dato. skulle ikke spise sushi som gikk ut på dato i morgen og så fersk ost som mulig. også skal jo kjøtt helst være gjennomstekt. men må innrømme at jeg i mitt forrige svangerskap spiste noen blodige biffer. men jobbet da i ferskvare avdeling og spiste kun det kjøttet jeg håndterte selv og visste var nyåpnet. Tror man rett og slett skal bruke fornuften og ikke bli over hysterisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør du ikke spise:

*Honning

*Speket kjøtt(legen sa derimot at det var greit å spise salami)

*skalldyr

*Bri, upasturiserte oster (hvis osten ikke er pasturisert skal det stå på pakken.)

*Bløte egg. De må være kokt/stekt slik at ingenting er bløtt

*Kaker/krem som inneholder råe egg

*Alt kjøtt må være gjennomstekt (Toxoplasmosefare)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skalldyr kan man spise så mye man vil av, det er når man ammer man skal være forsiktig med dette pga allergi.

De fleste oster her i landet er pasteuriserte, er vel bare muggost som er fyfy.

Dette med egg har jeg aldri hørt om, jeg spiser myyyye egg og det var ikke noe problem med nummer 1. blodig kjøtt vet jeg man skal være forsiktig med, men jeg tror nok mye av dette er hysteri. Jeg var veldig forsiktig med nummer 1, men hadde en prat med legen sist jeg var der og han sa det meste er spiselig nå og at Norge ikke har noen spesielle bakterier man skal være redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være toxoplasmose også i rått egg, og derfor er det anbefalt å ikke spise det under graviditeten.

 

De fleste ostene er pasturiserte, ja, men ikke alle. Det er derfor viktig å skjekke det.

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Dette fant jeg på mattilsynets sider.

 

Skalldyr bør være varmebehandlet, og krabbeinnmat fra skallet bør ikke spises.

 

Det går som regel bra uansett hva man spiser, men det er en grunn til at de anbefaler gravide å være forsiktig. Dersom man skulle være uheldig å få i seg noen av disse bakteriene, så kan fosteret ta stor skade av det.

Slik jeg ser det handler det ikke om å være hysterisk, men å være forsiktig og gjøre det man kan for at det skal gå bra med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

honning kan man vel spise...men barnet skal ikke ha det frem til det er ett år...

 

gå inn på matportalen å se der under spesielle grupper..der finner du alt..ellers så har babyverden en veldig grei oversikt på neimat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jeg ikke visste så mye om dette i første svangerskap, som nå;)

Har nok spist mye "skummelt" imens jeg gikk gravid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

en stor lykke for meg er at jeg fant ut at parmesan er JA mat!! Listeria trives ikke i harde oster! Synes forresten at matportalen burde vært litt mer tydelig på det. Fant en artikkel der hvor det står at parmesan er ok, men den var "litt gjemt"!! Men jeg er lykkelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honning er ikke no farlig nei! Bare sunt og godt det, mye bedre enn sukker i te osv. :)

Sushi kan man også nyte, så lenge fisken er fersk. OBS: Ikke tunfisk!

Ellers så sier legen min, bruk hue! De overlevde før i tiden også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan lett føle seg hysterisk, men det er en grunn til at anbefalningene er der. Det er ikke for moro skyld at mattilsynet anbefaler gravide og ikke spise enkelte matvarer. Man jo tenke på at det er for en veldig kort periode i livet, da kan man vel klare å la det være. Hvis man klarer å ikke drikke alkohol i 9 måneder (og en stund etterpå) klarer man vel å la være å spise sushi også!

 

Når man ammer blir det enda værre for noen hvis barnet reagerer på maten mor spiser.

 

En ting som ikke er blitt nevnt her er at man skal skylle grønnsaker og frukt. Både på grunn av fare for toxoplasmose og sprytemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere alkohol og sushi-strofen!! Alkohol er jo virkelig FARLIG for fosteret, og dette holder vel de fleste seg unna! Sushi derimot er ikke no farlig i det hele tatt. Det er faktisk sunt og godt, masse næring.

Og ja, det er viktig å skylle grønt godt, skjær gjerne bort skall hvis man kan, mye sprøyting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ja til den sisite tråden du kan trygt spise reker etc spier det en gang i uken jeg i tillegg til sushi nam nam....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn te er sunt for alle andre enn gravide har jeg lest, papaya holder man seg unna i enkelte land, og ting som lakris kan jo som ellers føre til høyt blodtrykk som man ikke vil ha i graviditeten. Jeg kutta ut alt av kaffi, e-stoffer (det man kan) og spiste mye økologisk... har ikke vært like flink denne gangen--enda... men det beste er vel å leve normalt sunt og gå seg en tur når man kan :) Ikke noe poeng å bli hysterisk heller!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Syns det går over stokk og stein med all denne ja og nei mat besettelsen.

Herrefred, hvordan i all verden har det blitt til så mange friske mennesker før i tiden???

Jeg følger to ting;

-vask frukt og grønt godt

-stek kjøtt godt

Så går nok resten også godt;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan trygt spise Honning. Det er babyen som ikke bør spise dette det først året. Under graviditeten er det helt trygt!!På alle måter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det jeg vil jeg, nesten. Bortsett fra spekemat og myke oster har jeg blitt kvitt mye av kvalmen med salt lakris og sushi.

Kjøper ikke sushi i på gata, men der jeg vet de har et godt rykte.

Kjøper jeg kylling sier jeg rett ut at jeg er gravid og ønsker den godt stekt:) alle tar hensyn til det, så langt:)

 

Mamma syntes min generasjon er på kanten hysteriske.

Jeg kan se at det er lurt og holde seg unna mat som kan dyrke uheldige bakterier.

Smågodt og lakris er nam nam etter middag fordi jeg er sykt gal etter det. Andre dager bytter jeg ut goodies med bananer og nektariner, fordi jeg har lyst på det!!

Følg litt lyster og alt med måte;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi er helt ok, så lenge man holder seg unna tunfisken. Rå tunfisk er helt ut på grunn av at store tunfisk tar opp særlig mye giftstoffer i fiskekjøttet. Kokt tunfisk på boks er derimot helt ok, da det er laget av mindre tunfisk som ikke har det samme opptaket av giftstoffer fra sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...