Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Dette temaet kommer jo opp her hele tiden, men har et litt annet spørsmål jeg. Jeg har termin 31. august, og burde kanskje begynt å søke om foreldrepenger snart. Men jeg vet at jeg i løpet av de neste mnd kommer til å gå ganske mye opp i lønn pga at jeg blir ferdig med masterutdanning denne våren, og får dessuten enda et lite hopp i tillegg (er lærer, så vet det kommer pga fjorårets forhandlinger). Slik vil lønna mi være ganske mye høyere ved termin enn den er nå, og jeg ønsker følgelig at det er denne nye fine lønna mi jeg skal få beregnet foreldrepengene mine ut ifra. Derfor ønsker jeg å drøye søkinga til jeg har gått opp, og kan dokumentere det med en lønnsslipp. Samtidig er jeg redd for å være for sent ute. Noen som vet noe om hva jeg bør gjøre?
kul mage Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Les om hvordan foreldrepengene beregnes på nav.no. Jeg husker ikke detaljene, men det er mulig de beregnes etter et gjennomsnitt av siste år e.l. På nav.no finner du også informasjon om frister. Dersom du har en arbeidsgiver som forskutterer foreldrepengene dine, er det jo heller ingen risiko for å sitte uten penger rett etter fødselen, så da er det bare å vente. :-)
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 16. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. april 2009 Takk for svar, skal sjekke det med arbeidsgiver, vet ikke hva som er vanlig praksis i kommunen? En annen ting, arbeidsgiveren min vil gjerne ha permisjonssøknad fra meg så snart som mulig for å skaffe vikar og slikt, mens jeg som sagt vil drøye nav-søknaden så lenge som mulig. Trenger jeg å gjøre disse to tingene samtidig, eller spiller det ingen rolle?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå