Gå til innhold

sv kontroll- gidder noen å lese og gi meg synspunkter

Anbefalte innlegg

Skrevet

var hos legen på kontroll, legen fortet seg igjennom hele greia, fyllte ut det kortet ganske fort, sjekket ikke ødem og jeg vet at jeg har begynt få vann i kroppen. sjekket ikke magen eller noenting. jeg sliter veldig for jeg er simmel og kvalm, har veldig vondt i ryggen og beina, og hodet, men fikk ikke forklart meg. jeg begynte å snakke og legen bare avbrøt meg "det trenger ikke bety at det blir slik hele veien". jeg vil ikke bli langtids sykemeldt men jeg hadde håpet ihvertfall å få et par dager så jeg kan hvile og være i stand til å komme meg på jobb og funke noenlunde.

hadde håpet å få et par dager sykemelding men fikk kun i dag og i morgen. jeg er veldig beskymret for jeg er kun i uke 12 men har fått så masse plager

legen sa kun at jeg har utrolig lavt blodtrykk, og at jeg har masse sukker i urinen... noe å beskymre seg over???

er det bare meg eller var det noe med legen min??? er jeg helt gal som hadde håpet på litt hviledager??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ønsket deg et par dager sykmelding og det høres ut som om det var akkurat det du fikk.

Hvis du ikke føler du får sakt det du vil til legen er det lurt å skrive huskeliste med alt du vil si og spørre om. Gi den gjerne til legen. Da er det lettere å komme frem med alt. Du kan også velge å ha med deg en eller annen når du skal på kontroll.

Skrevet

hadde håpet at jeg skulle få mulighet å fortelle hvordan jeg hadde det. jeg trengte ikke huske liste for jeg viste hva jeg skulle si men hun avbrøt meg hele tiden. det skal vel ikke være slik? t

Skrevet

Jeg hadde med meg sambo på kontroller sist svangerskap.

Jeg vet jeg har veldig vanskelig for å fortelle om plagene for jeg er redd han tenker at jeg syter uten grunn.

Sambo derimot sa rett ut "hun kommer hjem fra jobb hver dag og går rett og legger seg, hun sover nesten ikke om natten og jeg ser hun får smerter når hun går!! Itillegg har hun migrene to-tre ganger i uken og fortsatt går på jobb til tross for at hun ikke kan komme seg på beina selv!"

Når jeg sitter hos legen pleier jeg å ha "glemt" det verste, og jeg har problemer med å få frem hvor ille det er om jeg først kommer på det.. Da er det greit å ha noen der som bryter gjennom og sier ifra på dine vegne. Legen min er også litt sånn "det ordner seg".

Det ordnet seg ikke, men jeg slapp å gå på jobb med migrene og de fant ut at jeg hadde alvorlig bekkenløsning og fikk behandling for det i det minste.

Skrevet

Heisann.

Følelsen av å ikke bli hørt/tatt på alvor er ikke noen god følelse, ang. sykemld så fikk du jo et par dager hvis jeg forstod deg riktig, men du mener kanskje at du ønsket 3-4 dager eller mer?

Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort følgende;

1. ring legen din og fortell at du trenger en ny prat med ham og at du føler deg for dårlig ivaretatt (skriv evnt ned de tingene du ønsket svar på) og vær helt tydelig på at du er usikker og dermed trenger disse undersøkelsene (eller en forklaring på hvorfor det ikke er nødvendig) for at du skal føle deg trygg.

Lavt blodtrykk er ikke farlig men kan gjerne være årsaken til at du er svimmel. Protein i urinen blir vanligvis sendt til dyrking hvis det er mye og vil derfor ta noen dager før du får svar på).

Du må også være tydelig på at du trenger denne type informasjon for eller så blir du gående å gruble og blir redd/usikker (altså ang blodtrykk og urinprøve).

Mange sjekker ikke magen før senere i svangerskapet (etter uke 12) så det er ikke sikkert han har gjort en dårlig jobb med deg, men uansett så er ikke følelsen din av å være ivaretatt innfridd.

Jeg ville nektet å gå jeg før jeg hadde fått svar, men det krever at du våger å være bestemt og tydelig der og da. (noen ganger føler man seg kanskje bare usikker der og da også kommer spørsmålene etterpå)

Hvis legen din denne gangen heller ikke tar seg tid til deg/gir deg den tryggheten du har behov for så skifter du fastlege og bestiller neste time der :) (fort gjort på nett)

Lykke til!

Skrevet

så jeg er ikke den eneste....lurer på om jeg skal ta med samboeren på neste kontroll så kan han hjelpe meg litt. når jeg tenker over det så føler jeg også at jeg tenker mye på at jeg ikke skal syte osv men jeg kan jo ingenting for at jeg har vondt.

Skrevet

Jeg synes ikke det høres ut som om du ble så dårlig behandlet hos legen din, jeg... magen og ødemer sjekkes jo ikke i så stor grad på en så tidlig undersøkelse uansett. Og du fikk jo et par dagers sykemelding, som det høres ut som var det du ba om.

Men jeg slenger meg på tipset om en skriftlig huskeliste, så blir det lettere å få sagt det du ønsker til legen... det er veldig lett å komme ut av det når man er på kontroll, og særlig i starten hvor man har mye å spørre om samtidig som det gjerne går en stund mellom hver kontroll.

Ellers må jeg si at legen har rett i at det ikke trenger å forbli sånn... jeg var i veldig dårlig form i uke 12, men kom meg igjennom dagene på et vis, uten at jeg skjønner hvordan (sambo så nok bare en sovende jente på sofaen når jeg ikke var på jobb i ganske mange uker, gitt). Senere i svangerskapet var formen mye bedre, og nå på slutten er jeg faktisk sykemeldt med god samvittighet...

Skrevet

jeg håper inderlig at denne dårlige formen ikke skal vare lenge, for jeg vil jobbe og jeg trives på jobben min. det er bare det at jeg ikke har mulighet å hvile noe særlig for jeg har to barn fra før og den ene er syk og sover nesten ingenting og krever utrolig mye. jeg får bare dårlig samvittighet når det gjelder alt, på jobben får jeg ikke gjort god nok jobb føler jeg for formen er ikke ok, hjemme har jeg ikke overskudd til noe. jeg sliter meg selv ut, for jeg vil ta vare både når det gjelder hus og barn. uf uf håper at formen blir bra snart....

hl

Skrevet

Synes det er veldig kjekt å ha med meg samboer, vi er faktisk i dette svangerskapet sammen, og det er kjempe fint å ha en til som kan backe opp og støtte meg. Hater å sitte å syte, men nå har jeg faktisk vært syk (hypermesis) med innleggelse og hele pakken i hele svangerskapet. Sykemeldt 100% selvom jeg aller helst ville jobbe.

Prøv å ha med deg partneren din neste gang å se om du får litt mer ut av det :) Snakk og hold han oppdattert hele tiden på hvordan du har det, så er det lettere for han å støtte deg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...