lillemirakel!! Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Min lille pode på 5,2 mnd elsker drømmehagen og ser på det fra 1730-18 og har gjort det siden 3 mnd....... Sitter i vippestolen og ler og skråler. tenker at 30 min . ikke skader... men for all del, han kan jo gjøre noe annet. Da får jeg iallefall laga middag og spist den:-) Men en bitteliten bismak har det jo.....det er jo tv. hva gjør dere??
Frøken Freken Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Veldig glad for at du stiller dette spørsmålet - jenta mi er 7 mnd og har så godt som aldri sett tv. Men dette er mest av alt fordi rikstv-boksen vår er gått i stykker og vi er på flyttefot til hus med breibånd og ikke gidder skaffe ny. Altså er det ingen som ser tv her i gården. Når vi flytter om tre uker har jeg tenkt å la henne se drømmehagen. Søstra mi har ristet på hodet når jeg tidligere har sagt at snuppelure IKKE får se tv, og sier at jeg kan vente til jeg får tre unger og se om jeg klarer å holde et slikt regime da. Jeg tror i grunnen veldig mange ting hauses opp. Klart vi vil det beste for ungene våre, men alvorlig talt - ingen unger i verden har bedre oppvekstforhold enn dem! Så om man bærer i bb, lar dem sitte i vippestol, ikke gir tran, ikke ammer, lar dem se litt tv ol så er jeg SIKKER på at de kommer unna uten varige men.
Gjest Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 Vi hadde heller ikke tv før jenta vår ble 6 1/2 mnd, hun er nå 8 1/2 og får lov til å se tv. Hun liker å stå i lekegrinda og se tv, samme hva det er. Synes ikke tv er noe negativt i den alderen jeg, for hun _følger jo ikke med på det_. Det er bakgrunnslyd og lys som hun kikker på innimellom når det kommer noe med friske farger eller lyder, men det stjeler ikke oppmerksomheten hennes fra øvrig lek. TV er, i mine øyne, skadelig når det passiviserer barna, og de slutter med kreativ lek. Det er ikke tilfelle hos en baby, i allefall i mine øyne. TVen står altså på nrk super store deler av dagen, og ellers på andre kanaler, selv om jeg selv sjelden ser tv.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 Her står TVen av og til på i bakgrunnen, når jeg gløtter litt på GodMorgenNorge, nyheter osv...Flisa titter litt på av og til, men er som oftest mer interessert i lekene sine. Jeg tror ingen babyer tar skade av litt TV i ny og ne, det er som hun over her skriver først et problem når den brukes som passiviserende barnevakt. Hvilken kanal går drømmehagen på btw? he he..
Frøken Freken Skrevet 16. april 2009 #5 Skrevet 16. april 2009 Må få påpeke at grunnen til at det anbefales at babyer ikke skal se tv er at lyset, fargene og lyden kan overstimulere hjernen. Barnet trenger masse søvn bare for å bearbeide de sanseinntrykkene hun/ han får av å være sammen med andre i rolige omgivelser - og en kan oppleve at barn som ser på tv før leggetid sliter med å roe seg når de skal sove. (Litt som når jeg spiller dataspill rett før leggetid, hehe.) I tillegg hevder enkelte at barnet ikke forstår hvorfor figuerne på tv ikke gir respons på barnet, og at dette ikke er bra når kommunikative ferdigheter utvikles. Jenta mi nistirrer på tv om hun er i et rom med tv på, derfor prøver jeg å begrense dette når vi er på besøk hos andre. Ser forøvrig fram til å kunne se tv igjen selv, da jeg er skikkelig tvslave.
Mia og gullgutten! Skrevet 16. april 2009 #6 Skrevet 16. april 2009 Vi setter ikke gullet forran tven, men han er veldig fasinert av den. Han er nå 4 måneder, og har vært fasinert et par månders tid. Har ikke store plassen så lekematta hans ligger forran tven og da ser han gjerne opp på den. Så lenge han ikke ser på den konstant synes jeg d e greit, blir han for mye distrahert skrur jeg av. Men når han blir større tror jeg godt at han får se litt mer fast på ting som er lagd for barn. I begrensete mengder tror jeg ikke det er farlig.
Gjest yrild Skrevet 16. april 2009 #7 Skrevet 16. april 2009 Vi har ikke TV... men jeg merker at lillemann blir overstimulert selv under Fisher Price Jungle babygymen sin når musikk og lys er på... så jeg ville nok begrenset TV tittingen ja... ...men Baby Bjørn derimot... fremovervendt :-)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 16. april 2009 #8 Skrevet 16. april 2009 Han sitte i vippestoln foran tv en stund hver dag ;-) Syns Top Model og musikkkanaln e kjempe artig, for han flire hjertelig av d ;-) Bruke å ha på disneykanalan også, men trur nu d e det samme ka dm ser på så hær tili :-)
lillegulletvårt=) Skrevet 16. april 2009 #9 Skrevet 16. april 2009 Men er det bevisst at det er skadelig for små å se tv ...?? eller er dt på nivå med *du kan få firkantet øyner *hvis du ser for mye på tv teori .. frøkna vår har sett tv siden 8 uker ...allt fra 30 min til 60 min ...små puljer gjennom dagen og har selvfølgelig i en alder av 6 mnd favoritt tv programm nå .. jeg tror allt med måte ...ikke overdrive på verken den ene eller andre veien .
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 16. april 2009 #10 Skrevet 16. april 2009 Alex elsker drømmehagen, og det har blitt en del av kveldsrutinene hans;) Han kjenner igjen figurene, elsker å "synge" sammen med hopsy daisy og ler seg halvt ihjel av makka pakka. Hehe, jeg så litt på youtube her om dagen, og da fant jeg drømmehagen, jeg satte på klippet, og da kom intromusikken på selvsagt, og Alex hev seg rundt og så på TV'en med en gang Han ble noe sint når han ikke så noe der Tv'en her i huset står ofte på, men Alex bryr seg ikke nevneverdig om "voksenprogrammer", men setter jeg på barneprogrammer på disney playhouse, da ser han på en liten stund før han går tilbake til lekene sine. Men akkurat drømmehagen ser han på fra start til slutt.... Tror ikke de får store problemer av TV, men det er riktig at det ka overstimulere de små med lyden og lyset, så begrensning når de er pyttesmå er lurt, kanskje bare se slutten av drømmehagen istedet for hele? Og jeg setter aldri Alex i vippestol foran TV'en, for da har han ikke mulighet til å flytte seg unna hvis han ikke vil se på mer eller blir for sliten av TV'en. Han ligger/sitter på gulvet og ser, og kryper unna hvis han blir lei. Så ikke fest fast ungen foran TV'en, da har den jo ikke mulighet til å la være å se.....
Sunnybeach4gull :) Skrevet 16. april 2009 #11 Skrevet 16. april 2009 lillegulletvårt :-) Forskning sir at barn kan bli overstimulert av tv ja, men du merke jo d fort om d gjelde din unge!! :-) Hær e gutten min veldig interessert i tvn å snur sæ etter dn når han ligge på golve :-) Ser ingen problema me små økter dær dm får se farga å lyd osv ;-)
Itsrejk Skrevet 16. april 2009 #12 Skrevet 16. april 2009 Nå er småtten min bare tre måneder, så foreløpig har det vært helt uaktuelt å la ham se tv. Det hender jo at storebror ser på noe - og hvis tv'n står på så ser jeg at knøttet oftere og oftere vrir seg mot skjermen for å se på. Jeg prøver faktisk gjerne å avlede ham med å henlede oppmerksomheten hans mot babygymmen eller noe sånt - og av og til har jeg satt noe (bilstolen hans feks) mellom småtten og skjermen, slik at han ikke ser den. Jeg tror ikke han har det miste utbytte av (og enda mindre behov for) å se tv så tidlig. Likevel: Det hender jo at han ser litt fordi han er i et rom der andre ser tv. Jeg tror ikke han blir skadet av dette på noe som helst vis, men jeg prøver å begrense det, med tanke på overstimulering. Synes Garfy&Alex påpeker noe veldig viktig: Vippestolen gir ikke babyen noe valg. Det skal jeg ta med meg den dagen knøttet skal få se drømmehagen. Han får ligge på gulvet, så han har bedre mulighet til å skjerme seg selv om det blir for mye stimuli. Takk for tipset, Garfy! Forøvrig en veldig interessant tråd - artig når folk blir engasjerte!
Sunnybeach4gull :) Skrevet 16. april 2009 #13 Skrevet 16. april 2009 Tru mæ Garfy, gutten min gir klar beskjed når han e lei :-) Å da tar æ han me engang vekk :-) Men kanskje d ikke gjelde alle babya? Dessuten e æ helt enig i at dn ikke ska brukes som "barnevakt" lenge, unga trenge å leke masse, ikke bare sitte i ro :-) Men et kvarter så man kan spring i dusjen osv syns nu æ e helt okei :-)
Maya_1 Skrevet 16. april 2009 #14 Skrevet 16. april 2009 Jeg har også hørt at de blir overstimulerte, og kan få en form for epileptisk reaksjon om de ser for mye på skjermen når de er så små. Hørt om en max på 30 minutter om dagen, så har den som veiledende jeg. Snuppa elsker å glo på skjermen når den står på! Så jeg har måtte slutte å ha den på i bakgrunnen selv. En annen ting jeg er blitt gjort oppmerksom på er at pc-skjermer er værre for de, på grunn av de statiske lyset. Og fordi det ofte er en ting man ikke tenker på, de bare står jo der... Snuppa synes den også er veldig interessant så må slå av skjermen der også.
HokusPokus&Filiokus Skrevet 16. april 2009 #15 Skrevet 16. april 2009 Lar henne (snart 5 mnd) se litt sammen med broren sin på morran, mens jeg lager frokost. Men det har blitt mindre av det, fordi bror er litt morra gretten og tåler ikke at hun overdøver TV`n.. Ellers får hun se hvis vi ser, det er ikke så ofte akkurat. Hun syns ikke det er så gøy.
lillemirakel!! Skrevet 16. april 2009 Forfatter #16 Skrevet 16. april 2009 Så flott med mange meninger om dette! Jeg har til nå satt poden i vippestolen og tror nok jeg fortsetter med det, som sakt over her er drømmehagen( nrk3 super kl 1730) blitt endel av kveldskosen, halvtime tv, så halvtime kos og lek så bad ,mat osv.. Merker at iallefall min lille på 5,2 mnd nå har behov for mye stimuli, han blir sint for han greier ikke snu seg fra mage til rygg, kun fra rygg til mage- og gjør det heeeeeeele tiden.sliten blir han også. Ser at han koser seg og kansje slapper litt av når han ser på det...? En dag hadde vi bursdagsselskap med ca 8-9 gjester---myyyyye oppmerksomhet til han og han elsket det:-) men da badetiden kom og han gikk fra mye liv og røre til ingenting ble det ekstremt galt! Så jeg tror den lille halvtimen er med på å balansere dagen hans..... Men kommentarer har det jo blitt.!
Gjest Skrevet 16. april 2009 #17 Skrevet 16. april 2009 jepp,lillemann ser på tv 4 timer til dagen!! hehe,neida Han ser litt bort på tv av og til,og hender jeg legger han på gulvet sånn at han kan kikke på tv hvis jeg må gjøre noe,feks lage litt middag eller no sånt
LilleBjella Skrevet 16. april 2009 #18 Skrevet 16. april 2009 Jeg bruker TV som barnevakt! Her soves det tre økter 30 minutter til dagen. Så om jeg skal få i meg noe mat (som nå), og tjukken ikke er i lekematte-humør, så setter jeg han i vippestolen foran tv'en, og skrur på noe barnevennlig. Han er fasinert av barnetv, men alt annet driter han i. Så de er tydeligvis flinke til å lage tv som barn liker. Men han blir fort lei. Han har skrålt og kost seg en halvtimes tid en gang i blant, men som regel er det ok i fem, ti minutter. Så lenge det tar mor å presse i seg et par brødskiver. Hadde ikke tenkt å bli dårlig mor før barnet var en tre fire år, men er man sulten så er man sulten. Nå er han grinunge igjen, så på tide å gå rundt i leiligheten å bære litt. 5 måneder forresten.
Gjest Skrevet 16. april 2009 #19 Skrevet 16. april 2009 Signerer LilleElla, her i huset er det også kun 3x30 minutter soving i løpet av dagen. Så det skjer at jeg må ty til tv'n for å få i meg mat, få skiftet på sengen hennes osv. Har ingen betenkeligheter med det, snuppa virker fornøyd og ikke overstimulert i det hele tatt.
signe maten Skrevet 16. april 2009 #20 Skrevet 16. april 2009 Tror dere ikke dette med overstimulering er like individuelt som alt annet? Eller? Her står tv på hele dagen -ikke nødvendigvis med tv på, ofte bare radio også. Magnus er til tider interessert, men leker heller med lekene sine. Og ikke er han plassert foran tven hele tiden heller. Og han sier klart i fra når han er lei. På samme måte som han sier ifra at han er lei av at vi dikker og nusser og klemmer og koser. Og på samme måte som han sier ifra at han er dritt lei av å ligge under babygymmen. And so on. Noen trenger mer stimuli enn andre? Eller? Hehe.. Jeg vet ikke jeg. Stresser i allefall ikke med at Magnus ser på tv innimellom - det er jo en svært liten del av dagen hans. Og nå er han jo bare 5 mnd - når han blir større og ser på tv av mer bevisste grunner, da syns jeg det er viktigere å begrense det så han ikke blir en tvslave og sofagris
<3tobarnsmor<3 Skrevet 16. april 2009 #21 Skrevet 16. april 2009 Jenta vår er en liten tvslave, snur seg etter tvn hele tiden. Nytter ikke å ha tvn på når det er grøt tid i hvertfall:) Simpsons og hotell sæcar er det morsomste, da kan hun sitte å jabbe og tulle. Men varer ikke lengre en 30 - 40 min. Da vil hun noe annet Ser absolutt ikke noe galt i det, da får jeg slappe av litt også Hun blir 7 mnd om noen dager
Madamina Skrevet 16. april 2009 #22 Skrevet 16. april 2009 Er nok ingen krise. En stor ny undersøkelse viste at barn som ser for mye tv (og det skal ikke mye til. Det er ikke snakk om over en time per dag en gang) . kan miste nysgjerrigheten for det virkelige liv samt bli satt tilbake i sosialt samspill. Barne-tv er mer spennende enn virkeligheten. Leste dette i et engelsk tidsskrift. Minstemann her er nokså nysgjerrig på barnetv, og jeg lar ham se 10 minutter med storebror innimellom. Er nok lurt å være selvkritisk. Kjenner noen som har plassert babyen sin foran tv'en i fulle 45 minutt siden ungen var 3 uker gammel. Det har provosert meg. Folk er forskjellige. - og får unger som er forskjellige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå