Gå til innhold

Nå slutter jeg på de forbanna p-pillene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så blir det forhåpentligvis slutt på hodepine annenhver gad, tørrhet i skjeden og vann i kroppen! Så for det bare skje det som skjer:)

Andre som har vært "plaget" med p-piller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange som har "unnskyldninger" for å slutte på pilla for deretter "ha uhell"::

Litt småprakk er det verdt,- å ikke bli gravid når man ikke VIL bli gravid...På meg så virker det som om du håper på en liten baby....Men ikke tør si det rett ut, meget mulig for at du er i en situasjon det ikke passer seg å få barn (midt i utdanning, uten fast partner eller at denne ikke vil ha barn enda, arbeidsledig, ung og lei av skole og vil "ha noe annet å gjøre" eller lignende)

Det finnes mange typer p-piller, minipiller, p-ring, implantant under huden p-sprøyte, spiral (med og uten hprmoner) VILman ikke bli gravid, så er det mye man kan prøve..Ulike piller hjelper ofte på ulike plager vi kan ha i forbindelse med PMS,- samtidig som de kan gi noen andre bivirkninger..SÅ må man vurdere hva kan man leve med og hva vil man være foruten...

Har selv migrene iforb med mens (både med og uten prevansjon), småblødninger i hytt og pine, men UTEN prevansjon har jeg uregelmessig mens som varer leeeeenge og blør myyyyye..... Smerter, både med og uten piller, men mindre med, og har enda ikke funnet et prevansjonmiddel som ikke har gitt meg bivirkninger på en eller annen måte..Men jeg har funent disse mindre problematisk enn en baby det ikke passer seg å få...Og heller ikke verre enn de plager jeg allerede hadde....

Og OM du nå slutter, OG blir gravid,- prevansjon du kan bruke MÅ du jo uansett finne før eller sener..Hvorfor ikke FØR du får et barn det egentlig ikke passer seg å få..Så vet du hva du kan gå tilbake til den dagen du planlegger OG får et ønsket OG planlagt barn.....Hjelper ikke å utsette denn prosessen nå, å "eksperimentere" med ulike prevansjonmiddel ETTER en fødsel er ikke særlig lurt,- eller anbefalt..Da er det nemmelig godt å vite at man kan begynne med noe man er vant til,- og VET fungerer, er så mye annet å bekymre seg for da, enn å finne en prevasjon som virker ok...

Skrevet

Hehe... Du tar dessverre helt feil, men forstår "tankegangen" din!

Her er jeg en dame på 29 år, med 2 skjønne barn:) fult utdannet, gift og en meget god inntekt! og kommer nummer 3 så får den bare komme! Her blir det ingen prevansjon igjen, da får heller mannen kutte strømninga:)

Men takk for du tok deg tid til analysen;)

Skrevet

Ingen personlige anklager mot deg,- bare et førsteinntrykk...

Men det ER mange som de jeg beskrev,- men faktum ligger der likevel,- man må jo før eller siden finne et prevansjonsmiddel osm funker..Og menn er stort sett 100% avhengig av " strengen" sin....

Jeg er selv 30, har to barn (ikke gift, men godt som) og skal ikke ha fler. Vurderer seriøst sterilisering, men er "avhengig" av hormonell prevansjon pga store blødninger, store smerter og uregelmessig mens,- som kan bli VERRE etter sterilisering,- så jeg har slått det fra meg...Hadde det vært rimeligere så hadde jeg nok gjort det alikevel, men akkurat nå er det dyrt nok med annen prevansjon....

Har du prøvd p-implantat da? Få som har det av de jeg kjenner, men de er overlykkelig med det..ER samme virkestoff som minipiller,- slik atdet er registrert VELDIG lite bi-virkninger... Skulle prøve det selv, men legen anbefalte et 1/2 på minipillen først, for å se hvordan jeg reagerer på virkestoffene (jada, jeg har plagdes en del med og uten prevansjon) og det gadde jeg ikke på daværende tidspunkt...

Uansett,- lykke til..Og ER det ikke et lite ønske om en til som ligger og puffer på "Litt ekstra" ??? ;o)

Skrevet

Skjønner godt at du slutter, skjønner ikke at folk tør å bruke p-piller en gang! Det opplyses alt for lite om alle risikoene ved p-piller spør du meg...

Du kan jo sette inn spiral istedet hvis dere ikke skal ha flere barn, men er dere ferdige med barn er jeg helt enig i at mannen kan kutte strengen. Det er jo det enkleste, og bør være et lite offer etter at kona i alle år har proppet kroppen full av hormoner.

Skrevet

Forstår akkurat hva du kunne få inntrykk av, så jeg er ikke fornærmet:)

Hehe, hadde sikkert hvert koselig med nummer 3, selvom jeg føler meg litt ferdig med småbarn/babyer for øyeblikket, deilig når eldstemann er blitt 6 år og yngstemann snart 4! Så tror jeg heller mot et nei ja:) Så mye mer "praktisk" med 2 og ikke 3 og;)

Har snakket en del om sterelisering, men da blir det mannen min i såfall, og det er vi enige om! Men det er jo det å ta steget da... er jo alltid betenkeligheter ved å legge seg under kniven!

Har ikke prøvd p-implant nei... kansje jeg skal lese litt om det da! Det er sånn man har under huden eller?

Skrevet

Helt enig med deg HI! Kutt ut de dritthormonene.... jeg var selv så tørr i skjeden pga p-pillene at jeg ikke hadde normalt samleie på over et år! + en del andre ting... Jeg sluttet jeg og!

Er enig at mannen kan ofre seg litt nå!

Skrevet

jeg kuttet p-piller etter 10 års bruk. føler meg ikke komfortabel med å stappe i meg alle disse hormonene lenger! så her i gården brukes det kondom, og det fungerer helt fint :)

Skrevet

Enig med HI jeg. Kutt ut hormonene som i mange tilfeller kan ødelegge livskvaliteten på en ganske destruktiv måte. Før jeg etter 7 års samboerskap endelig fikk overtalt samboer til at vi skulle få en baby, proppen jeg kroppen min full med ulike p-pillemerker. Alle hadde en eller annen bivirkning, og alle gav meg depresjoner. Så årene mellom jeg var 24 og 31 husker jeg som en laaaang depresjon. I disse årene gjorde jeg virkelig mitt beste for å finne et merke som skulle være snilt mot meg, for jeg ønsket virkelig ikke å bli gravid mot min samboers vilje. Til slutt var jeg altså blitt 31 år og bare sa rett ut "jeg slutter med pillene, bruk kondom hvis du ikke vil ha baby med meg". Vel, kodomer ble aldri brukt, og vi har etterhvert fått 3 barn. Har også prøvd meg på pillen igjen mellom ungene, men samme leksa hver gang: En mor som sitter og griner for absolutt ingenting...Er også blitt 36 år og føler virkelig ikke for å utsette kroppen min for dette forsøket lenger. Har derfor fått meg en god gammeldags kobberspiral som gyn mener er sikkert nok for en kvinne på min alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...