Gå til innhold

Er det lov til å opplyse om kromosonfeil på ul?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 12 uker når jeg skal på ul og lurer på om noen vet om legen har lov til å opplyse om nakkefolden er som den skal? (om det kan være down syndrom) De over 35 får jo tilbud om fostervannsprøve siden sjansen er større, og de har da mulighet til å ta abort hvis det ikke er som det skal fram til uke 18 (!!). Men det er vel ikke noe mer etisk det enn å opplyse på nakkefold i uke 11-13? (selv om sjansene er mindre for kromosonfeil når man er i 20 årene)

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart de har lov til å opplyse om det. Skal du privat eller fått henvisning? Er jo en grunn til at du ønsker ul nå. Så da tror jeg legen har plikt til å opplyse om alle avvik...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tak dette opp med legen min når jeg var på første kontrollen på tirsdag. Han sa at det offentlige ikke tilbyr denne tjeneste til de under 35 og at disse legene derfor ikke skal bruke tid på dette ved en ultralyd. Men han mente at de fleste leger hadde et lite øye til det forde. Derimot er det ingen ting i veien å gjøre dette privat sa han. Men man må da betale for dette selv... Han sa også at gjorde man denne testen når man var i mitten av tyveårene så er sjangsene for et barn med kromosom feil så liten at han sa at sjangsen for feildiagnose var større. Dette vil jo da kunne føre til at man velger bort et barn som egentlig er helt friskt kun fordi man har mistanke om at det kan være noe... Dette ga meg en liten tanke vekker og jeg tror nå kanskje jeg har gått bort fra tidlig UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Jeg skal til privat ultralyd pga at jeg har hatt små blødninger + for gledens skyld (hvis alt er som det skal) Tror ikke jeg kommer til å få et handikappet barn, men er betryggende å vite at alt er som det skal så man ikke får sjokk senere. Tror uansett ikke jeg hadde klart å ta abort om noe er galt, og som du sa hvis sjansen er større for feildiagnose ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos overlegen på fødepol. i går, og jeg hadde en del spørsmål rundt dette. Han var veldig klar på at leger IKKE har lov til å si det om de ser noen avvik på ul, men at de kan anbefale en ekstra ul, henvise til Ullevål, uten å si noe direkte. Han var også veldig klar over at mange leger, spesielt i det private, brøt denne loven. Selv er jeg 36 når babyen blir født, og får ikke tilbud om duotest eller en eventuell fostervannsprøve fordi jeg ikke er 38 ved termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at det er mange forskjellige svar ute og går her, og jeg vet ikke hva som er rett eller galt å si, men før man skal på UL får man et skjema man skal fylle ut, hvor du blant annet må svare på om du vil vite om barnet har kromsonfeil eller ei, og, så vidt jeg har hørt, svarer man nei må man til samtale med lege da man ikke får komme inn på UL. Men jeg tenker nå at hvis dette er tilfelle så hadde jeg ønsket å vite om barnet har kromosonfeil eller ei, da man kan forberede seg på hvordan livet vil være med et sykt barn og ta de nødvendige forhåndsreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...