Anonym bruker Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Jeg og BF bodde sammen under fødselen, men han flyttet ut dagene etterpå. Han skrev under på noen papirer på sykehuset (jeg skrev ikke under på noenting), samt at vi hadde allerede sendt ut erklæring på samlivsbrudd en måned før fødsel. Har han nå automatisk delt foreldreansvar? Er ikke dette noe jeg også må skrive under på? Og har han noen mulighet for å kreve at barnet skal bo fast hos seg? Jeg er så redd for å miste barnet mitt. Barnet er bare en uke gammelt.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Slapp av, du:) Det han skrev under på på sykehuset, var nok erkjennelsen av farskapet. Skulle dere delt foreldreansvaret, så hadde du også måttet signere:) Men delt foreldreansvar har lite å si i hverdagen, og ingenting å si for omsorg og samvær:) Foreldreansvar(foreldrerett) er juridisk begrep, og har kun med de store avgjørelsene i barnets liv, som å skaffe pass, melde inn i trossamfunn osv. De daglige avgjørelsene tar den som har hovedomsorg, f eks hvor barnet går i barnehage, behov for lege/medisin, klær barnet skal gå med og slike ting. Han får ikke hovedomsorgen nå, ikke så lenge du er skikket som mor:) Så bare legg fra deg bekymringene for dette, du:) Barnet skal derimot bli kjent med sin far, og så lenge barnet er under 1 år, så vil det si at far skal komme til der barnet bor på besøk noen ganger i uka(ca 1-2 timer hver gang). Og mor skal være der.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 tusen takk for svar Snakket med familievernkontoret også nå..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå