Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 16. april 2009 #1 Skrevet 16. april 2009 Jeg har lillegutt på litt over 3 mnd, han samsover med meg eller pappan sin hver natt. Han vil ikke ligge i egen seng eller vi har hatt to ulike vugger.. men ingen av dem vil han sove i. Det begynner å bli litt slitsomt og jeg savner og ligge ved siden av min kjære hehe... Noen tips?? skal forresten kjøpe sprinkelseng til han nå, innrede den og håpe at han vil sove der. Har også en uro over sengen, Og en annen ting. Jeg eller vi må gå med han nesten fra kl 17 til han endelig sovner alt fra 19 til 22.. han er såååå krevende nå og vil ikke noe bare å bli gått med. Jeg blir så sliten, og det går en del mme også fordi han er liksom ikke fornøyd bare med pupp. ??? hva gjør jeg.. Og på dagen er han også håpløs når det gjelder soving, når han endelig etter mye greier og skrik sovner så sover han 10 min max. Men i vogn ute kan han sove 3 til 4 timer hehe men da får jo ikke mor sove da men heller det enn at han ikke får sove. Andre som har det sånn eller hadde det slik som kan hjelpe en litt sliten mor.. takk takk
Sunnybeach4gull :) Skrevet 16. april 2009 #2 Skrevet 16. april 2009 Hoff, høres veldig slitsomt ut ja :-( Hær samsoves d på mårrakvisten for å kosens skyld, men han legges i senga si og sover dær i rundt 8-9 tima før han vil til mæ :-) Skrike han me engang han legges ned i senga si? Kanskje du bør legge han våken nedi den å synge litt osv så han blir trygg på senga? Etter d kan du bynne forsiktig me å legge han på kvelln i senga si å si gonatt å alt d dær å gå ut. Kanskje han finn ut at d ikke e så ikke likavell når du ikke e dær? :-) Æ bruke opp-ned metoden de gangan gutten min e urolig og det funke bra. Men om han e vant til å bli bært/byssa i søvn kan d nåkk bli nån tunge daga/uker å ska få vekk det :-( Men absolutt å anbefale å la han sove i vogna ute på f.middagen :-) Dm sover myye bedre dær, får frisk luft og du får "fri" fra ungen din :-) Koffer får ikke du sove når han sove ute i vogna? Æ har aldri trilla vogna, så hær legges han bare rett ned og om han e urolig bruke æ opp-ned metoden til han sovne istedet for å vugge eller trille :-) Æ bruke også gi ei flaska me varm mme før han ska sove, da blir han så trøtt og rolig ;-) Å en mett baby sover jo godt og lenge :-) Ser nu at æ kanskje ikke hadde så mye å bidra me likavell sia æ ikke har de probleman me gutten min, men ville nu ønske dæ lykke til å håpe du finne en løsning snart! Du må jo være segneferdig av trøtthet og sliten :-( Goklæm til dæ!
LilleBjella Skrevet 16. april 2009 #3 Skrevet 16. april 2009 For vår del så har tiden vært til hjelp! De første ukene måtte jeg sove med tjukken på brystet mitt. Sittende. Ble ikke mye søvn på noen av oss. Så aksepterte han etter hvert å sove i egen seng. Nå legges han våken i senga si på kvelden, og sovner stort sett på et par minutter. Kanskje er ikke sønnen din klar for å sove alene enda. Men om du bestemmer deg for at han skal ligge i egen seng, mener jeg at da bør du stå løpet fullt ut. Jeg tror ikke det er bra med "vingling", og at han ligger en kveld alene og så en kveld med mamma og pappa igjen. Vi har en gutt som sover 3 30 minutters økter på dagen. Ikke akkurat mye. Går jeg tur, så kan han sove litt lenger, men ikke slik som da han var 3 måneder:) Men har de siste dagene lagt han i vogna på balkongen, og har da vugget på vogna når han har våknet, og fått ham til å sove videre. Har fått han til å sove i halvannen time da. Ikke alltid det fungerer. Jeg foretrekker faktisk å trille tur, da jeg syns trimmen er positiv.
tullemoren ♀ + ♀ Skrevet 16. april 2009 #4 Skrevet 16. april 2009 I begynnelsen måtte vi også "gå" vesla i søvn. Så var det bare å prøve å legge henne forsiiiiktig ned i sengen sin når hun sovna. Noen ganger gikk det, andre ganger ikke. Men vi gav ikke opp. Etter noen uker gikk det bedre og bedre. Nå nekter nesten frøkna å sove andre plasser enn i senga si. Hun er blitt 8 mnd nå, men fra hun var 4 mnd sovna hun uten problemer i sin egen seng. Vi har heller aldri prøvd å legge henne før vi ser at hun faktisk er trøtt. Er så mange som sier at vi må legge de små kl 19, noe jeg ikke er helt fan av. Når hun gnir seg i øynene er hun trøtt. Da legger vi legger henne og hun sovner etter noen minutter. Som sagt; ikke gi opp. Det går over etter en stund:-)
Litjmora Skrevet 16. april 2009 #5 Skrevet 16. april 2009 Bølla her sov oppå meg de første dagene etter vi kom hjem fra sykehuset etter hvert flyttet vi han over i en mykbag som sto mellom oss i senga, og litt etter det igjen flyttet vi over bagen i sprinkelsengen Og så tok vi bort bagen, og han sov så fint i egen seng. Han er nå 6 1/2 mnd og har sovet i egen seng siden han var ca 2mnd, og på eget rom siden han var 5mnd mye bedre søvn på både han, mamma og pappa! Jeg mener Bølla her også var ganske så krevende fra 3-5mnd, måtte bæres mye. Men det var bare en fase, for nå får han til så mye mer og er mer fornøyd Fant også ut når han var 3mnd at jeg hadde lite melk, og han var ikke helt mett, så med mer mat så var han fornøyd. Dagsoving vet jeg ikke.. her sover han bare ute i vogna, noe annet er ikke snakk om.
tollotone Skrevet 16. april 2009 #6 Skrevet 16. april 2009 jeg kan anbefale deg å kjøpe noe som heter ammemadrass (teit navn:)) og det er egentlig en liten seng du kan bruke i senga. Vår gutt på 4 mnd bruker den enda og den buler ut i alle kanter fordi han egentlig er for stor til den nå, men han blir så urolig hvis vi tar den bort. Dette er altså en myk boks som jeg tror gjør de veldig trygge. Vi begynte med å legge han i den mellom oss en ukes tid til han var vant til den. Vi tok den også med opp i stuen og lot han sove i denne der på dagen (høneblunder av 20 minutter av gangen). Deretter la vi den i sprinkelsengen og nå sover han greit der. Vi begynte å legge han rundt 20.00 først når han var 3.5 mnd, før det lot vi han duppe i stuen og la han samtidig som oss rundt 23. Lykke til
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 16. april 2009 #7 Skrevet 16. april 2009 Her kommer et svar som kanksje er litt på tvers av de andre her. Jeg vil først og fremst spørre deg om hvilke følelser du har rundt det å samsove; er det et problem at du ikke sover så godt fordi han ligger urolig, er det bare fordi du savner å ligge inntil mannen din eller er det mulig at tankene kommer fordi alle andre mener at mini har det best i egen seng? Om det er det første, at ingen av dere sover bra, så er det bare å ta opp kampen. Du har fått mange tips over her. Du sier du bærer han fra kl 17, det er jo mulig han er trøtt. Minsten her må ennå ha en liten lur selv om det ikke er så lenge til leggetid for natten.(han er 5,5mnd) Hva med å legge han ut i vogna, er jo lyst ute nå som sommeren nærmer seg. Er enklere å legge en uthvilt unge enn en ovetrøtt. Minsten her var også veldig urolig og utilfreds en periode i timene før leggetid fra rundt 2-3mnd alder, vi løste det ved å kle av han alle klærne og bleia og lot han sprelle fritt, kjøpte som regel en times tid der;) Om det er alternativ to, så kan jo løsningen være å ommøblere litt. Sett sengen inntil veggen og legg ungen innerst så får du begge deler. Han er ennå så liten at jobben med å få han til å sove selv er vanskelig. Om dere sover godt så ville jeg løst det på den måten nå og så heller ventet til han blir eldre med å venne han til sengen. Når de blir større så finnes det flere og enklere "metoder". Han er tydeligvis en av de som trenger ekstra nærhet og kos. Jeg har 3 barn og de har alle vært forskjellige der, det har inegnting med at man "skjemmer" dem bort, det har med barnets personlighet å gjøre. Grunnen til at jeg nevner alternativ 3 er utifra hvilke tanker jeg selv hadde i den situasjonen for noen år tilbake. Hvor jeg følte jeg måtte hele tiden forsvare min avgjørelse overnfor andre, selv om jeg selv følte det var den beste løsningen for oss. Jeg kom frem til at det beste er å gjøre det som funker i nuet, at baby sover og mamma sover må jo være målet. Jeg har aldri angret på det og lever ennå etter det at man gjør det som funker. Selv om man lager noen dårlige vaner, så er det innimellom faktisk verdt det. Noe kan være enklere å endre på etter som tiden går og ungen blir eldre. Min nr 2 sov best i egen seng og sov aldri sammen med oss, hun ble bare urolig da. Nr 3 kan sover like godt med oss som i egen seng, veldig enkel der. Ingen er like, gjør det som føles riktig for dere.
minlilletass Skrevet 16. april 2009 #8 Skrevet 16. april 2009 Huff, ja det er ikke lett med de smaa! Her har vi gjort mye som sikkert ikke er anbefalt aa gjoere.... Mini nektet aa sove andre steder enn i vogna, saa han sov baade dag og natt i vogna. Paa dagtid maatte jeg kjoere vogna til han sovnet, og ile til og rugge etter 30 min, etter 50 min, alt etter som. Lot jeg han ligge selv vaaknet han alltid etter 30 min og var fortsatt troett. Aa legge han i senga kunne vi bare glemme, han hylte til han ble lilla, og roet seg ikke. Alle kom med gode raad og mente vi lagde problemer for oss selv. Vel, naa er han 7 mnd og smiler naar han legges i vogna paa dagtid. Han styrer litt paa, men sovner rimelig greit og sover alt fra 30 min til to timer. Paa kvelden begynte jeg med aa venne han til senga da han var ca 4 mnd, paa eget rom. Jeg ammet han i soevn og la han fra meg etterpaa. Et godt tips er sovepose fra Grobag. Han merket ikke temperaturforskjellen naar han legges ned, og det er myyye lettere aa amme om natta! Da han var ca 6 mnd startet jeg aa oeve paa aa la han sovne selv. Etter noen uker gikk det fint, og han sovner naa uten skriking i loepet av en halvtime. Han har aldri tatt smokk eller flaske, saa det har ikke vaert enkelt aa faa han til aa roe seg selv. Mine tips: Sovepose Legg to tepper rullet sammen som poelser paa hver side i senga Kosekluter paa hver side av hodet slik at det blir litt tryggere Ikke bli demotivert av alle som legger babyen fra seg og gaar ut, og som har gjort det med suksess fra starten av - det ble jeg
Lemonia Skrevet 16. april 2009 #9 Skrevet 16. april 2009 Min første tanke er at han er overtrøtt når leggetiden nærmer seg og derfor er såpass krevende. Barn er jo forskjellige, men for vår gutt må det ikke gå mer enn tre timer mellom hver gang han sover ellers blir han slik som din. Han legger seg kl 21, og siste dupp har han derfor fra 18-18.30 og er dermed blid og fornøyd helt til leggetid. Når det gjelder egen seng var det noe vi planla allerede før han var født. Jeg hadde ingen ønsker om å ha ham i sengen vår, og de få gangene det har skjedd har ingen av oss sovet særlig godt. Han har derfor sovet i egen seng på vårt rom fra dag 1. Det fungerer utmerket og leggetidene har aldri vært noen kamp. Han sover godt i sengen sin og vi sover godt i vår. Jeg henger meg på det nuttami foreslår om å rett og slett ta opp kampen. Det blir kanskje tungt noen dager, men etterhvert venner han seg til det. En ting kan være at han synes barnesengen er for stor og åpen. I sengen deres er det nok trangere fordi dere ligger på hver side og en vognbag er også trangere. Kanskje han rett og slett ønsker å ikke ligge så åpent? Jeg vet flere som f.eks. bruker vognbagen til seng så lenge de passer den, eller bruke ammemadrass i barnesengen slik at den føles mindre. Han vil kanskje bare ha det litt tett rundt seg.
JenteBeibi.04.02.09<3 Skrevet 16. april 2009 #10 Skrevet 16. april 2009 Hørres ganske slitsomt ut ja. Minien vår var også veldig sta, hun skulle bare ligge med oss. Men nå legger jeg henne i sengen. Da begynner hun jo selfølgelig å grine. Jeg går ut på kjøkkene som er rett ved siden av rommet. Åsså lager jeg en flaske med varm mme. Gir henne dette i sengen sin. Etter hun har drukke detter gir jeg henne smokken. Da sovner hun godt Håper det var ett godt forslag Men hun sover bare i sin seng til ca 04.00-05.00. Da tar jeg henne opp i vårs seng for å amme. så samsover vi helt til vi står opp.
zitapus Skrevet 16. april 2009 #11 Skrevet 16. april 2009 Jeg vet ikke om det hjelper, men jeg kan si hva vi gjorde. Den første uka ca sov han i vår seng, men jeg sov ikke godt da. Så da la vi han i sprinkelseng. Han likte seg ikke der først, var for mye plass. Så jeg la ammeputa rundt hodet hans så det ble trangere. I tillegg la jeg han på siden (likte aldri å ligge på ryggen) og pakket dyna godt rundt han både for at han skulle få trygghetsfølelse og for at han ikke skulle rulle over på magen. Du kan også legge en t-skjorte du har gått med under slik at han kjenner lukta av mamma. Vet også at noen varmer opp senga med varmeflaske for at det skal være behagelig, min sov på lammeskinn så jeg syntes ikke det var nødvendig. Da han var ca 3 måneder begynte jeg å trene han på å sovne selv. Begynte på dagen da han ikke var så trøtt, la han i vogna og trillet litt. Så trillet/gynget jeg litt mindre for hver dag og til slutt kunne jeg legge han i vogna uten å trenge å trille. Da begynte jeg å gjøre det på kvelden også. Hvis du er komfortable med å la han skrike litt, så gjorde vi det også (jada, vi har vært gjennom mange runder med han). Det var når jeg ikke lenger orket å våkne hver 3. time for å amme, da var han 5 måneder. Det som gjorde det overlevbart å la han skrike, var at vi hvert 5. minutt tok han opp og roet han og så la vi han ned igjen. Best hvis pappaen gjorde det så han ikke kjente melkelukta. Vi bestemte oss på forhånd for en viss tid, kanskje 30 min, og hvis han ikke hadde roet seg på den tiden, så fikk han melk. Den tiden ble selvfølgelig lenger for hver kveld, men det gikk så fort og greit så vi trengte ikke mere enn et par kvelder. Med nestemann har jeg ikke tenkt å vente i 5 måneder, så fort jeg tror han er klar så er det i gang med bedre soverutiner. Min var også vanskelig med dagsovingen en periode, men det gikk seg til da han fikk feber etter første vaksine og plutselig sov mesteparten av dagen (trodde aldri jeg skulle bli GLAD for at ungen fikk feber Håper dette hjelper.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 17. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 17. april 2009 Tusen tusen takk for mange flotte svar, tips )) Først kan jeg jo svare på at jeg ønsker han i egen seng nå fordi jeg klarer ikke sove ved siden av han, han kaver og styrer så innmari og jeg sover ikke noe pga dette. Men pappan gjør så derfor har jeg sovet nå på et annet rom mens gutta har sovet sammen. Så har jeg bare gått inn for å amme. Men problemet får vi annen hver helg når stebarna mine kommer å skal ha rommet sitt hehe.. Men har bestemt meg nå for å prøve å innrede sengen for han, og bare ta det tøffe skrittet og klare det. Jeg må bare stålsette meg først!! Jeg er jo så sliten etter et utrolig tøft sv.skap og de 3 første mnd så det er lite energi dessverre.. men jeg skal få det til.. Men i går kveld var han så overtrøtt og grinete så han fikk ligge og grine litt til han slutt fikk litt mme og sovnet akkurat som han også ikke er skikkelig mett. Han fikk etter puppen 120 ml mme.. og han sluker det. Så sovnet han til slutt ca 21.30 og sov til 03.30 hehe aldri skjedd før og våknet igjen kl 08. Så her sitter jeg og hmm ja det var deilig å sove så mye )))) Takk igjen jenter, dere er såååå flinke..
-lucy- Skrevet 17. april 2009 #13 Skrevet 17. april 2009 han kan hvertfall sove godt på dagen - går det da bedre på natta også? vi beg med å få orden på dagsovingen, ved å legge mini ute i vogn. vi har balkong, så kjøpte brukt billigvogn på finn som jeg rugget henne i søvn i der, så sov jeg inne med babycall. er det noen måte du kan få lagt han ute på uten at du selv må være ute? så fort det ble stille sluttet jeg å rugge, så rugget jeg igjen når ho våknet og slik holdt vi på til ho hadde sovet i 2-3 timer. etterhvert sov hun av seg selv i 2-3 timer. på kvelden gjorde vi det samme i vugga, vugget og vugget, til vips, når ho var ca 7 mnd, vi bare kunne legge henne ned og ho sovnet helt selv. nå er det helt fantastisk, går inn, legger henne ned og synger to sanger, så fortsetter ho og synger seg selv i søvn. DET trodde jeg ALDRI skulle skje når vi rugget og vugget som verst. lykke til!!
Zupermam Skrevet 17. april 2009 #14 Skrevet 17. april 2009 Hei! Her samsover jeg med lillemann på nesten 6 mnd, og har gjort det helt siden sykehuset. Storebror lå også i senga vår til han var nesten 2, hehe, men for oss er det bare kos, og ikkeno pes så vi trives med det slik. ( Storebror la seg uten protester i egen seng på første forsøk da han var nesten 2 forresten) Hos oss ble det slik , fordi jeg ikke orket strevet med å "presse" de til å sove i egen seng, noen babyer sover godt alene fra første natt, men våre har med panikk i øyenene og høye hyl sagt hva de mener om den saken, og for at vi alle skulle få sove litt ble det dobbelsenga for alle mann, kanskje unntatt pappa som av og til er henvist til gjesterommet:)). Nå koser jeg meg med lillebror, som med godlyder gir sover i 20 tiden på kvelden, mens jeg lirker puppen ut av munnen hans og åler meg tilbake til stua:) Selv om vår er 6 mnd, må han ha iallefall 3 dupper om dag, han sover gjerne en dupp i 17.30 tia, og alikevel er han trøtt rundt kl 20. Søvn avler søvn:) Han sover også ute i vogna si i 2-3 timer de to andre duppene. Kanskje han trenger en dupp før sengetid ennå? Vår er ikke våken mer enn maks 2-3 timer, før han er trøtt og trenger å hvile seg litt, det kan jo hende Mirakelprinsen er overtrøtt? Om LIllebror her i gården blir overtrøtt, ja da settes sirenen i gang, og det kan ta lang tid før han sovner. regner med du bor slik at du ikke kan sette ham utenfor, siden du ikke gjør det, men hva om å sove i vogna inne da? det er veldig stressende når ting er slik, men trøst deg med at alt går over!! ingenting varer evig, og selv om du savner å ligge inntill kjæresten din, vel.... ting vil ikke bli som de en gang var,hihi:). Husk at selv om alt virker håpløst nå, ja så raser tiden avgårde, prøv å kos deg og finn din egen måte, kanskje han ikke er klar for en tidlig kveld ennå, og kos deg med babyen din om han havner i dobbelsenga med dere:). Plutselig er de blitt store:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå