Gå til innhold

Er det greit å måtte vente i 1,5 mnd på en legetime?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestilte meg legetime for å få tatt ut hormonspirallen min i går, og fikk ikke time før den 22. mai!

nei da, det haster jo eeeegentlig ikke så mye, men sist jeg var til GU kunne ikke legen finne spiralen, og jeg ble henvist til GYN for UL. Ventetiden der er 3 mnd.

Så det jeg er redd for er at jeg nå først må vente i 1,5 mnd på legetimen, og så evt 3 mnd på time på GYN.

Og da er det jo en hel eeeeevighet til vi kan bli gravide:(

Jeg synes 1,5 mnd er lenge også, jeg. Har ventet så lenge på dette!

Tror dere jeg kan ringe til et annet legekontor for å få den fjernet? De har litt kortere ventetid et stykke utenfor byen, vet jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, du kan velge en annen lege med da må du betale mer fordi fastlegeprisen ikke gjelder.

Skrevet

1,5mnd er ikke lenge med og vente med tanke på og bli gravid. Vi sleit i 6år vi ... så synest du skal ta den timen og senke skuldrene ...

Skrevet

Legen sist kunne ikke finne spiralen og du ble henvist til gynekologen? Har du vært der da? Vil tro gynekologen både kan ta UL og ev fjerne spiralen? For meg høres det unødvendig ut å måtte dra til lege først, så til gynekolog etterpå om det blir nødvendig....:-)

Som noen skriver, så får du sikkert time hos et annet legekontor, men da vil det vel koste litt mer, usikkert på hvor mye det vil bli:-)

Skrevet

Er det samme spiralen det er snakk om? Hvorfor ble den ikke fjernet hos gyn da, når du likevel var inne til ul?

Hvis det er en annen spiral vil jeg tro fastlegen klarer å fjerne den. Ellers kan du jo gå til en privat gynekolog og heller betale de kronene ekstra, hvis det haster. :)

Skrevet

Nei jeg synes ikke det er greit å vente 1,5 mnd for å få time til å ta ut spiralen!

du burde ha fått time i løpet av 14 dager spørr du meg ;)

er det så lang vente tid hos legen din om du skal dit av andre årsaker??

hvis det er "krise" så får jeg time samme dag jeg ringer, og det har skjedde 2 ganger sist uke! :) ellers får jeg time samme uke.

Skrevet

Jeg syns ikke det er greit å vente så lenge. Derfor bestilte jeg time for spiral-fjerning hos privat gynekolog jeg, da vi skulle bli gravide sist. Fikk time uka etter, uka etter der igjen var jeg gravid ;)

Skrevet

Jeg synes det er veldig lenge å vente på legetime uansett hva man skal jeg....

Skrevet

Takk for svar!

Ja, det er samme sspirallen, men sist ønsket vi iikke å få barn, så derfor fjernet heller ikke gynekologen den;) Var der pga blødninger, og fordi legen ikke kunne finne den. Så sjansen for at han ikke finner den er nok ganske stor...

Dersom det er krise får man time på dagen, men sånn ellers er det generelt veldig laang ventetid hos fastlegen min. Han har rett og slett for mange pasienter...

Vurderer å bytte, men får se. Er egentlig ganske fornøyd, bortsett fra ventetiden.

Jeg vet at 1,5 mnd ikke er lenge å vente på å få barn, men det kommer nok mest sannsynlig til å ta lengre tid, iom at jeg sikkert blir henvist til gyn, med tre mnd ventetid der igjen.

Og så kan det jo også ta litt tid før jeg blir gravid etter at den er fjernet. Det vet man jo aldri.

Så derfor ønsker jeg å komme igang med prøvingen så fort som mulig;)

Skal ringe et annet legesenter nå. Det har ikke noe å si om det koster litt mer. Dersom de ikke får det til kommer jeg til å reise til en privat gynekolog, men det har de ikke her vi bor, så da må jeg reise til byen, og det tar litt tid. Så håper at jeg slipper det, da:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hadde du ringt til oss, så måtte du nok ventet til september, er jeg redd... :(

Skrevet

Tuller du, palmesus?!?!?!?!

Det er jo rett og slett uholdbart!

Jeg forsøkte å bytte fastlege nå, men det er ingen ledige i hele byen! Det var en ledig et stykke unna, og han hadde nesten ikke ventetid i det hele tatt, men han har bare åpent på tirsdager og torsdager, og da er det jo tungvindt uansett...

Og ingen av legene i byen ønsker å ta inn pasienter som ikke har fastlege der.

Vurderer å ringe privat gynekolog, men det kan jo fort bli veldig dyrt, siden det fort går 500 kroner bare i bensin og bompenger...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, jeg vet det... og det er grusomt å måtte være den som forteller det til pasientene når dem ringer.

Altså, vi har time på dagen til de som må ha hjelp, men når det "bare" er sånne ting, så er det september. Ene legen har ledig i juli da, littegrann...

Skrevet

Huff...

Nå har jeg ringt til en privatklinikk, og jeg fikk time i morgen:)

Så da skal den UUUUUUUT:)

*jippi*

Skrevet

Jeg syntes 1,5 mnd er lenge å vente samme hva man skal da har legen for mange passienter på lista si.

Hadde ca. 3 uker hos min gammle lege og syntes det var fryktelig lenge å vente.Og man endte alltid opp med å vente på legen 2 timer over timen sin.

Der jeg er nå har jeg aldri trengt å vente lenger en en uke max.Men må ofte vente lenge over timen der også men så føler jeg at legen tar seg tid til å høre på meg ikke prøver å få deg ut døren med en gang.

Og legen min tar ikke inn flere passienter fikk jeg bekjed når mannen ville bytte. SÅ godt at noen leger ser sin begrensning ihvertfall.

Men er vel sånn at de får et tilskudd per passient de har på lista så mer pasienter på lista mer penger selv om pasienten ikke har noen timer.

Derfor tror jeg mange leger tar så mange de bare kan på listene sine.

(litt usikker men mener det var/er slik.)

Skrevet

Det synes jeg var kjempelenge og vente! Så bra at du får det i orden før den tid =)

Jeg ringte ned til legekontoret her i 13 tiden idag og fikk time til lillebror kl.9.30 imorgen. De har som regel ledig samme dag, men noen ganger må en vente til dagen etter hvis man vil ha fastlegen.

Huff nei det var lenge alså! Jeg blir helt målløs!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

1800 er vel max dem kan ha på lista, og legene hos oss har 1300 hver seg. Alternativet er å plukke vekk folk fra listene, men det er jo heller ingen god løsning.

Min fastlege har stengt lista si på 900 pasienter, men har også 6 ukers ventetid.

Legekontoret over gata for jobben har tilsammen 900 plasser LEDIG, og klager til oss for at vi ikke klarer å gi pasientene time fort nok.

Jeg forstår veldig godt at det er fortvilende jeg, og skulle ønske jeg fikk gjort noe med det :(

Nå har det jo kommet et forslag om 1000 pr lege, men det er ikke lett å få til når det ikke er leger som strekker til..

Hvorvidt dem får tilskudd pr pasient eller ikke vet jeg ikke, men hos oss er det ikke samlebånd for å tjene mest mulig penger. Legene tar seg god tid, som igjen desverre ofte fører til forsinkelser.... :(

Skrevet

Er ikke 1800 som er maks nei...Vet om mange leger som har 2500 pasienter jeg...

og det er IKKE lenge å vente 1,5 mnd. med ting som det ikke haster med, helt vanlig...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

I kommunen jeg jobber er det 1800 som er maks. Spurte legen istad

Skrevet

Er ikke 2500 max da? Det er en grense for alle iallefall. Vet at en lege på Gløshaugen i Trondheim er den med fullest liste i landet, han har en mer enn max... Var nylig i avisa.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

My bad... på "landet" ligger det vel rundt 1500, men jeg ser at i de store byene er det 2500 pr lege.

Arb.giveren min har stengt sin på 1100...

Skrevet

Det er vel det normale leger gjør ;)

Den legen jeg nevnte tjener rundt en mill eller noe - bare på å ha pasientlista si - før en eneste tropper opp til time. Nais!

Skrevet

Fint du fikk ordnet deg en privat gyn-time, det hadde jeg også gjort i din situasjon. :)

Det handler jo ikke bare om hvor mange pasienter en lege har på lista, men også om HVA SLAGS pasienter som er på lista... Det er stor forskjell på en liste bestående av mest unge mennesker som sjelden er til lege, og en liste som stort sett inneholder folk 65+...!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sant nok, meg80.

vi har mange av 65+ pasientene, som kommer igjen hver uke, eller hver 2-3 uke.

Vi bruker K''er, P'er og Ø'er.. K'er er til de som kommer tilbake igjen (sukkerpas., gravide, inr, vektreduksjon, psykiske pas. sykemeldinger, osv osv) De er det sånn ca 1-2 ukes ventetid på. P'er er til slikt som HI beskriver, og "bare en time for å se at alt er bra"-pasienter.... de er det omtrent ingen av, og de blir fort fulle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...