Gå til innhold

Ny her :) Andre som (vet) de vil få risikosvangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Prøver oss herved nå på svangerskap nr 2. Jenta vår er nå 13 mnd.

Dette blir et risikosvangerskap da jeg fikk alvorlig svangerskapsforgiftning forrige gang som førte til KS i uke 32 og en dysmatur (underernært) lita jente på 1350 gram.

Derfori jeg har tenkt MYE om jeg tør igjen. Legen sier at det er greit og at jeg blir fulgt opp. At det trenger ikke gå som sist, men at faren ligger der. Ønsket egentlig 3 barn minst jeg, men nå er jeg overlykkelig om vi bare klarer å lage et søsken til tulla.

Jenta vår har det gått så utrolig bra med!! Hun er helt som andre barn nå. Det er derfor jeg/vi tør igjen. Man er forholdsvis trygg i dette landet, spes når man blir fulgt opp.

Har nettopp begynt å prøve og er i 1. pp.

IKM .. er det den dagen man skulle hatt mensen? Såfall så er dette for meg 28 mars. Har prøvd "hardt" denne perioden så nå krysser vi fingre og tær selv om jeg ikke forventer klaff på første.

DPO.. er det forventet eggløsningsdag?

Vet ikke om jeg husker dette helt...;)

Tok forresten 6-7 mnd sist med aktiv prøving.

PS: Hadde vært koselig å hørt om andre også var i nogenlunde samme situasjon når det gjaldt dette med økt sjans for alvorlig svangerskapsforgiftning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg er ikke i samme situasjon som deg, skulle bare ønske deg lykke til.

DPO betyr "Days Past Overlatino", dager etter eggløsning (EL).

Er men f.eks. 10 DPO er det 10 dager siden EL. På 14 DPO er det man forventer mensen (IKM, TR, tanta osv.)

Skrevet

hei. jeg vil også få risiko svangerskap, men ikke for forgiftning men for infarkter og blodpropp i morkaka. gikk fint sist men da brukte jeg blodfortynnende sprøyter.

vi har ikke vært spesielt aktive men jeg er 5 dager på overtid nå, har tatt en negativ test. så bare syklusen kommer igang så blir vi mer ivrige prøvere nå som det snart er sommer :)

Skrevet

hei:)

jeg fikk også svangerskapsforgiftning da jeg gikk gravid med sønnen min.. jeg fikk, det heldigvis ikke så veldig tidlig, men hadde d ca en mnd før termin tror jeg og gikk 1 uke over tiden, da satte de meg i gang for de torte ikke vente mer pga jeg tisset blod og var veldig dårlig.

hadde også ekstrem bekkenløsning, og klarte nesten ikke bruke kroppen fra uke 26. datt en gang på isen i tilegg 1 uke før terminen og strakk noe inni høyre lår som ennå ikke er blitt helt bra og sønnen min er 2 år nå..

ellers så har jeg hjertefeil som også kan være arvelig, jeg ble født med det. sønnen min fikk heldivis ikke hjertefeil, men jeg var kjempe bekymret for at han skulle få det.

slet gjennom hele svangerskapet pga hjertefeilen og hadde ett par sykehusbesøk pga det:/

så kan jeg jo nevne at jeg lå på sykehuset i 5 dager etter sønnen min ble født pga at han ble syk og gikk ned veldig mye og hadde høy feber. så når han ble frisk ble vi sendt hjem og 2 dager etter ble jeg kjempe syk.

jeg fikk brystbetennelse, nyrebekkenbetennelse, låsninger i rygg, over 40 i feber, kunne ikke se noe, var kjempe kvalm og svimmel.

ble sendt på sykehuset og de oppdaget også at jeg hadde alt for lite blod pga jeg hadde blødd mye under fødsel og i ettertid men ingen hadde tatt meg alvorlig..

så der lå jeg i en uke og klarte ikke holde sønnen min engang på 2 dager.. lå bare og skrek og følte meg som den værste moren i hele verden.

slet med ammingen gjorde jeg også og i tilegg var jeg alenemor og veldig ung.

var en hard start på livet som mamma, men det gjorde også så jeg setter ekstra pris på det å få være mamma og ha en kjempe nydelig sønn:)

Har hatt en SA etter det for ca 1 år siden nå, mistet i uke 8+ noen dager..

måtte ha inngrep da for å få ut alt som ikke kom ut:/

det hadde ikke noe med risikosvangerskap å gjøre men men:)

er jo større sjangse for å få svangerskapsforgiftning i neste svangerskap når jeg har hatt det fra før.

Skrevet

jeg kommer til og ha det på en måte men det er på en annen form en det du kommer til og ha..

jeg er födt med åpen buk og födt 2 mnd fortidlig selv.(veide 1200gram når jeg ble födt i 73)

pga det har jeg hatt tett oppfölgning de gangene jeg har värt gravid.

å alt er i boks med planene for dette svangerskapet også..

jeg har fått bäre tillatelse på ett barn til og det hadde vi ikke trodd skulle skje...

lykke til (",)

Skrevet

Takk for forklaringene. Trengte en oppfriskning :)

Morkaka mi var visst liten og med noe flekker på sa de (vet ikke om det var små infarkter eller hva det var) Hadde også litt lite fostervann. Fikk liksom ikke noe mer svar på det. De gravde seg ikke akkurat ned i mitt tilfelle på sykehuset. Var mer fokus på bare å få ut babyen fort og redde meg fra å gå i kramper og det som værre var (hadde truende eklampsi).

Men det er jo vanlig at morkaka ser dårlig ut ved sv.skapsforg, så det var vel ikke noe mer å finne ut av tror jeg de mente.

Lykke til til dere og!

Skrevet

huff, ser det er flere som har ekstra mange bekymringer når det gjelder graviditet og svangerskap:/

lykke til alle sammen, håper neste svangerskap ikke blir så ille som dere tror det kommer til å bli..

Skrevet

Heisann,

Jeg har den den bakterien det var skrevet så mye om i media for en stund siden. De kalte den for dødsbakterien, men jeg tror det er en streptokokk b bakterie. Jeg husker aldri helt hva det heter.. Dette resulterte i at vannet gikk i uke 34 og jeg måtte til slutt ta haste ks pga jeg fikk infeksjon og det ble fare for både meg og barnet. Jeg ble skikkelig dårlig og det ble jenta mi også, men vi klarte oss og nå er vidunderet mitt 2,5 år. Jeg har fått beskjed om at jeg får ekstra oppfølging og antibiotika i neste svangerskap. Så nå er det prøving for fulle mugger om dagen;))

Skrevet

jeg har tenkt mye i forkant på hvordan det blir,for vi ville så gjerne ha barn også når det første døde i magen ble de 9 mnd med "andre" mann veldig lange. for man blir jo redd. men det er godt å vite at man er to om det selv om det er jeg som går gravid får jeg masse støtte av mann og familie og venner. var jo liksom klare alle sammen,vi mistet en datter de andre mistet tantebarn og barnebarn. man har liksom så mange forventninger når man blir gravid. at barnet ikke skal komme ut i live er helt feil etter hva man er innstilt på. men det blir lettere nå håper jeg , nå som jeg kan se at kroppen min har klart det en gang.. lykke til alle sammen

Skrevet

Fikk blodpropper i beina etter forrige fødsel, så må ta sprøyter i neste svangerskap.. Får vel mer oppfølging også, det vet jeg ikke men..

Skrevet

Hei=)

Jeg har ikke noen barn fra før, men jeg har epilepsi og det krever mye oppfølging og planlegging.

Det er stor risiko for ryggmargsbrokk. Jeg håper alt går bra.

Vi ble gravide etter 1 år med prøving, men mistet i uke 12 og nå håper vi det klaffer igjenn og at det går bra nå.....

Skrevet

Jeg har også risikosvangerskap!

Jeg mistet ca 2,5 liter blod ved fødsel for 3 år siden, jeg mistet bevisstheten og morkaken satt fast, måtte operere den ut og få blodoverføring, det var fare for mitt liv da jeg gikk inn i sjokk-tilstand pga massiv blodtap. Jenta mi gikk det veldig fint med, men fødselen var tøff og varte i 12 timer, 7 timer aktiv fase og 80 minutter utdrivningsfase - det var ett helvete, jeg mobiliserte alle krefter og når jentungen så kom ut - orket ikke kroppen min mer og med det massive blodtapet mistet jeg bevisstheten, fikk problemer med hjerte, nyrer og lever.

I tillegg har jeg i dag en nyre/leversykdom som gjør at jeg må følges opp litt ekstra. Jeg ble gravid i januar og mistet tvillinger i uke 12 (den 07 mars) i MA - så jeg får også ekstra oppfølging etter denne hendelsen...

Har også i tillegg en større risiko for svangerskapsforgiftning, hadde høyt blodtrykk og protein i urinen siste 2 måneder før fødsel sist - men det gikk jo fint... Mamma hadde svangerskapsforgiftning med både meg og broren min.

Er nå i 2 pp etter MA - og satser sterkt på at det har blitt fulltreffer denne gangen og jeg håper virkelig at spiren sitter de neste 9 mnd! "Bare" 1-2 uker før jeg kan teste meg =)

Lykke til da jenter =)

Klems

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...