♥♥♥ Skrevet 15. april 2009 #1 Skrevet 15. april 2009 De skremte vettet av meg på nyfødtintensiven... Har prematur jente, og premature er jo ekstra i faresonen. Lille snuppis er nå 12 uker reell alder- 3 uker korrigert- og har blitt forkjøla. Syns ho puster litt raskere og tyngre enn vanlig. Og er tett i nesa. Piper lett når ho puster. Fornuften min sier at ho høyst sannsynlig ikke er noe annet enn forkjøla, men følelsene mine tuller med hodet mitt... Har lyst til å ringe legevakta, men har ikke lyst til å være hysterisk mor heller. Selvom det er det jeg føler meg som nå...
Gjest Skrevet 15. april 2009 #2 Skrevet 15. april 2009 rs-virus er egentlig bare en forkjølelse. mini her hadde det da han var 5 uker. på barneklinikken sa de at rs-virus er den eneste forkjølelsen med eget navn, men likevle bar een forkjølelse. legg merke til om barnets pust blir overflatisk og /eller hektisk, kontakt isåfall legevakten. pass på at barnet får i seg melken sin, drypp med saltvann hvis nesen er tett. Det finnes dersverre ingen medisin mot forkjølelse...
♥♥♥ Skrevet 15. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. april 2009 ja, kommer nok til å følge ekstra med i natt... syns pusten hennes har endra seg, men det kan hende det bare er innbildning. Ho har spist greit i dag, men litt mindre siste måltid nå i kveld. det er jo i grunn ikke uvanlig, er jo ikke alltid vi spiser like mye heller... men det er nok orda jeg husker fra sykehuset som sitter i...
lilios med 3 søte små:-) Skrevet 15. april 2009 #4 Skrevet 15. april 2009 Et tegn du kan se etter er når hun puster - hvis det går inn under ribbeina og mellom ribbeina når hun puster vanlig (og ikke er oppkavet) da hadde jeg kontaktet legen. Lillegutt fikk rs virus når han var 10 uker, og da sa legen at det var et av de sikreste tegnene - i tillegg til problemer med å puste/tungpusthet.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 Det er bare å følge med. Vi var på legevakten med min lille jente uten at det var noe annet enn forkjølelse. To dager etter ble hun lagt inn med RS, så det kan endre seg fort! Virker det som det er tungt å puste eller surkler, bør du dra til legen så de kan sjekke det. Men det er jo ikke farlig som regel, de må bare få litt behandling! Hilsen en som har hatt begge barna innlagt med RS
Pysjen Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 Forkjølelse er desverre ikke noe å gjøre med, Om det er RS virus eller annen type forkjølelse. 80% av alle 1 åringer og 95% av alle 2 åringer har hatt RS virus men det er ytterst få som trenger innleggelse. Hvis barnet sliter veldig med pusten og ikke får i seg drikke/ tørre bleier så blir barnet innlagt. Og de symptomene som lilios med 3 søte små beskriver her er også veldig typisk for barneastma, noe som er veldig vanlig og spesielt da for premature. Disse symptomene blir værre ved forkjølelser. Hilsen ei som har hatt barn innlagt både pga rs og astma
♥♥♥ Skrevet 15. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 15. april 2009 Ho har nettopp spist greit nok igjen og har våt bleie, så da er det vel ingen fare pr. nå... I perioder virker ho rolig før hø får raptuser med hektisk pust og surkling. Ho gulpa endel nå etter siste måltid, og det ser ut til å være endel snørr i det- ganske tykt og gulaktige klumper. Må nok venne meg til å bekymre meg for vakre jenta mi. Resten av livet Setter stor pris på alle beroligende ord. Er ikke bare bare å være førstegangsmamma kjenner jeg nå... Henger litt i at et av barna vi var innlagt sammen med på sykehuset døde for 1 måned siden og, så blir nok ekstra engstelig i forhold til dattera mi grunnet det...
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Ikke for å bekymre deg, men jenta vår kastet opp slim da hun hadde RS. Hvis hun surkler når hun puster også, ville jeg nok ringt og fått time hos fastlegen i morgen.
♥♥♥ Skrevet 15. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 15. april 2009 oki. har ringt legevakta, klarte ikke la være, og sykepleieren sa legen skulle ringe meg tilbake da jeg fortalte hva jeg hadde på hjertet. så får bare vente og se... er så smart at jeg har fastlege 1 time unna. greit for min egen del igrunn da jeg er veldig fornøyd med han og ikke ville bytte da jeg flytta, men endel langt dersom jeg må kjøre dit med sykt barn...
tre små... Skrevet 15. april 2009 #10 Skrevet 15. april 2009 livredd trenger du ikke være. men at du er bekymret når babyen ikke er helt i form er bare bra. og man skal ta dette alvorlig. det er ikke bare et forkjølelsesvirus for babyer som er så små. mange som får det når de er så små trenger behandlig:) det går jo bra med de men likevel trenger de behandlig så er lurt å være litt ekstra på vakt, det hadde jeg vært også når babyene er så små så er de små greinene fra lungene så små og tetter seg fort igjen.. er derfor de vil slite med pusten og trenger behandlig:)
4skatter Skrevet 15. april 2009 #11 Skrevet 15. april 2009 Jeg må fortelle deg min erfaring, desverre... Jeg har også hatt prematur baby... 7 uker før. Da hun var 7 uker gammel, dvs, til terminen, fikk hun rs.. Ble fort surklete, og etterhvert blå rundt munnen, og trakk knærne opp når hun skulle puste, eller hoste... Ble dårligere og dårligere, veeeldig fort! Og etter noen timer, var det respirator, der hun lå i 13 dager... Så for bittesmå premature, er ikke RS en vanlig forkjølelse... Det gikk bra heldigivis, men var ut og inn av sykehuset i 6 mnd... Oppsøk lege hvis du er i tvil! Bedre en gang for mye enn for lite!!
♥♥♥ Skrevet 16. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 16. april 2009 Var på legevakta i morges. Legen tok seg god tid og lyttet på henne og observerte snuppa. Konklusjonen er at hun nå har en forkjølese, men at vi skulle observere henne nøye og ta kontakt på nytt ved behov. Jeg ble vist hva jeg skulle se etter, så føler meg litt mer trygg nå. Syns hun virker mindre tett og, men det kan hende er fordi jeg er mer rolig selv... "3småskatter": så godt det gikk bra! Hvor mye veide barnet ditt da det ble født? Gullet mitt veide 1950 gr, så var stor til å være så tidlig født. Mulig hun ikke er så prematur som vi trodde. Trodde egentlig jeg var kortere på vei enn hva ultralyden sa jeg men...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå