Augustibarn '09 + junibarn '12 Skrevet 15. april 2009 #1 Skrevet 15. april 2009 Jeg er veldig glad i yoga og har trent det i fem år. Siden jeg blev gravid har jeg dratt ned på vanlig trening og går heller turer med hunden og trener yoga for gravide. Er veldig glad i gravidyogaen og føler selvsagt at den gjør godt sånn generelt. Er nå veldig nyskjerrig på andres erfaringer fra gravidyogaen - dere som har født barn før og trent yoga, pilates eller lignende i svangerskapet, føler dere at det har hjulpet? Hvordan da? Både mot slutten i svangerskapet og ved fødseln? Siden jeg er gravid for første gang (er 20+1 idag) så har jeg jo lite å sammenligne med, men håper selvsagt at yogaen vil gjøre både resten av svangerskapet og fødseln litt lettere!
Gjest Skrevet 15. april 2009 #2 Skrevet 15. april 2009 Hei Augustibarn09! Ja, jeg hadde god utbytte av yogaen da jeg fødte vår første datter. Jeg gikk yogakurs for gravide også den gangen. Da ble jeg trygg på hvordan jeg skulle puste og følte at jeg slappet av. Jeg gjennomførte også fødselen i badekar, noe jeg kan anbefalle på det varmeste. Vannet gjorde at smertene ble redusert/svakere, vann demper smertene. Jeg merket stor forskjell på å ligge på seng(måtte undersøkes et par ganger da de skiftet vann ) og det å være i vannet. Jeg fikk akupunktur underveis, ble sliten i magen + for å øke riene(de dabbet litt av for meg). Lykke til! Klem fra meg
Augustibarn '09 + junibarn '12 Skrevet 15. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. april 2009 Hei, og tusen takk for et kjempefint svar! Var mye info der som jeg likte...! Godt å høre at du følte at yogaen har vært til god hjelp, da vet jeg at jeg absolutt bør fortsette med det. Var også veldig hyggelig tilbakemelding med det å føde i vann, har tenkt en del på at det virker som det passer meg. Tanken på å ligge i en seng på rygg føles ikke helt komfortabelt men derimot så har jeg blitt mer og mer nyskjerrig på vannfødsel og akupunktur! Skal føde i Tønsberg og der vet jeg at de har et godt tilbud med både badekar og akupunktur så jeg føler meg veldig heldig å ha det som alternativ. Så får man vel hyle etter den der epiduralen dersom det blir alldeles, alldeles nødvendig da... Stort takk for at du tok deg tid å svare, klem!
Augustibarn '09 + junibarn '12 Skrevet 16. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. april 2009 Dytter litt og håper på at det er noen mer som har innspill og erfaringer å komme med her...!
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 16. april 2009 #5 Skrevet 16. april 2009 Jeg skjønner ikke helt hva du mener med om det "hjelper"..? Mener du om fødselen blir lettere? Svangerskapet? Svangerskapsyoga (og generelt all trening i svangerskapet) har jo utelukkende positive effekter for både mor og barn, så dersom du har lyst synes jeg absolutt du bør bli med på dette. Fordelen med yoga tilrettelagt for gravide er jo at instruktøren vet hvilke stillinger og posisjoner man bør unngå, og hvilke som er gode for bekken, rygg, hofter osv. Opplegget blir litt mer skreddersydd på en måte, og du kan være 100% sikker på at alt du gjør er trygt og bra for både deg, barnet og kroppen din :-)
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 16. april 2009 #6 Skrevet 16. april 2009 Nå så jeg at du er med allerede ja :-) Jeg synes ikke yoga "hjalp til" under fødselen i grunn, jeg hadde en grei fødsel og alt gikk fint, men tror ikke dette hadde noe med yoga i seg selv å gjøre. Pusting og sånt går for meg litt på automaten, og var ikke noe jeg tenkte over der og da. Viktigere er det vel at generell aktivitet gjør at kroppen er mer rustet til den kjempeinnsatsen fødselen er. Tror jeg da :-) gravidyoga fokuserer jo en del på trening av bekkenbunnen, noe som er kjempelurt for å forebygge alsens ulumskheter etter fødsel og senere i livet :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå