Gå til innhold

Støttekontakt eller avlastingshjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå gravid i min 5. mnd og har ingen fast inntekt. Har jobbet som ringevikar i barnehage, men har ikke blitt oppringt på vel over 1 mnd nå. Jeg studerer i tillegg, så noe 100% jobb er ikke aktuelt for meg, er selvfølgelig ganske vanskelig å få også nå i disse tider særlig med tanke på min graviditet. Jeg har derfor sett på dette med støttekontakt eller avlastingshjem, men har i grunn lite kunnskap om det. Lurer derfor på om det er noen av dere som har erfaring med dette som dere vil dele med meg? Med tanke på ansvar, lønn, hyppighet osv :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir ikke støttekontakt eller avlastningshjem på bakgrunn av lønn, det er forholdsvis dårlig betalt. Kommer ann på barnet og evt problematikk og alder, med ca 6-700,- i døgnet er lønnen. Dette skal du betale skatt av, også får du en liten slant, som sikkert utgjør et par hundrelapper til utgiftsdekning. Er du avlasteningshjem skal jo barnet være med familien og dere vil mest sannsynlig ha såpass med utgifter en helg at du sitter igjen med svært liten lønn..

Hyppigheten kommer ann på behovet og deres ønske.

Skrevet

hei!

jeg jobbet som støttekontakt for en jente med psykiske problemer. da måtte jeg være med henne 16 timer i måneden (4 t i uken) og kunne planlegge disse timene selv med jenta - ganske ålreit! tok henne med på kino, kafé, var med henne hjem og gikk på andre utflukter. poenget er vel å være en venn som vedkommende kan snakke med og være en stabil og trygg person som det går an å stole på. kanskje vedkommende trenger et bedre forbilde å se opp til. Følte ikke at det var så mye ansvar, men det får du vel informasjon om før du får jobben i det enkelte tilfellet. du får gjerne vite hva vedkommende sliter med og har kanskje ekstra ansvar i noen tilfeller. lønna var på ca 100 kr timen (ikke mye) og man skulle få 30 kr ekstra per time når du hadde lagt ut for noe selv, f.eks. kaffe, kinobillett... poenget var hvertfall at det ikke var meningen at du skulle legge ut for ting selv. tror jeg tjente ca 2000 kr i måneden. men det er jo andre som er støttekontakt for flere enn bare én person. jeg syntes jobben var grei fordi jeg kunne bestemme egne arbeidstider og få lønn for noe som ikke føltes som arbeid. men holdt bare ut i to måneder fordi jeg begynte å bli ganske lei av denne personen som jeg ikke hadde valgt som venn og måtte tilbringe 4 t i uka med... i tillegg så jeg henne ekstra fordi mora hennes var venninner med min mor og hun ringte meg ganske ofte. hun forsto lissom ikke at jeg bare var støttekontakten hennes. men for all del så kan d jo være at jobben passer ypperlig for deg! er vel egentlig bare å høre med kommunen, de kan sikkert gi deg en kontaktperson. kommunene sliter ofte med å finne støttekontakter. lykke til da;D

Skrevet

Mirandas homeparties kan være noe for deg?

Skrevet

Takk for kjempe flott innlegg Anonym 21:04! Det var skikkelig godt å lese om hvordan du opplevde dette. Skal garantert ta kontakt med kommunen i morgen og se :)

Anonym 21:06 : Homeparties er absolutt ikke noe for meg. Føler at jeg presser på folk produkt de ikke vil ha/trenger. Er uansett ikke en selger type!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...