Gå til innhold

Trenger råd ang rutiner!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp blitt mamma til en herlig liten gutt, som er blitt 11 dager i dag:-) Har fra før ei nydelig snelle på 14 måneder... Og plutselig har hverdagen tatt oss. Vi har egentlig hatt noen flotte dager her i påsken, pappaen har hatt fri/perm, og lillebror har hatt godt sovehjerte. Jenta ble syk samme dagen som vi kom fra sykehuset, med 40 i feber i nesten en hel uke, ørebetennelse og deretter allergisk reaksjon på penicillinkuren med blemmer over heeele kroppen. Så sånn sett har vi hatt en tøff start.

I går begynte pappa på jobb (halv dag), og det gikk egentlig også ganske greit, vi gikk ut og opp i åpen barnehage, og slo ihjel noen timer der. Men i dag var det full dag, og allerede etter halvannen time, måtte han tilbakekalles. Da slo storesøster seg helt på vranga, og hylte det hun greide, dro og sleit i klærne mine mens jeg ammet lillebror. Hun lå på gulvet og gråt så snørret rant, og jeg prøvde å trøste henne ved å legge ned lillebror halvammet, og ta meg litt av henne, kose sitte på fanget... men det hjalp overhodet ikke. Deretter begynte lillebror å gråte, og kaoset føltes komplett. Følte jeg ikke fikk gjort noe som helst. Og alle var misfornøyd. Jeg innser jo at faren ikke kan slutte å jobbe, og vi har heller ingen nær familie i nærheten som kan stille. Så kjære erfarne mødre, kan dere gi meg noen gode råd for hvordan jeg skal kunne håndtere sjalusi i ammesituasjonen til ei som ikke kan prate ennå, og hvordan man skal kunne komme seg inn i gode rutiner som funker. Jeg ble nesten deprimert i dag....:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisan. jeg vil også ha ei jente på 14 måneder når neste kommer. så håper du får mange gode råd. jeg har desverre ikke erfaring. har bare noen tanker om hva jeg kan gjøre. og håper noe av det vil fungere. HÅPER.

jeg håper hun har noe interesse av dukke. så hun kan "mate" dukken sin, mens jeg ammer. gjerne gjøre litt kosestund ved amming for begge barn, synge eller noe. prøve å inkludere mest mulig. men jeg vet jo jammen ikke om det går med ei så lita ei. kommer vel helt an på hvordan hun er på det tidspunket.

ellers ville jeg prøvd å søke på forumet etter lignende spm fra andre, og hvilke svar de har fått....

masse lykke til. håper det ordner seg fort.

Skrevet

Gratulerer med lillebror:-)

Å gi henne en dukke/bamse mens du ammer, er et godt råd. Ta henne gjerne med opp i f.eks sofaen mens du ammer, og la henne sitte på andre siden enn hodet til lillebror. På denne måten blir hun inkludert. Prøv å forklar at lillebror også må få maten sin. En pekebok kan også være interessant for henne å se i mens du ammer. Eller du kan prøve å aktivisere henne med f.eks klosser på gulvet før du setter deg ned og ammer. Etter hvert går det seg til, og hun synes nok ikke det er så interessant å følge ammingen lenger etter hvert.

Gi henne masse oppmerksomhet, snakk til henne om lillebror, og la henne gjerne være med å ta frem klær/bleier osv, la henne få se på skifting osv.

Skrevet

Takk for svar!:-)

Skal prøve det med en bamse/dukke, men samtidig var det også veldig godt å høre at hun etterhvert ikke kommer til å bry seg så mye om den ammingen... som hittil har vært den mest utfordrende situasjonen. Den kommer jo ofte og varer jo ganske lenge også, ihvertfall nå i begynnelsen.

I dag har vi hatt en langt bedre dag. Jeg har tatt med meg begge i dobbeltsengen + lekekassen til lillemor, og litt vann på ei flaske til henne. Der satt jeg komfortabelt, lillebror fikk spist seg ferdig og lillemor lekte og brydde seg ikke så altfor mye om hva som eller skjedde. Jeg har senket skuldrene en cm lengere ned, og er langt mere positiv til hvordan dette skal gå nå. Og et godt tegn er jo at jeg ikke har ringt sambo og klaget i røret:-)

Nå tar vi dag for dag...

Skrevet

Hei igjen

Hehe...Ja, det er nok lurt å ta en dag av gangen. Ingen dager er liksom lik den andre med disse små!! Jeg husker jeg kom hjem med lillebror og var ikke forberedt på at storesøster skulle trenge SÅÅÅ mye oppmerksomhet. Men etter de første dagene følte jeg ting gikk bedre og bedre, og det er utrolig for fort vi får rutine på ting. Dessuten lærte jeg at lillebror ikke tok alvorlig skade om han måte gråte i to sekunder før han fikk mat, hvis jeg drev og hjalp storesøster med noe og ville avslutte det først.

Tenk hvor glede disse to vil få av hverandre etterhvert:-) Det er verdt litt slitt i begynnelsen!!

Skrevet

Mine to har 22 måneder mellom seg (de er 2,5 år og 8 måneder nå) , så det er litt mer enn dine, men den første tiden hadde jeg nærmest angst for å være alene med de, for da ble alt kaos på null komma svisj!

Lillebror var jo liksom så skjør og liten og, så jeg måtte vokte han konstant for storebror som ikke var helt klar over sin egen styrke. Og storebror ville jo omtrent sitte oppå oss hele tiden.

Vår eldste gikk i barnepark da (barnehage nå) så vi prøvde å styre lillebror sin soving litt til ettermiddagene når storebror var kommet hjem og trengte oppmerksomhet. Jeg merket godt at storebror hadde veldig godt av disse fire timene ute av huset. Da fikk han frest fra seg en del ute og fikk en liten pause fra lillebror.

Etterhvert ble han vant til dette med ammingen og mye roet seg med det.

Men en liten trøst er ihvertfall at når spedbarnsperioden er overstått og den lille begynner å leke litt på gulvet og sånt, så blir alt så mye bedre. (det har jeg hørt flere med tette søsken si og). Nå syns det er bare kjekt å ha begge småtrollene våre hjemme for de leker sammen og koser seg en hel masse. Og jeg koser meg med å sitte å se på de :-)

Skrevet

Jeg har tenkt å fortsette å amme den eldste som vil være 16 mnd når minste kommer. Tror på at det går bra med begge.

• 3 uker senere...
Skrevet

jeg har 13 mnd mellom mine, og har prøvd å inkludere eldste mest mulig i stell osv da minste var nyfødt. Da var det aldri noe problem med ammingen, bare spennende at babyen skulle få mat osv. Tror nok det kan være lurt hvis eldste er veldig sjalu å finne litt bøker osv som barnet interesserer seg for som de kan holde på med. På barsel ble jeg anbefalt å ha en "amme-koffert", en liten koffert med noen spennende leker som eldste bare fikk ha da jeg ammet, men vi brukte gjorde aldri det siden det gikk så greit hos oss. Men hvis barnet ditt liker å lese går det jo ann å amme i tvillingstilling så du har babyen på ene siden din og eldste kan sitte inntill deg på den andre siden og bli lest for, så får hun litt nærhet og oppmerksomhet hun og:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...