Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 15. april 2009 #1 Skrevet 15. april 2009 Fikk en litt forhøy verdi på glukosetesten jeg tok,lå på 9,3 etter 2t. Så fikk telf fra sykeh i dag,skal ditt på mand og snakke med ernæringsfysiolog,diabets sykepleier og til legen. Jeg sitter her og er rimelig oppgitt,frustrert,lei meg og over deppa:( Hva kan jeg spise så lenge mens jeg venter på mand???? Og det jeg minst skjønner noe av er at jeg har kjøpt meg bl sukker apparat her hjemme.og på morgenen har jeg lagt på 4,5-5 (fastende) Og jevnt over dagen fra 5-8 etter som hva jeg har spist. Og det er jo ikke noe høyt i det hele tatt. Målet bl sukkret så fort jeg kom hjem etter sykeh den dagen jeg tok den testen å,slo ut på 7 her. Så skjønner egentlig ikke noe. Kan noen gi meg noen gode råd som kan få opp hummøret litt??? Pleace.....
Holly❄️ Skrevet 15. april 2009 #2 Skrevet 15. april 2009 9,3 er jo for høyt, så skjønner at de passer på. Normaltsett ligger jeg på 4 fastende, men går aldri over 6 i blodsukker. Ble sjekket for diabetes under svangerskapet jeg også, siden så mange i familien har d.. Du kan jo spise normalt så lenge, men prøv og unngå ting med sukker i. Lykke til, dette går bra vet du Man kan ha et helt normalt liv selv med diabetes
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 15. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. april 2009 Jo,skjønner at det er høyt. men,har målt jevnlig daglig her og ALDRI fått så høy verdi. Har som sagt lagt på 4-5 fastende og jevnt 5-8 på dagen og rett etter mat og snop. Og det er jo IKKE høyt. Men,lurer på om jeg skal be om og få ta testen en gang til. men,men..holder vel ut i 69 dager til..
Gardinia Skrevet 15. april 2009 #4 Skrevet 15. april 2009 8 er for høyt dersom du er gravid. Alt over 8 er svangerskapsdiabetes. Du burde styre unna karbohydrater, untatt de grove. Spis så grovt som mulig, det trenger du pga. fordøyelsen. Prøv å sette deg inn i raske og langsomme karboer. Poteter for eks. stiger sakte men sikkert, og kan gi deg høyt blodsukker 2-3 timer etter de er spist, en sjokolade derimot slår ut så og si med en gang. Vær forsiktig med melkesukker, og fruktsukker i tillegg til hvitt sukker. Spis så mye grønnsaker du kan, spis jevnt, hver 2-3 time er fint, da holdes blodsukkeret på et jevnere nivå. Ren fisk og kjøtt og masse grønnsaker var det jeg levde på til middagene. Dersom det er tungt å holde seg unna sjokolade, så hjelper det med litt mørk, sukkerfri fra helsekostbutikkene. Mål før og etter hvert måltid, og beveg deg så mye du kan. Husk at morgenmålingen din er den viktigste. Jeg styrte unna all drikke med sukker, spiste bare grovt, og tok heller og koste meg med en liten isabella is dersom lysten på godis ble for sterk, de har bare 10 karber, og jeg reagerte greit på dem. Les innholdsfortegnelsen på alt! Det står hvor mye karbohydrater som er i maten, og du burde ikke passere 50 om dagen. Bær er bedre enn frukt. Popcorn er bedre enn potetgull. Mørk sjokolade er bedre enn lys. Grønnsaker er din nye beste venn, de er kjempegode som snacks med litt dip til. Jordbær kan du spise med god samvittighet, og det går mot sesong av det, men uten sukker og sauser selvsagt. Husk at fosteret ikke har godt av lettprodukter, så du burde ikke bytte ut til slike. Håper dette hjelper.
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 15. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 15. april 2009 Takker for svar;) Legen min sa at over 9 blir tiltak satt i gang. men samme det. Alle målingene mine på mrogenen fastende er jo på 4-5 det er jo helt normalt. Sånn som nå..var bl sukkret på 4 føre middag og 5,3 ca 2 t etter middag. det er jo helt normalt. men,får høre til mandag. Da skal jeg til div samtaler hos ernæringsfysio,dia sykepleier og legen. Blir ivertfal godt fulgt opp da;) Og jm i morgen skal snakke litt med henne å
Silje og Vaniljebollene Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 Jeg hadde 9,2 på glukosebelastning. Fastende blodsukker har jevnt over ligget på 3,5 og langtidsblodsukker var 4,1 uten at jeg tok insulin. Likevel hadde jeg diabetes. Det er helst når jeg er forkjølet eller syk blodsukkeret stiger, det har en veldig sjelden gang vært over 17... Ellers har det lett ligget under 7. Men i slutten av svangerskapet brukte jeg insulin likevel, bare litt til måltidene. Hvis det ikke stiger mer hos deg, kan du vel spise som før? Du kan jo forsøke noen ganger å måle blodsukker hver halvtime etter et måltid og se om toppen ligger litt før eller etter hos deg?
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 15. april 2009 #7 Skrevet 15. april 2009 Hold deg unna banan, hamburger, loff, pizza og alt med usunne fetter i seg for dei lagar sakte lange toppar og brukar lang tid på å gå ned. Du brude ikkje ligge så mykje over 5 2-3timar etter at du har ete. Hos oss som ikkje har diabetes da snakkar eg om type 1 og type 2, så burde blodsukkeret ha komme ned til 5 og under ettter 2-3 timar. Ein diabetiker med type 1 el 2 er godtatt om dei ligger under 7....... Sida du skal ha time med alle dei menneska på sjukehuset så får du vita masse da. Gulerøtter er faktisk den søtaste grønnsaken.....druer er nei nei........ Helsing diabetes kone
Yo&La+spire Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Dette høres jo ikke så ille ut, og med disse verdiene kan du nok spise som du gjør. MEN! Vær obs på at høye verdier ikke slår ut før en stund etter at du har spist, ca en halvtime, alt etter som, så pass på at du venter litt før du måler. Måler du med en gang du har spist noe søtt, så kan du få fine verdier og så stiger blodsukkeret etterpå.
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 15. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 15. april 2009 Takk for svar dere;) Alle sier forskjellig syntes jeg. Men,å ha bl sukker på under 7 i løpet av en dag er IKKE høyt.Og det bør heller ikke være under 5 etter 2t.Det vet jeg. Å jeg fikk også beksjed av legen om at gulerøtter og agurker var flott som snacks. Og målingene jeg har tatt i løpet av en dag har vært minst 1,5t etter mat.Aldri rett etter.Men,kroppen har roet seg litt på nyheten jeg fikk i stad. Får vel bare satse på at dette går bra. Kunne jo ha vært mange verre tingen. Men syntes liksom alltid det er noe. Fikk lavt stoffskifte etter sist sv og nå dette. Men,sånn er vel livet,litt urettferdig i ny og ne:(
Linn,Skrållan&LilleSøster Skrevet 16. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 16. april 2009 Dytter dne opp igjen jeg.Kan jo hende det er flere med efraringer her...
mamma'n til M & K Skrevet 16. april 2009 #11 Skrevet 16. april 2009 for en diabetiker så er det viktig å passe på karbohydrater. Så dermed bør du være forsiktig med, hvitt/lyst brød, ris og pasta. Vær også forsiktig med eksotisk frukt og grønt. Bananer og druer går under disse kategoriene! Spis mye grønnsaker og kjøtt. Velg grovt brød istedenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå