Gå til innhold

Noen som har erfaring med modningsakupunktur??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hørt så mye om det før, ønsker all mulig info :) Hvor ofte, når, virkning, bivirkninger, ALT :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Akupunktøren jeg gikk til anbefalte 3 behandlinger fra ca 2uker før termin. Får å ikke gå over termin og for å få en lettere fødsel. Med førstemann passet det best om han ikke kom før tiden, men når jeg hadde gått fire dager over og fått beskjed på føden om å smøre meg med tålmodighet tok jeg en tur til han på ettermiddagen. kl 6 neste morgen gikk vannet, og kl 13 var han ute.. Med sistemann somla jeg litt, og hun kom av seg selv(uten akupunktur) 8dager før termindato. Aktiv fødsel var 5t.

Umulig å si om det hjalp den ene gangen jeg var der, men følte selv at det gjorde det! Event placeboeffekt skal uansett ikke undervurderes! :)

Skrevet

Jeg fikk akupunktur fra litt uti uke 37, to behandliger i uka. Fødte til termin og hadde en realtivt lett fødsel. Tok også bringebærbladkapsler for å styrke livmoren.

Ingen bivirkninger, bare en deilig avslappende time med omsorg fra en flott akupunktør.

Skrevet

Jeg gikk til det en gang i uken fra uke 36 i bege mine svangerskap. Hun satte nåler for alle mulige plager i tillegg til modningsnålene. Feks sure oppstøt, nattesvette, leggkramper, tett nese og slikt man koser seg med i graviditeten;)

Bivirkninger vet jeg ikke om, man blir litt ekstra trett, men om det kan kalles en bivirkning vet jeg ikke.

Nå skal det sies at første fødsel ble i uke 42, langsom fremgang som endte med total riesvekkelse og dermed ble babyen dratt ut med tang og vakum. Jeg måtte sy litt, men det er jo mulig at jeg hadde hatt det værre om jeg ikke hadde gått til akupunktur. Neste fødsel ble snitt uke 41 fordi jeg ikke fantes moden, hadde en stor baby, og jeg ikke ville gå gravid lenger mtp sist fødsel. Akupunkturen hjalp meg på mange andre områder, så det må vel anbafales likevel:)

Skrevet

Jeg fikk det når jeg venta nr.2

De sa han var så stor,så de ville sette i gang det litt før termin. (hadde haste ks med nr.1)

Jeg fikk det på St.Olavs.

Hadde 1.timen på en fredag,+ at de maserte livmortappen.

Så kom jeg tilbake mandag og fikk samme behandlinga,på ettermiddagen gikk vannet=) Så det gikk fort.

Samme styret som med nr.1,så det ble ks onsdagsmorgen.

Skrevet

Takk for alle svar!

celodi; når gikk du ifht termin da?

Jeg skal muligens settes igang før termin (eller ta planlagt ks) og min jm anbefalte derfor i dag at jeg prøvde først med modningsakupunktur. Er i uke 36 nå.

Hva tror dere jeg kan forvente av dette da? Jeg synes ikke det ser ut som at så mange av dere hadde tidligere modning av det, eller?

Skrevet

Og hvordan foregår massering av livmortappen??

Skrevet

Var på modningsaku tre ganger tror jeg, og igangsettingsaku tre ganger. Mest bortkasta pengene jeg har brukt! Han kom 9 dager på overtid etter tre igangsettingskurer og stripping på sykehuset. Jeg gikk til 5 cm åpning på 1,5 timer, men vet ikke om jeg hadde gjort det uansett da. Fikk epidural, og da stagnerte åpningen til jeg fikk drypp. Jeg gikk hos ei dame som skulle være ekspert på dette i Trondheim. Hadde holdt på med dette i mange år, men jeg ble bare irritert fordi hun ga meg falske forhåpninger til hver eneste time jeg var hos henne.

Skrevet

Huff da, det var kjipt ja :(

Men jeg skal få det på sykehuset da, betaler ikke noe der, så sånn sett er det jo verdt det.. Men skulle gjerne hørt litt om effekten folk har... :)

Skrevet

jeg tok det på klinikk fjeld fra uke 35,

bekkenet og søvnen ble bedre nesten med en gang!

selve modningsnålene ble satt i uke 39 (mener jeg å huske..)

fødselen starta 3 dager etter termin, husk at modningsakupunktur ikke gir tidligere fødsel, studier som er gjort, har bekreftet at det er ÅPNINGSFASEN som påvirkes!

min åpning gikk realtivt smertefritt, var på kontroll på hs og på handletur med åpningsriene mine, og åpninga var ikke smertefull før jeg var nærmere 7-8 cm og vell inne på fødestua!

som jeg har terpet på tidligere ang akupunktører, finn en som er erfaren! ingen vits i å kaste bort tid (eller penger, for de som betaler) på ei jordmor med akupunkturhobby og lite erfaring..eller, skader ikke å prøve, men ikke forvent underverker!

jeg er veldig fornøyd med klinikk fjeld, og skal løpe bort dit til neste graviditet også!

Skrevet

Hei

Modningsakupunktur fungerte ikke på meg. Fikk vel 3 eller 4 ganger hos jordmor og på sykehuset dagen før jeg ble satt i gang. Endte med keisersnitt, så det var særdeles lite vellykket på meg.

Har lest noe sånt som at det ikke fungerer på ca.20%, men hvor vitenskaplig virkningen er blitt dokumentert vet jeg ikke.

Skrevet

ps, akupunktøren min fortalte om damer i uke 42 som kom slentrende inn for modningsakupunktur for første gang, det pleier skjeldent å gi de store resultatene, begyn seinest i uke 39! gjerne litt før!

Skrevet

Hmm.. Min jm sendte meg til det fordi vi håper på fødsel tidligere enn termin, hun... *gruble* får vel høre hva de sier på sykehuset da.

Skrevet

Jeg har gått til modningsakupunktur i begge mine svangerskap.

Første gang fødte jeg raskt og greit en uke før termin, etter tre behandliger.

Gikk derfor til behandling andre svangerskap, men jeg måtte bare kutte det ut. Hadde slitt mye med kynnere, og etter hvert fikk jeg også rier/sammentrekninger som kom og gikk. Modningsakupunkturen satte ikke fart på noen ting, jeg fikk bare mer kynnere og mer vondt, men ingen fødsel. Jeg fødte til slutt til termin, etter 10 dager med rier av og på... Rask fødsel, men jeg tror det er fordi jeg er "laget" sånn, ikke noe med akupunkturen å gjøre.

Men - akupunkturen hjalp på smerter i den ene hoften min. Nåler for sure oppstøt, urolige ben etc hjalp ikke.

Skrevet

Hmm.. Har i grunnen ikke noen plager jeg da, bare modningen jeg er interessert i.. Men virker ikke som så mange har blitt hjulpet med det?

Skrevet

prata litt med fjeld om dette, hun mente at det ikke var vits i å sette kraftig modning før tiden var inne, det ville bare resultere i maserier, som ikke leder til noe!

derfor er det viktig med en erfaren akupunktør som vet hva de gjør!!

selv hadde jeg ingen maserier, men merka at magen sank mer og mer ved behandlingene (det er jo et bra modningstegn!!)

så dersom du rett og slett vil ha en fødsel før termin, er det ikke sikkert akupunktur vil gjøre så mye for deg, dersom du ikke allerede er moden, da!

;) for å gå i dagesvis med maserier er jo slitsomt!!

Skrevet

Magen min har sunket veldig over påske da - så påfallende at jm så det på kontrollen i dag :) Og kynnerne har påvirket livmorhalsen i ukesvis, så det gir jo håp...

Jeg skal settes igang eller få ks før temin uansett, men guri meg så bra det hadde vært om noe hadde skjedd av seg selv i stedet...

Og jeg antar forresten at jm ved sykehuset er erfarne i dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...