Gå til innhold

Kjempefortvilet :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk svar på barnehage i dag og er kjempefortvilet. Vi er 2. gangs søkere og presiserte i søknaden at vi ikke ville ha familiebarnehage. Det er åpnet flere store kommunale barnehager her i byen nå, men allikevel gir de oss plass i en familiebarnehage hos ei dame som skriver på sin hjemmeside:

Kjennetegnet på en familiebarnehage er at det er få 

voksne og få barn, og at barna skal få være med på 

sysler som er typisk for en familie i hverdagen. Det 

kan være alt fra å vaske tøy og tørke støv til ærendutikk og på posthus. Barna synes det er moro å bhjelpe de voksne, og de vil føle seg mer viktige!   

Jeg har da henne ikke i barnehage for at huns kal lære å vaske tøy og tørke støv! I tillegg skriver dama at hun har 2 år fra lærerskolen. OK, så du klarte ikke de 2 siste?

Ikke snakk om at jeg leverer jenta mi der!!! Og jeg vet at mange ikke har fått plass og at jeg skal være glad jeg har fått henne inn et sted. Men jeg synes det er veldig urettferdig at de setter oss inn der når vi er 2. gangs søkere og ikke ville ha familiebarnehage! Det skulle da være mulig å få plass i en ordinær barnehage da!!!

Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg nå. Fikk ikke tak i hun på barnehagekontoret. Ikke at jeg tror det hjelper, for vi klaget i fjor også, men det hjalp ikke noe. Vet bare at jeg ikke leverer henne til denne damen. Vet ikke hva jeg skal gjøre til høsten nå for jeg må tilbake til jobb. :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta deg en tur på besøk i denne familiebarnehagen, kanskje er det ikke så ille som du tror :)

Hadde selv mitt første barn i famileibanehage de 2 første årene, var i utgangspunktet super skeptisk. Men gutten min stortrivdes der... alle barna fikk masse oppmerksomhet og alle ble veldig trygge barnehagebarn :)

Lykke til!

Skrevet

Har nå fått høre at flere som 1 gangs søkere har fått i ordinær barnehage. Er ikke det urettferdig når jeg er 2. gangs søker og presiserte at jeg ikke ville ha familiebarnehage?

Skrevet

Alle kan ikke få det de vil.

Jeg søkte og i en kommunal bhg, men fikk tildelt i en privat fam.bhg.

Og Daniel har det supert der. Helt fantastisk.

Og jeg er veldig glad for at Daniel fikk den bhg.

Besøk bhg og se. Dann din egen mening med øynene ut fra hva som skjer, og ikke hva som blir skrevet.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har hatt begge mine jenter i familie barnehage og er veldig fornøyd med det. Kunne faktisk ikke tenkt meg noe annet. Her fikk de god oppfølging og mye kos.

Skrevet

Jeg vet at det finnes bra familiebarnehager, men det finnes også de som ikke er veldig bra. Og man er veldig prisgitt den personen man kommer til. Det jeg reagerer på er at jeg har følelsen av at vi er blitt urettferdig behandlet fordi jeg tidligere har sendt klage til barnehagekontoret og at jeg ikke holder dette for en usannsylig grunn. Jeg vet det høres dumt ut og at systemet ikke skal fungere sånn, men her vet jeg en del jeg ikke kan skrive her.

Nå har jeg snakket med flere i dag og de har fått første valget sitt selv om de søkte for første gang. Selvfølgelig må noen få det også og det er flott. Men vi har da kun fått det vi spesifiserte at vi ikke ville ha. Med flere nyåpnede barnehager her nå og oppslag i avisa om full dekning så synes jeg det er rart at det ikke er funnet en plass i noen av de 31 ordinære barnehagene her i byen.

Skrevet

Jeg tror du har bedre sjanser til å finne en løsning med godsnakk enn kjeft. Kanskje de på barnehagekontoret kan finne noen andre som også vil bytte barnehageplass med deg? Eller kanskje de har gjort en feil?

Skrevet

Skal ringe dit i morgen, og selfølgelig har jeg ikke tenkt til å kjefte. Jeg er egentlig en stille og rolig person, måtte bare ha utløp for litt frustrasjon her i sted. :-) Men jeg har ingen positiv erfaring med å henvende meg til det kontoret og det er det få andre som har også. Det er ikke så lett å få frem løsninger der, for å si det sånn. Dessverre. Man blir ofte møtt med en sur tone og "sånn er det bare". Det hører jeg andre si også.

Skrevet

Ja, de har en tendens til å avfeie det meste med "sånn er det bare" på en god del offentlige kontorer :-( Jeg skjønner godt at du er frustrert for det er jo sikkert mange nok søkere som gjerne kunne tenkt seg en liten familiebarnehage og ikke du som begynner å ha et stort barn (antar det ikke er en 1-åring siden det er andre gangen du må søke).

Skrevet

Sendte en mail og spurte pent om det kunne ha skjedd en misforståelse i behandlingen av saken. :-) Ordla meg så pent så. Mulig det kan ordne seg med en ordinær barnehageplass. Skal åpnes en ny barnehage som mulig hadde noen plasser ledig. Blir 10 min å kjøre. Tenker litt på om hun blir kjent med noen hun skal gå på skole med, men siden vi uansett står på trappene med å selge huset og flytte så vet vi jo ikke hvor hun skal gå på skole uansett.

Dette har ikke vært ment som noen vendetta mot familiebarnehager, men jeg har vært og sett i et par tidligere og der har det vært lite struktur og trygghet. Vet at ikke alle er sånn, men det kommer jo helt an på den personen som driver det.

Uansett. Kryss fingrene for at vi får plass i den barnehagen!

Skrevet

Jeg synes ikke det høres så ille ut jeg. På mange småbarnsavdlinger er det nettopp slike ting det fokuseres på (selv støvet selvfølgelig skal være tørket vekk før barna kommer i barnehagen =))

De fleste familiebarnehager har ingen beskrivelse på nett i det hele tatt - det du beskriver synes jeg tyder på at barnehaged ledes av noen med interesse i det de driver med.

Sønnen min gikk i familiebarnehage og stortrivdes. Jeg var misfornøyd med at de var litt tafatte og mente at barna ikke trengte å være med på aktiviteter som du nevner fordi de var for små. Lillesøsteren min var pedagogoisk leder på en småbarns avdeling og har beskrevet hvordan "søppeltømmingen" var så stas at de måtte sette opp liste med hvem som skulle bli med de ulike dagene slik at alle fikk gjort det.

Tror nok du kan komme til å få en annen oppfatning hvis du besøker stedet =)

Skrevet

Skjønner veldig godt at du er fortvilet! Beskrivelsen på den familiebarnehagen sine sider er ikke akkurat noe pedagogisk riktig - å ta med barn på butikken og vaske tøy høres mer ut som sysler som passer hun som driver familiebarnehagen veldig bra og da greit å ha ungene med.

Veldig rart at dere har fått familiebarnehage, når dere spesielt har spesifisert at dere ikke skal ha det.

Jeg visste ikke at de kan tildele barnehager utenom de 7 som man søker på.

Stå på og prøv å få barnehagen selv om den ligger et stikke unna, så kan dere bytte den etterpå, etter at dere har fått plass.

Skrevet

Jeg tror virkelig barna får være med på ting for å lære ikke for å få unnagjort jobb som vaskehjelpen skulle tatt =)

En av de viktigste måtene barn sosialiserer seg er å delta i hverdagslivet.

Skrevet

Fortsettelse følger: Sukk. Trodde det ordnet seg etter å ha snakket med hun på barnehagekontoret i går og hun praktisk talt lovet oss plass i mail. Når jeg ringer i dag så er svaret: Nei det var ikke sikkert hun kunne få plass der allikevel for de ønsket ikke flere barn født i 2008. Jeg gir opp. Man kommer ingen vei her i byen. Sukk.

Skrevet

Huff da,Når de tildeler plass går de ikke etter dato fra dere søkte 1.gang da? For hvis dere søkte for 2 år siden så burde jo dere få plass før de som søkte for 1 år siden. Sånn er det i hvertfall her jeg bor.

Skrevet

Det er det jeg reagerer så utrolig på også. At de ene etter den andre som søkte første gang i år får sitt førstevalg og vi får det vi spesifiserer at vi ikke ønsker. Synes hele opptaket bare er en vits. Virker ikke som de følger noen regler i det hele tatt!

Skrevet

Har ikke lest alle innleggene her, så kanskje du har svart. Men: ikke ta sorgene på forskudd. Vi har familiebhg til pjokken vår og er veldig fornøyde. Klart de ikke har samme måten å drive på som andre bhg, men så lenge ungene er små- synes jeg faktisk det var det beste alternativet.

Og hva gjør det om ungene lærer seg å hjelpe de voksne?? Det er jo ikke sånn at de er små arbeidere hele dagen, men snakk om enkle gjøremål: dekke bordet, rydde av, osv.. Akkurat som du ville ha gjort hjemme hos deg selv. Det er utrolig hvor mye mestringsfølelse ungene får av det, og du skulle ha sett hvor stolte de ungene er når de har gjort noe!

Siden hun som driver den har 2 år fra lærerskolen, tenker du at hun ikke klarte de 2 siste?? Kanskje hun heller fant ut at hun valgte feil, og dermed begynte med noe annet?? Det må jo være lov å ombestemme seg??

Det viktigste med en bhg er at ungen din trives, og at de som jobber der er stabile og gode omsorgspersoner som tar barnet ditt på alvor.

Men hvis du er så "kresen" (misforstå meg rett, man skal være litt kresen når det gjelder barna sine- men alt med måte), bør du kanskje være hjemme med jenta di da, hvis du ikke synes at andre kan ta vare på henne i løpet av dagen??

Skrevet

Um -JO! Det er pedagogisk riktig. Spesielt for barn fra ca 2,5 år som gleder seg over å få være med å ta ansvar og gjøre ting 'påordentlig'. Det finnes mange ulike pedagogiske retninger, kanskje du skal lese litt om de som er aktuelle i vår del av verden og hvilke som har best resultater? Det er nemlig nettop slike ting.

Ingenting å gjøre med saken selvsagt, jeg ble bare litt engasjert:)

Skrevet

Har svart på en del av det du skriver tidligere.

Jeg synes man skal ha mulighet til å si at man ikke ønsker et hvert barnepasstilbud for barna sine. Jeg synes ikke det er sånn at fordi jeg ikke ønsker denne familiebarnehagen så er det sånn at jeg bør være hjemme med henne selv. Jeg har valgt å være hjemme til hun er 1.5 år og da skal jeg kun jobbe 50 %. Men jeg har ikke mulighet til å være hjemme 100 % lenger.

Og som jeg har sagt her flere ganger så reagerer jeg på at andre, blant annet naboen har fått plass i samme barnehage som vi har søkt på når hun er første gangs søker og vi også søkte i fjor. Trodde 2. gangs søkere gikk først da jeg. Men tydeligvis ikke her.

Skrevet

De fleste bhg vil ha et visst antall av hver årskull, så hvis naboen din sitt barn er et år yngre så kan ho ha vært langt framme på lista i sitt årskull, mens dere var lengre bak i deres årskull. Sånn er det desverre.

Men syntes du skal kontakte der du har fått plass, så du kan gå på besøk, se hvordan det er der og snakke med hun som tar seg av barna.

Er ikke sikkert du har like negativ følelse etter det. Og hvis du fortsatt ikke liker den så får du se etter dagmamma.

Skrevet

De er like gamle :-)

Ble anbefalt av en barnehage å ringe rundt til barnehagene her i byen. Alle sier at de skjønner at vi ikke når frem ved barnehagekontoret. Hun har ikke noe godt rykte på seg. De stusser også over at hun ikke har fått plass noe annet sted.

Men nå ser det igjen ut som vi får i den barnehagen det var snakk om i går ettermiddag. Dette er helt latterlig. De sier at de hadde tatt med datteren vår i beregningen da de sendte mail til barnehagekontoret. Også sier barnehagekontoret til oss i dag at nei, hun får nok ikke der fordi de ønsker ikke flere barn i den aldersgruppen. Barnehagen skulle sende ny mail til barnehagekontoret. Tør ikke stole på noe jeg nå. Før jeg har brevet i postkassa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...