Gå til innhold

Noen her som jobber på sykehjem? (Samme som på 1.tri)


Studinen88 m/ gutt i magen ♥

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvordan jeg skal få tilrettelagt arbeid, jeg. Det blir jo en del tunge løft og en del voldelige pasienter. Likevel så vil jeg jo gjerne jobbe så lenge jeg klarer. Jeg vil jo ikke at jeg skal være en belastning for medarbeiderne mine heller, og jeg har på følelsen av at det kommer til å skje hvis jeg ikke kan gjøre de tingene jeg pleier å gjøre. Jeg jobber på en ganske liten avdeling med kun 11 senger, men vi pleier å kun være 3 stykker på jobb, så det sier seg selv at jeg må fortsette med mye stell. Det er også vanskelig å få til at man er to pleiere om én beboer, men det hender jo at vi får det til. Det er bare at når man egentlig ikke trenger det, så er det vanskelig å få det til. Da går det på bekostning av andre beboere igjen.

 

Jeg skal på jobb nå i helgen, og kommer da til å skylde på en vond rygg, noe som er helt sant. Neste fredag skal jeg til legen, og jeg regner med at han har erfaring med andre gravide i pleieryrket.

Likevel vil jeg gjerne høre deres erfaringer om dette!

 

Ps. Jeg tenker også litt på dette med organisk materiale. Jeg går rundt og er ganske kvalm for tiden, men jeg har til gode å kaste opp. Heldigvis. Luktesansen er dessuten blitt ufattelig mye "bedre" den siste tiden, og jeg lurer litt på hvordan jeg kommer til å takle det. Til vanlig har jeg jo blitt vant til denne delen av arbeidet på sykehjem, men jeg er noe usikker på hvordan jeg kommer til å takle det nå med denne skjerpede luktesansen min. Ds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken stilling har du? Sykepleier? Assistent?

Jeg er sykepleier og jobber i sykehjem. Har fått innvilget tilretteleggingstilskudd fra nav. Dette har fungert på den måten at jeg har fått innleid "personlig assisten" de tyngste timene i løpet av vakten (4 timer). Jeg har ikke tatt del i tungt stell i det hele tatt siste månedene. Jeg har dermed konsentrert meg mer om administrative oppgaver, medisin, legevisitt osv. Dette har fungert greit frem til nå. Har også fått sparkesykkel (hehe..) grunnet store gåavstander på ansvarsvakter. Veldig ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kun assistent, og det er deltid ved siden av skolen. Likevel så er det jo en inntekt jeg ikke har lyst til å være foruten heller. Ettersom jeg kun er assistent, og ikke har relevant utdanning kan jeg jo ikke settes til de administrative oppgavene. Det er klart at jeg kan ta på meg ansvaret for å skrive inn i CosDoc osv, men resten er jo forbehold sykepleierne. Assistent til assistenten tviler jeg på at jeg får innvilget. Dessuten har jeg jo tatt på meg de vaktene ikke så mange andre kan tenke seg, altså helgevakter. Og da er vi gjerne alltid én for lite uansett, og dermed går det jo i ett. Vi har sjelden tid til å spise en halv time (ja, jeg vet at man har krav på det, men er født med samvittighet, så da kaster jeg heller i meg en brødskive og løper ned på dagligstua igjen). Dette er sånne ting jeg er litt bekymret for nå. Jeg har jo ikke lyst til å fortelle det til kollegaene mine enda heller. Jeg er 6+5 idag.

 

Jeg skal jobbe nå til helgen, og tar det som "generalprøve" i forhold til hvordan jeg kommer til å takle lukt og stell osv. Har første kontroll hos legen den 24. og jeg regner med han har erfaring med gravide på sykehjem fra før, og har noen gode råd å komme med. Er det slik at man ikke skal løfte tungt kun 1. tri? (Jeg skjønner jo at man ikke skal overdrive det i 2. og 3. tri også, men er det ekstra viktig å passe på nå før man har kommet over de "sikre ukene"?) Det jeg sliter litt med er jo at det tross alt er mennesker vi løfter på, og faller eller sklir de så må jeg jo nesten ta dem i mot. Det har jeg ikke lyst til å utsette barnet i magen for på en måte, og heller ikke beboernes sikkerhet, vet at jeg kan finne på å nøle hvis noen sklir! (Mest sannsynlig kommer man vel til å handle på impuls og bare kaste seg bort for å ta dem i mot, men man vet jo aldri..)

 

Kan jo også nevne at jeg jobber på en korttidsavdeling, så jeg vet egentlig aldri hva jeg går til. Forrige gang var det 8 sengeliggende av 11 beboere. Dette var tungt stell, men da prioriterte vi å være flere. Dessuten var det en del voldelige og noen psykiatriske beboere. Forrige gang der igjen var det nesten bare søte, gamle damer hvor alle skulle hjem til huset sitt igjen, og trengte mer den sosiale delen enn direkte stell. Så det er ganske umulig å vite helt på forhånd hvordan det kommer til å gå. I alle fall når jeg jobber så lite som det jeg gjør.

 

Men når det er sagt, så håper jeg at jeg får mulighet til å jobbe litt mer nå fremover for å danne et litt bedre grunnlag for foreldrepenger når den tid kommer. Dessuten er det ikke noe bra å bare gå hjemme heller, må ha noe annet å tenke på enn å telle dager og å lese til eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg jobber også på sykehjem og har et lite tips angående lukter. Jeg går alltid med en tube Mentholatum i lomma og smører litt under nesa før jeg går inn i stell og situasjoner med mye lukt. Dette funker fint for meg:) Prøv også å puste mest med munnen og ikke nesa i de tilfellene som er verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 år senere...
LiHa skrev (På 17.4.2009 den 10.30):

Hei!

Jeg jobber også på sykehjem og har et lite tips angående lukter. Jeg går alltid med en tube Mentholatum i lomma og smører litt under nesa før jeg går inn i stell og situasjoner med mye lukt. Dette funker fint for meg:) Prøv også å puste mest med munnen og ikke nesa i de tilfellene som er verst.

Lukter blir man vant til. Takler man ikke lukter så bør man ikke jobbe på kortidsavdeling eller demens/langtidsavd. 

Anonymkode: 64526...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Lukter blir man vant til. Takler man ikke lukter så bør man ikke jobbe på kortidsavdeling eller demens/langtidsavd. 

Anonymkode: 64526...3a5

Det er….. FEMTEM ÅR siden dette ble lagt ut…?

Anonymkode: 9ed20...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...