Gå til innhold

Oj oj - om bæsjing i trusa - 4 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen her som har vært borti noe liknende: jenta mi blir straks 4, og har vært bleiefri siden hun var 21/2. For noen mnd siden begynte hun å bæsje i trusa (ikke hele ladningen, kun "bremsespor" eller små klatter). Dette kunne skje flere ganger om dagen (tydelig at hun holdt seg helt til det kom litt - så holdt hun seg mer, det kom litt til, osv osv.) Etter en stund gikk det over (delvis av seg selv og delvis med litt mer aktiv oppfølging fra oss voksne), men nå har det startet igjen! Siden en stund før påske har det kommet i trusa opptil flere ganger i uka, og nå sist, i påskeferien, gjerne flere ganger om dagen. Hun har ikke vært forstoppet.

Så: Det endte med at vi tok på bleie. Vi har sagt til henne at barn som bæsjer på seg må gå med bleie, slik at ikke vi skal grise til klærne. Når hun har sluttet med å bæsje på seg, kan hun gå med truse igjen. Hun synes ikke noe særlig om å gå med bleier, men har godtatt det.

Hva synes dere? Ville dere ha tatt på bleier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg tenker på er om hun sitter lenge nok på do? Barn har det gjerne travelt og får kanskje ikke tømt seg helt. Har hun negative erfaringer med å sitte på do, f.eks vært forstoppet en gang slik at hun forbinder dobesøk med vondt?

Jeg ville nok satt barnet på do oftere og brukt lengre tid der en periode eller gjentatt det som fungerte før. Hvis det ikke hjalp ville jeg tatt fram bleiene en periode, selv om det sitter langt inne. Har en grunnholdning om at han man sluttet med bleier så har man det.

Skrevet

Sliter med akkurat det samme, min datter er 4,5 og har hatt helt grusomme perioder. Jeg blir så lei av å fjerne bæsj i rompa og trusa for at hun ikke gidder å gå på do. Setter henne på do etter uhell men nei hun påstår hun må ikke. Kan jo ikke tvinge henne til å sitte der til noe kommer heller. Så nå har jeg som deg, lett fram bleia. Den ligger der til skrekk og advarsel foreløbig. Det verste er at hun holder seg bæsjer seg ut og så stikker hun hendene i rompa for å sjekke og da er jo fingrene fulle av bæsj. Det er så ekkelt at jeg blir gal.

Hun takler ikke tanken på å ta på seg bleie for hun er jo stor jente så jeg vet ikke om det blir riktig å gjennomføre dette dersom hun ikke skjerper seg. Men føler at hun må lære seg å gå på do når hun må, ikke når det plutselig var for sent.

Stiller samme spm som deg til andre som har synspunkter jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...