Tøysetipp Skrevet 15. april 2009 #1 Skrevet 15. april 2009 Snakk om å øremerke barna tenker jeg. Kjenner jeg møter litt motstand når jeg leser/hører om disse prinsene og prinsessene. Flere som har tenkt over det?
Sylteflesk Skrevet 15. april 2009 #2 Skrevet 15. april 2009 Jeg kjenner det knyter seg i magen når noen omtaler sine barn (eller mitt!) som prins eller prinsesse. Men så er jeg republikaner da, kanskje det er derfor ... Jeg synes også det er fryktelig irriterende at man alltid blir spurt om det er til gutt eller jente når man skal kjøpe noe, alt fra sengetøy til sykkel, og selvsagt klær. Hater fargekodingen på små barn, og kjøper som regel nøytrale farger hvis jeg kan (men vesla har nå på seg knallrosa vårdress, halv pris vant over mammas prinsipper).
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 15. april 2009 #3 Skrevet 15. april 2009 Enig! ALDRI kalt min gutt for prins! Synes ikke noe om det.. Så det er en grunn for at mitt nick ikke inneholder det ja!
Mrs. Bouquet Skrevet 15. april 2009 #4 Skrevet 15. april 2009 Det plager ikke meg, men jeg er lei av alt stasj som er fullt av prinsessetrykk. Syns ikke det er noe søtt, søtere med dyr eller søte figurer o.l. Kaller ikke barna mine for prins eller prinsesse av den enkle grunn at de ikke er det. Vi er da ikke kongelige.
It's all about me Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 De er og har mange rare kjælenavn, men prins/prinsesse blir aldri noen av de.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 Eg kallar ikkje ungane mine det men jenta mi kallar seg sjav for prinsesse. Eg syns det er heilt greit eg da sjav om eg ikkje har det i nicket mitt. Eg kallar ho mange andre ting
Tøysetipp Skrevet 15. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 15. april 2009 Jeg har tapt kampen selv, mot en 5 åring som elsker rosa. Det er forsåvidt greit, og hennes valg. Jeg har ikke gjort noe for å påvirke henne ift. det. Det er faktisk sånn samfunnet er kategorisert, og barna lærer.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Hmmmm er det ikke den tittelen han får da, Knerten, når han gifter seg med Ingrid Alexandra??? He he he he, nei da, her er det ingen prinser, sikkert fordi jeg er en liten motstander av kongehuset.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 15. april 2009 #9 Skrevet 15. april 2009 Hmm...mannen min kaller meg for Dronninga =P Hva synes du om det da? =)
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 15. april 2009 #10 Skrevet 15. april 2009 Enig med olsokgubben her. Utrolig irriterende at man nesten aldri kan finne kjønnsnøytrale ting lenger. Snakket akkurat med sambo om det i går. Vi satt og leste reklamer for sykler. Ikke mye der som kan arves mellom gutter og jenter gitt... Heldigvis er det litt lettere på klesfronten. Ensfarget og enkle mønstre passer begge kjønn, så kan man heller tilsette en rosa/blå lue el om man er redd folk ikke ser forskjell. Mini kom på svømming første gang i rød ullbody og grønn ullbukse. Var flere som trodde han var jente, he he ;-D
Vintersol Skrevet 15. april 2009 #11 Skrevet 15. april 2009 Oi. Skal si det er mye rart man kan bruke tid på å fundere på... =) Man bruker vel betegnelser prins/prinsesse som et positivt tilnavn på sine barn. Har brukt dette på både egne og andres barn uten at jeg har tenkt noe mer på det enn at det er et flott barn (som alle barn er!) Ikke ment som et standpunkt i monarki- / republikk-debatten iallefall...
meg & to små vampyrer Skrevet 15. april 2009 #12 Skrevet 15. april 2009 Jeg kaller ikke mine for slikt. Går mer i "bøllefrøet" og sånn her for tida... ja ja:)
Fornøyd_3barnsmamma ;) Skrevet 15. april 2009 #13 Skrevet 15. april 2009 hehe, Unepune, det var jo helt KONGE Er du som bestemmer i huset regner jeg med..hehe. Jeg er SJEFEN og MADAMEN
meg & to små vampyrer Skrevet 15. april 2009 #14 Skrevet 15. april 2009 Ja, og guttungen selv kaller seg for en "stor og farlig krokodille". haha
Tøysetipp Skrevet 15. april 2009 Forfatter #15 Skrevet 15. april 2009 UnePune; jeg regner med du er gammel nok til å ta standpunkt til det selv, hvorvidt du synes det er passende eller ikke:-P
Kvitrebekk Skrevet 15. april 2009 #16 Skrevet 15. april 2009 Hvorfor skal folk her inne være så opptatt av hva andre gjør? Hva plager det dere om noen kaller ungene sine for prins/prinsesse? Øremerke? Jeg tror neppe barna vokser opp og tror de er kongelige eller at de blir skadelidende av dette resten av livet. For min del er det et kjælenavn på lik linje med alle sammen, selv om jeg ikke har for vane å bruke det selv. Men jeg vet jenta mi er 'sessa til bestefar. Synes ikke at de som bruker prins/prinsesse skal gå rundt og føle på at de bruker dette fordi noen her inne mener at det er sååååå feil. Med hensyn til klær og sånt er jeg enig i at det godt kunne vært mere klær i andre farger enn rosa og blått. Samtidig må jeg innrømme at jeg ELSKER å kle jenta mi i rosa, lilla og rødt. Jeg synes det er kjempesøtt med litt farger og ikke bare brunt og hvitt. Får sikkert litt pepper her nå. Tror sannelig vi må plante noen flere trær så folk får noe annet å henge seg opp i.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 15. april 2009 #17 Skrevet 15. april 2009 Iom at han er sjefen på jobb, må jo jeg få sjefe litt hjemme =)
Honningmelon Skrevet 15. april 2009 #18 Skrevet 15. april 2009 Jeg ser egentlig på det som ganske uskyldig å bruke dette i nicket...
prekæs Skrevet 15. april 2009 #20 Skrevet 15. april 2009 Jeg tenker ikke så veldig på det. Tror heller ikke ungene tar tittelen så veldig alvorlig, Skulle alt jeg har kalt ungene av vakringen, pøbelgutten, deiligheten, sussebassen, skjønnheten, rampungen osv, osv gjort at de ble øremerket også da? Jeg har i hvertfall haugevis av kjælenavn på ungene, tror de har glede av dem jeg:)
Tøysetipp Skrevet 15. april 2009 Forfatter #21 Skrevet 15. april 2009 "Synes ikke at de som bruker prins/prinsesse skal gå rundt og føle på at de bruker dette fordi noen her inne mener at det er sååååå feil" Nei, jeg håper da folk har egen vilje. "Tror sannelig vi må plante noen flere trær så folk får noe annet å henge seg opp i" Skal vi gå rundt juletreet og synge julekveldsvisa?
lillespirenmin Skrevet 15. april 2009 #22 Skrevet 15. april 2009 he he hva skal jeg svare her da? Ser virkelig ikke problemet med å kalle barna sine for prins eller prinsesse, sier selv alltid god natt prinsen min før han legger seg.Sier også mammas gutt, mammas engel, det beste i verden osv... Ser ikke problemet!!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 15. april 2009 #23 Skrevet 15. april 2009 Iflg Matilde på 4 år: "Du er dronning, mamma, pappa er prinsen og jeg er prinsessa. Emil (7 uker) er en flaggermus"....... :oDDD Pleier forøvrig å bruke andre kallenavn enn prins/prinsesse om barna mine selv om glipper kan forekomme (tør aldri uttale meg videre sikkert i denne ammetåkeheimen). Om de er videre flatterende, er jo en annen sak, sånn sett er kanskje prins/esse bedre :oD
Tøysetipp Skrevet 15. april 2009 Forfatter #24 Skrevet 15. april 2009 Nå tråkker jeg sikkert på mange tær, og trekker meg litt ut av diskusjonen for å gå meg en lang tur i det deilige vårværet. Men, jeg synes det er lavmål, rett og slett. Og ja, jeg synes det blir å tre en label ned øra på ungene. Jeg tenker ikke på tittelen, som at de går rundt og tror de er HennesKongelige Høyhet. Men, hva det innebærer å være en prinsesse, med rosa, tyll, prinsesser og Gud bedre. Det blir de foret med fra livets begynnelse, jentene skal være prinsesser og guttene tøffe bøllefrø. Hm..
Kvitrebekk Skrevet 15. april 2009 #25 Skrevet 15. april 2009 Gå rundt juletre er jo egentlig veldig koselig da. Og hvis vi planter noen flere trær så kanskje vi hjelper til mot klimakrisa også ;-) Jeg skjønner bare ikke poenget med å henge ut de som bruker prins/prinsesse i nick eller når de snakker om/til/med barna sine. Synes ikke det er noe verre enn alle andre kosenavn. Så hvorfor dette oppropet mot de som bruker dette? Hvordan er det verre enn gullet, vakringen, klumpen og alle andre navn mellom himmel og jord som detter ut av munnen når man snakker om sine kjære små?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå