Gå til innhold

Tråd ang. dagsoving for neptunia, yrild og happyfreak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestemte meg for en mnd siden og ta tak i kveldsovingen med gode resultater.

Nå er det på tide å ta tak i dagsovingingen. Jeg synes det kan være greit å få litt innspill av andre underveis med samme problem.

Vi er derfor 3 stk med ca samme problemet, som skal prøve å hjelpe hverandre fremover.

Problemet er at de nydlige nurkene våre ikke helt har skjønt hvordan sove mer en ca. 30 min av gangen på dagen. Dette er jo absolutt ikke nok og de blir sutrete, eller vi mammar sliter oss ut for å holde de nydlige nurkene våre sovende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, klarer ikke bestemme meg for en strategi.., problemet er jo ofte at man er på farten på dagen.

Denne uken er det jo barseltreff og 4mnd-kontroll.

Neste uke er tannlege og en større legeundersøkelse (mèn etter fødselen).

Det er jo egentlig ikke noe problem at venninna mi kan utføre det jeg bestemmer meg for, men hvordan strategi bør jeg ha?

1. dilemma er:

Legge til fast tid eller se ann? Da må man jo evt. stå opp til samme tid... (Man må jo uansett se ann barna da, så missforstå meg rett, men morningen her kan variere alt fra kl. 7-9 og det frister jo ikke helt å stå opp kl. 7)

Når det gjalt kveldsleggingen så jeg ann, men har likevel endt opp med kl 20 som er det jeg ønsker meg.

Jeg ser for meg denne rytmen (som vi forsovidt har i dag også).

Så hvis vi tar det litt som det kommer frem til 08 så står vi opp da, uansett! Våken til 0930-10, så legge ut i vogna, så sove til ca 12

Våken ca 2 timer sove fra 14-16, våken til 18 powernap på 20 min. Våken til 20, nattan.

Problemet er bare å få han til å sove de 2x2 timene uten å våkne etter 30 min. uten å trille konstant, bysse, vugge osv

Dette står på barnogsøvn.com:

Å forlenge dagsøvnen

Dette kan kreve litt innsats, men det er vel verdt det. Teoretisk sett skal det ta en-to uker.

Her i huset fungerte det på dagsovingen etter to dager.

Om du skal gjøre dette bør du i forkant føre en detaljert logg over oppvåkningen til barnet. Du må vite sånn ca når barnet våkner.

Når du vet at barnet våkner så gjør deg klar sånn ca ti minutter før. Stå utenfor døren eller ved sengen slik at du kan reagere i det barnet er på vei til å våkne. Når barnet beveger seg eller lager lyder så gjenskaper du den situasjonen som fikk barnet til å sovne. F.eks hvis barnet ble rugget i søvn i vogn så rugg barnet igjen. Hvis barnet ble ammet i søvn, koble barnet på. Det kan ta opptil ti minutter før barnet sovner igjen, særlig hvis man er litt sent ute. Slik vil barnet komme inn i en ny søvnsyklus.

Barnet vil lære at det er ok å fortsette sovingen og etterhvert ikke trenge det lille dyttet for å sove videre.

Hva tror dere?

Skrevet

Å, jeg er glad for at dere fins!! Jeg synes alle rundt meg har babyer som sover i timesvis om dagen. Vesla mi har sovet max 30 minutter siden hun var ca 8 uker gammel. Og nå er hun straks 8 mnd...sukk. Kan jeg joine tråden deres?

Skrevet

Skulle egentlig på 4mnd-kontroll på fredag, men tok den i dag.

Har vært på barsel-treff på hs i dag, og nå har jeg bestemt meg!!

(Håper virkelig værvarselet holder det som det lover)

1. slippers inne klare ved døra

2. vogn ute

3. legges ut for å sove

4. være i beredskap, løpe ut å rugge bitte bitte litt, gi evt smokk

5. ikke ta han opp, bortsett fra hvis han gråter (da blir det opp/ned-metoden)

6. ligge sånn til han skal stå opp

2 timer er sove/slappe av tid = ingen form for stimuli i denne perioden.

Dette begynner vi med i dag og skal gjennomføres hver eneste lur her hjemme. Minst en lur om dagen hjemme i løpet av dagen, de neste 10 dagene. Hvis ikke noe tegn til bedring etter 7 dager gir vi opp og prøver om en stund igjen.

Skrevet

Hei :-)

Hvordan gikk det?

Vi har hatt 4 X 30 minutters lurer i dag og lillemann er faktisk litt blidere... av 30 minutter mer søvn på dagen... + at han sov en time lenger enn normalt på morgenen. Var veldig konsekvent i dag med at han fikk surve litt i vogna (ikke skrike/gråte), så den ene luren ble vel faktisk 45 minutter (halvvåknet en gang, men sovnet igjen med litt rugging).

Vi har natt ca 19-ca 7, men vi har maaaange nattmatpauser...

Jeg skulle gjerne ha prøvd en slik metode som deg, men lillemann harenormt med temprament og hyyyyylskriker når det er noe han ikke vil og da hjelper ikke opp/ned metoden... (eller kanskkje jeg er for bløthjertet?)

klem

Skrevet

Hmmm jeg skal anstrenge meg i morgen og prøve etter lunsj å få inn en laaang lur :-)

Skrevet

Jeg har samme dilemma som deg:

en fast tid og stå opp eller se det ann.

Her i huset står vi somregel opp rundt 9, men det er avogtil 7 og noen ganger 11.

Jeg er utpreget b-menneske så jeg kommer aldri i livet å klare å stå opp før jeg må.

Derfor kommer nok jeg til å gå for variable tider.

Tror ikke det har så mye å si for dagsovingen til snuppa. Hun er ganske fleksibel hva rutiner angår på kveldene, så regner med det samme gjelder for dagen. det som er problemet er jo å få henne til å sove lengre enn 30 min...

Syns det hørtes veldig bra ut det du hadde sakset fra den nettsiden.

Jeg kan nesten stille klokka etter snuppa når hun legger seg.

Idag sovnet hun 11.15 og våknet 11.45 - haha det kan jo ikke bli mer nøyaktig! :)

Kan du forklare litt mer om opp/ned metoden?

Vi har egentlig aldri hatt problemer med natt-sovingen.

Hun er grei å legge, jeg kan somregel bare legge henne ned i sengen, synge, gi smokk og kos også gå ut. Men hun er helt "vrang" på dagen altså.

Skrevet

Jeg har faktisk prøvd det der med å stå klar og rugge litt mer når hun er i ferd med å våkne. Ikke så vanskelig å stå klar, for som HappyFreak over her sier så kan man stille klokka etter henne. Idag sovnet hun kl 12:43 og våknet ganske riktig klokka 13:13. Sprøtt!! Men, det jeg skulle si var at det hender det funker å få henne til å sove lenger. Langt fra hver gang, men det har skjedd. Og i følge det som står på barnogsøvn så må man jobbe med dette, være konsekvent og gi det opp til 2 uker.

Faste rutiner har vi ikke, vi står opp alt mellom 06 og 10. Men tror jammen jeg skal prøve mer på dette med å forlenge dagsøvnen. Må man gjøre det hver lur tror dere? Det kan jo bli litt vanskelig når man er borte...

Skrevet

Jeg lurer på en ting:

Hvordan (om i det hele tatt) vil nattesøvnen bli påvirket av mere dagsoving?

Jeg er i grunn ganske fornøyd med nettene selv om vi etter klokken ett har forholdsvis hyppige oppvåkninger.

Hun spiser ikke på natten mer, legger seg mellom 19 og 20.

Somregel står vi opp i 9-tiden (men grøss og gru, de siste dagene har vi stått opp rundt 7!).

Skrevet

Som det sies så skal jo søvn avle søvn... Jeg tror det er noe i det, for jeg merker forskjell på nettene her. Har vi fått til noen gode lurer på dagtid så synes jeg også nettene blir bedre. Men så sliter vi ganske mye med søvn både dag og natt dessverre, så det skal ikke mye til før jeg blir fornøyd. Hehe! Tror mye av oppvåkningene på nettene her skyldes kløe, stakkars vesla har atopisk eksem.

Skrevet

Yrild, snuppa mi har også ett sinnsykt temprament, her i huset vet vi ikke hva gråt er - vi har kun hylskriking. Når hun setter skikkelig i gang holder hun på å miste pusten og blir helt rød/blå i ansiktet.

Så hvis den opp/ned metoden har med skriking å gjøre kan jeg bare glemme det... Mulig jeg er bløthjertet, men hvis hun først får sjansen til å gire opp hylingen tar det laaang tid å roe henne ned igjen.

Skrevet

Vi ligger faktisk godt ann :)

Prøvde på luren fra 14-16 i går og det funket. Problemet er om jeg klarer å fullføre det når det røyner på... :s

I dag måtte vi til bynen, da funka det ikke. Jeg som hadde bestemt meg for at han ikke skulle få komme "opp å se", mens det er sove tid, feiga ut :( He he!

Han sovna 0915, vokna på klokka 0945, enda da trilla vi tur til bussen. Lå våken i 40 min å sutta på smokken, men ble så sjarmert av et smil, med litt sutring, så han fikk sitte i vogna. Det gikk selvfølgelig bare 3 min, så sutra han, mens han satt å titta. Det tok 15 min å få han til å sovne igjen, og da måtte vi trille tur ute...

Vel hjemme igjen! Og som sagt målet er å ha samme rutine hjemme.

Ha sovna kl 1345, sitter nå på stand by, om et minutt hører jeg sikkert at det rasler i babycallen... Reine trilleren, ha ha!!

He he, den som ler sist ler best! Rakk ikke engang trykke lagre før jeg hørte det rasle. Stormet selvf ut, og han lå fortsatt og sov, men så rørte det seg igjen. Rugget mini lite, som er samme rugging som når han sovna.

Da har jeg vært ute igjen! Det tok 4 min, ny rasling... Nå er jeg spent..

5 min ny rasling, men har øyne halveis igjen og det gjør verken fra eller til om jeg rugger...

2 min kommer ut, men har bare snudd seg, har nå gjemt seg under teppe. Typisk... Da, se jeg jo ikke hvordan han ligger.

4 min fortsatt stille :D (bank i bordet)

Skrevet

her er det fortsatt halvtimeslurer... men vi er på den tredje nå, så det blir vel 4 i dag også.... ingenting som får han til å sove lenger nei....

nå sitter jeg med lillemann i Manducaen og rugger som en gal imens jeg DiBer :-) bedre enn å ha sur og grinete baby!

Skrevet

I hvertfall på min gutt, merker jeg at hvis jeg er tidsnok får jeg han til å sove lengre. Dette tar jeg som et signal på at han trenger mer søvn. I tilegg blir han fort sutrete hvis han bare får korte lurer. Han våkner opp å småprater når han er helt utvilt, men sutrer hvis han er trøtt.

Jeg tror det kan være lurt å gjøre hver eneste lur ja. Hvis man ikke får det til så er det jo kansje greit å stå opp.

Selvfølgelig er man borte derfor har jeg bestemt meg for å gjøre det konsekvent hjemme. Er vi på farten får man ta det som det kommer. Man bør jo ikke begynne på en metode hvis man vet det kommer mange ting.

Neste uke skal jeg til tannlege og lege. Da skal venninna mi få fortsette metoden. Hun er klar som et egg. Klarer hun det ikke er det jo ikke noe krise, men man har ihvertfall prøvd.

Skrevet

Opp/ned metoden:

Gutten vår var umulig å legge uten å bysses i søvn. Det ville jeg ha slutt på, men ville ikke han skulle gråte heller. Han begynte stort sett å gråte bare vi viste antydning til å legge han i senga, men så fort han kom på armen igjen, stoppet han å gråte. Helt til han var overtrøtt, da gråt han jo uansett hva vi gjorde.

Jeg bestemte meg derfor å slutte å bære / bysse, men bare ta han på fanget. Altså jeg la han i senga, sang nattasang (hvis jeg rakk), begynte å gråte, opp på fanget mitt (jeg nynna litt og hysja litt om hverandre), sluttet å gråte (måtte roe litt til noen ganger, normal pust, andre ganger mindre, egentlig litt utifra mitt humør) la han i senga igjen, sang nattasang, opp igjen, ned igjen, opp igjen osv helt til han var så trøtt at han sovnet.

Sånn som dere skriver at de hylergriner gjorde han. Det gjør han også i vogna, spesielt når han våkner etter 30 min, uten å bli trilla, vugga. Noen ganger også selv om han blir vugga, trilla. Det er i disse situasjoene jeg kommer til å bli mer konsekvent. Hvis vi går tur og han begynner å kave seg opp og hylgrine, ville jeg før ha gynget mer eller tatt han opp. Blir han tatt opp smiler han gjerne fra øre til øre, men legger jeg han ned gråter han. Derfor har jeg tidligere kansje bært han litt på armen, så lagt han igjen etter 5-10 min når han viser han er trøtt igjen. Nå skal jeg bare ta han opp, og rett ned igjen. Evt. helt til han sovner, men tror nok ikke det blir så mange gangene for det tok kort tid når vi gjennomførte dette ved kveldsleggingen. Akkurat som han skjønner ubevist at det ikke nytter å gråte, og sovner istede.

Les mer om opp/ned her:

http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/?page_id=62

Skrevet

Kort sagt: kjenner meg igjen!!!

Skrevet

Hei igjen :)

Hvordan går det hos dere?

Jeg har lagt ned mye innsats i å få henne til å sove lengre enn en halvtime når hun har midt-på-dagen-duppen sin i 13-14-tiden.

De siste 2 dagene har det fungert bra syns jeg.

I forigårs sov hun time (ute i vogna såklart), sov som en stein den første halvtimen (jeg trillet ikke tur, men rugget på vogna for å få henne til å sovne. Vugget så llite som mulig). Jeg sto klar å gav smokken før hun våknet, å vugget litt på vognea igjen. Den siste halvtimen måtte jeg ut 4 ganger. Tilslutt lå hun å smilte og lo i vogna, ingen vits å prøve mer da.

Igår klaffet det sånn at jeg var ute på en lang trilletur i den tiden, så hun sov faktsik i 1,5 timer! Våknet selvsagt litt innimellom, men sovnet fort igjen.

Det beste er at nettene har vært sååå mye bedre!

Det kan selvsagt være tilfeldig, men jeg tror det har sammenheng med at hun har sovet mer på dagen.

Skrevet

I dag harr jeg gått tur med Manducaen (var perfekt kjølig!) og lillemann sov i 50 minutter :-)

I tillegg har han sovet 50 minutter i vognbagen som jeg kan vugge mellom beina imens jeg dibber eller Facebooker :-)

Og nå sover han igjen mellom beina mine i vognbagen :-)

Han har vært en liten sol i dag så jeg tror mer søvn hjelper... men så vardet det å finne søvnen selv på dagtid da... og ikke være avhengig av rugging etc.... hmmmm nå tror jeg først at jeg innfører lengre søvn med rugging og så får jeg ta tak i resten...

Lillemann våkner jo normalt selv på trilletur etter 30 minutter!

Skrevet

Og yes... han sover fortsatt :-) 50 minutter nå... fin mosjon for beinmuskulaturen :-)

Skrevet

Hurra 1. lur gikk ikke bra, endte med å være en halvtime våken. 2. lur gikk knall bra. Han våkna engang for han hadde mista smokken, og måtte rugge 2x1 min. Han sov i altså først 1 time, våken 4 min, sov 45.min :D Kansje det hjelper? *håper*

Skrevet

Tror også at det kan ha en sammenheng. Mange sier det :)

Skrevet

Supert Neptunia :-)

Her har vi hatt 45min på morgenen, 30 min på formiddagen 1t og 10min på ettermiddagen (yes yes yes!) og en powernap på 15 min nå (kunne ha sovet lenger, men det gjorde han i går og da ble det plutselig krøll med legging!!

Nå håper jeg bare at søvn avler søvn... at jeg kan fa det gode humøret vi har hatt i dag og samtidig ikke måtte stå opp før 7!!

klem

Skrevet

Jeg må bite i det sure eplet og innrømme at det ble litt krøll etterpå. Han ble trøtt allerede kl 1650 (stod opp 1545), sovnet med engang, men jeg stod ikke å passet på, ergo våknet han etter 20 min og hylgråt!! Stakkar lille man måtte jo ta han opp og da smilte og lo han. Bestemte meg for å ta en powernap senere. Da han var trøtt igjen, gikk det ikke å få han til å sove, så nå blir det tidlig kvelden i stede.

Æsj, sliten etter en sutrete baby i ettermiddag, og føler jeg bare kan skylde meg selv :(

Ny dag og nye muligheter i morgen! :D

Skrevet

Glemte å si at jeg håper dere får en fin natt :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...