mirredutt Skrevet 15. april 2009 #1 Skrevet 15. april 2009 Sitter å vurderer hvilken prevensjon jeg skal begynne med. Skulle helst sett at mannen steriliserte seg, men det kan jeg jo ikke kreve. Har ikke lyst på spiral, og da er det vel p-piller som er det heteste alternativet. Har ikke brukt det på ni år, og la på meg noen kilo av de og det ønsker jeg jo ikke nå... Er 28 år om det har noen betydning. Kom igjen - argumenter for og imot p-piller!
Maf og lillemann Skrevet 15. april 2009 #2 Skrevet 15. april 2009 jeg må bare anbefale deg nuvaring (p-ring), med mindre du ammer da... den innholder bare halvparten så mye hormoner som i p-piller. =) og du slipper å huske på det hver dag!
mirredutt Skrevet 15. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. april 2009 Er det noe man setter på plass selv, eller gjør legen det? Må den byttes? Har egentlig ikke hørt om det..
Solskinnsjenta Skrevet 15. april 2009 #4 Skrevet 15. april 2009 P-ring Det finnes bare en type på det norske marked. Den er en myk, fleksibel ring som settes inn i skjeden av kvinnen selv. Den er 5,4 cm i diameter og 4 mm tykk. Ringen inneholder østrogen og gestagen, men i mindre mengder enn p-piller. Frigivelsen av hormoner er jevn, og påvirkes ikke av oppkast og diaré. Den skal ligge i skjeden i 3 uker. Etter 3 uker skal man ta ringen ut av skjeden, og etter en uke legges en ny ring inn. Ringen virker som en p-pille ved at den forhindrer eggløsning. Fordeler Månedlig prevensjon som er enkel å bruke. Man slipper å huske en pille hver dag. Få bivirkninger, god blødningsregulerende effekt. Svært godt likt av de fleste som har prøvd den. Enkelt å utsette mens ved å bruke flere ringer etter hverandre uten opphold. Ulemper Man må huske å fjerne og sette inn en ny ring. En sjelden gang ubehagelig for partner. P-ringen beskytter ikke mot kjønnssykdommer. Ved tilfeldig sex bør kondom derfor brukes i tillegg. Sikkerhet Like sikker som p-piller. Hentet fra prevensjon.net
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 Så lenge man takler hormonene helt fint så ser jeg ikke noen motargumenter mot ppiller. Man trenger jo ikke få de samme bivirkningene av alle merker, så om du la på deg av de du prøvde er det ikke sikkert du legger på deg om du prøver et annet merke. Jeg derimot takler hormoner dårlig og siden det ikke er krise om vi blir gravid igjen kommer vi til å satse på "sikre" perioder frem til mannen steriliserer seg (vi er mer enige da, hehe).
mirredutt Skrevet 15. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. april 2009 Hmmm... litt skeptisk til ting jeg må "sette inn" selv... Ramler den ikke ut da?
Maf og lillemann Skrevet 15. april 2009 #7 Skrevet 15. april 2009 neida, neida! kan du sette inn en tampong,så kan du fint sette på plass en p-ring. skulle den dette ut, så er det bare å skylle den i lunkent vann og sette den inn igjen. Hvis den ikke har vært ute i mer enn 3 timer, har den ingen nedsatt funksjon.- det går jo derfor an å ta den ut hvis den skulle føre til ubehag hos partneren din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå