Gå til innhold

Om barn og soving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ikke skryte, men fortelle om hvordan vi gjorde det med sovinga til vår datter.

Hun fikk helt fra starten av all trygghet hun trengte, nærhet, kos, samsoving enkelte netter og i perioder når hun har grått mye på natta. Det har fungert bra, selv om søvnkvaliteten vår ble litt forringet;)

Hun har blitt tatt opp ved sår gråt (altså ikke ved sutring). Hun har hatt noen netter i godstolen sammen med mor eller far, men stort sett ligget i egen seng fra ettårsalderen. Vi har aldri brukt ferber eller lignende. Vi har fokusert på at sengen er et fint sted å være, der skal man sove, og det er godt:) Ved tannutbrudd har vi også tatt henne litt inn til oss.

Vi har fulgt instinktene våre, og resultatet så langt er en unge på snart 18 mnd som går og legger seg selv (må løftes oppi senga), vinker natta og holder godt tak i bamsen sin før hun sovner. Hun legger seg med et smil, sover i 12 timer og er tryggheten selv på rommet sitt. Våkner hun, så ligger hun og koser seg glugg inntil vi hører henne og henter henne.

Som sagt, det er bare vår erfaring, unger er forskjellige - men det finns alternativer til skrikekurer osv. Vi fulgte hjerte, instinkt og sunn fornuft -og lykkes så langt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok en Ferber på min unge da hun var 6mnd. Tok tre kvelder og etter dette sov hun fra 18.30-08.30 hver natt, la seg frivillig om kvelden og sovnet selv uten gråting. Hadde aldri orka å vente i 18 mnd :o)

Skrevet

Jeg inbiller meg at soving og barn har svært lite med foreldrene å gjøre når vi snakker baby. Min gutt sover hele natten og har gjort det fra han var 3 måneder. Ingen metode for dette, han sover i egen seng. Dvs han sov i vogn til han var 7 mnd, nå sover han i seng. 0 problem, men det er nok ikke min fortjeneste, vi har bare vært heldige.

Skrevet

Må bare poengtere at vi ventet ikke i 18 mnd på at hun skulle sove, det gjorde hun mer eller mindre fra hun var 6-7 uker. Men i perioder har hun styra litt - det har vært faser med mye gråt.

Men det som var meningen med innlegget var faktisk at det er fullt mulig å stole på seg selv og egne vurderinger:)

Forøvrig er det sånn at snuppa mi GÅR og legger seg selv, og synes senga er et deilig sted å være! Og det er egentlig ikke naturlig at unger sover hele natta fra de er bittesmå.

Personlig synes jeg skrikekurer ikke er noe for oss, og jeg har sett barn som absolutt ikke har hatt godt av det.Men det er en annen sak.

Unger er forskjellige, det er foreldre også:)

Hilsen HI

Skrevet

Vi tok også en Ferber da jenta var 14 mnd. Det var fantastisk og skulle gjort det mye tidligere!!

Skrevet

Og hun finner også frem pysj og går til senga når det nærmer seg leggetid. Hun er 18 mnd.

PS! Jeg ville aldri latt ungene mine hyle seg i søvn, men litt sutring tar neppe noen skade av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...