Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Jeg bor på et lite sted, uten de helt store mulighetene på arbeidsmarkedet.. Jeg har lyst til å utdanne meg innenfor økonomi.. Tenker først og fremst på en bachelorgrad. Valgene mine står mellom1) regnskap, 2)revisjon og 3)økonomi og administrasjon.. Noen som har tatt et av disse studiene som kan fortelle litt om de? Hvilken utdanning går best muligheter for jobb på et lite sted?
Anonym bruker Skrevet 15. april 2009 #3 Skrevet 15. april 2009 Jeg ville gått for revisjon. Å bli godkjent revisor er en solid utdannelse, og det vil alltid være behov for det. Jeg ville satt regnskap på andre. ØKonomi og adm. er litt mer flytende. Kunne jeg valgt helt fritt, og hadde jeg vært flink med tall, så ville jeg valgt å flytte til Bergen for å gå på NHH. Siviløkonom. 5 år. Da blir man ganske så ettertraktet, og gjør man det bra på studiet vil man få en veldig god jobb som betaler godt. Det er jaggu verdt de to ekstra årene!
Anonym bruker Skrevet 15. april 2009 #4 Skrevet 15. april 2009 Ja revisor er en solid utdannelse, men her er det et veldig lite jobbmarked, fins 1 revisorkontor her, med max 10 ansatte.. og dette dekker 6 kommuner...
Anonym bruker Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 Jeg vil bare legge til at du blir ikke statsautorisert revisor med en bachelor.., da må du ha master. I tillegg må man regne med en del overtid i deler av året i det yrket - noe som kanskje ikke er så gunstig mtp barn. Jeg ville valgt økonomi og admin, da kan du velge innen forskjellige ting, og ønsker du å jobbe som revisor kan du jobbe som det med denne utdanningen også. Et treårig revisorstudiet gjør deg bare mer foreberedt, men etter et par år innen revisjon har det ikke noe å si hva slags bachelor du har.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2009 #6 Skrevet 15. april 2009 Man kan vel bli registrert revisor med bachelor men må ha master for å bli statsautorisert? Har man greit nok grunnlag for å få en jobb som regnskapsfører med bachelor i økonomi og administrasjon? HI
Anonym bruker Skrevet 15. april 2009 #7 Skrevet 15. april 2009 Jeg ville valgt økonomi og administrasjon - du vil da ha tilgang på et mye større arbeidsmarked, fordi det er så generelt. Hvis du ønsker å fordype deg senere kan du jo ta kurs, evt f.eks en mastergrad på deltid.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2009 #8 Skrevet 15. april 2009 Jeg tror man har bra nok grunnlag til å bli registrert regnskapsfører med øk&ad forutsatt at du velger de "riktige" fagene på det valgfrie.. Men er ikke 100% sikker, så sjekk det opp med studiestedet eller søk på nettet for krav om regnskapsføring. jeg ville valgt øk&ad om jeg var deg. Mye mer generelt og på et lite sted er det sikkert gunstig å ha litt å velge i. Regnskap og revisjon kan fort bli ensformig for mange og da kan det være greit å ha noe å falle tilbake på. Kjenner mange som har denne utdanningen, de jobber ofte i bank, revisjon (da uten noe særlig ansvar), kundebehandling og i div økonomiavdelinger.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2009 #9 Skrevet 15. april 2009 Jeg vet at man kan ta diverse fagkombinasjoner på øk&ad for å kunne søke autorisasjon, men det studiestedet jeg har tenkt å studere på tilbyr ikke dette. Men jeg tenkte mer i retning å "kun" jobbe som regnskapsfører, f.eks i et regnskapsbyrå, for der trenger man jo ikke autorisasjon. Jeg vurderer øk&ad sterkt, fordi det er den mest allsidige utdannelsen, men jeg tenker kanskje at det blir litt for generell.. Er ikke lett dette her... :-/ HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå