MammaLykke 08 + 09+ juni 2011 Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Jeg hadde et utmerket svangerskap sist, fødte en velskapt og stor gutt, Jeg hadde full åpning over lengre tid uten at han jobbet seg nedover i bekkenet og mormunnen slappet ikke godt nok av fikk jeg høre. Etterhvert ble riene mine/pressene såpass svake at de bestemte å ta han med vakuum etter 10 cm åpning i ca 2 timer. Det jeg lurer på, er om dere som har hatt lang utdrivingsfase med førstemann, også hadde det med andre/tredje? Eller blir den andre fødselen enklere og lettere, når den første var litt "hard"?
Kari Trestakk Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 Jeg kan egentlig ikke svare på spørsmålet ditt, for jeg har bare født ett barn. Men den gangen stod barnet høyt i bekkenet, så jeg fikk ikke lov til å trykke før 2,5 timer etter at det var full åpning. Men når jeg først fikk lov så gikk det ganske fort likevel. Etter 20 min med trykking kom han av seg selv uten noen hjelpemidler. Jeg tror det var en fornuftig avgjørelse av jordmora (og overjordmora) å "nekte" meg å trykke til å begynne med. De var redde for at jeg skulle komme til å slite meg ut på ineffektive pressrier. Men det skal sies at det ikke var lett å komme seg gjennom 2,5 timer med pressrier uten å presse! Når det gjelder neste fødsel så fikk jeg høre at den mest sannsynlig kommer til å gå mye fortere, så jeg bekymrer meg ikke for å få en langvarig fødsel. Det pleier jo å gå raskere med andremann enn med førstemann, og det gjelder nok antakeligvis for deg også.
Gjest Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 Jeg hadde pressrier i ca 45 minutter med min første, ca 5-6 minutter med andremann og ca 8-10 minutter med tredjemann (han kom med knytteneven inntil hode så tok derfor litt mer tid enn nr 2). De fleste ejg kjenner har en mye lettere og kjappere utdrivningsfase med barn nr 2, 3 osv, ikke alle, men de aller fleste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå