Gå til innhold

i dag begynner jeg på bringebær kapsler!!!:)


solveig26

Anbefalte innlegg

Fra urtesenteret.no

 

Bringebærblad brukes i dag av mange kvinner i løpet av graviditetstiden i den tro at de skal kunne forkorte fødselen og gjøre den ”enklere”. På grunn av mangel på forskning om denne urten, spesielt i forhold til graviditet og fødsel, ble det gjennomført en double blind, randomisert placebokontrollert studie. (Simpson M, Parsons M, Greenwood J, Wade K., 2001) Utvalget bestod at 192 førstegangsfødende kvinner. Formålet med studien var å undersøke effekten og sikkerheten av inntak av bringebærbladtabletter (2*1,2 gram pr dag), fra 32 uker etter befruktning frem til fødsel. Resultatene viste at bringebærblad, inntatt i tablettform, ikke medførte noen skadelige virkninger på mor eller baby. Det viste seg at bringebærblad ikke forkorter det første stadiet av fødselen. De var imidlertid en signifikant forkorting av det andre fødsel stadiet på gjennomsnittlig 9,59 minutter. Resultatene viste også at gruppen som hadde inntatt bringebærblad hadde en lavere prosentandel av fødslene der en måtte ta i bruk tang. Henholdsvis 19,3 % for forsøksgruppen vs. 30,4 % for kontrollgruppen.

En annen studie kommer frem med tilsvarende resultater. (Parsons M, Simpson M, Ponton T., 1999) Forsøkspersonene bestod av 108 mødre; hvorav 57 hadde brukt bringebærbladprodukter, og 51 stk i kontrollgruppen, som ikke hadde inntatt bringebærblad. Funnene antyder at bringebærblad kan brukes av kvinner i løpet av graviditeten i den hensikt å forkorte fødselen. En konkluderer også med at det ikke medfører noen bivirkninger verken for kvinnene eller babyene. Funnene antyder også at inntak av bringebærblad kan redusere sannsynligheten for fremskyndet eller forsinket fødsel. Det uventede funn i denne studien var at det ved fødsler der kvinnene hadde brukt bringebærblad, var mindre sjanse for klipping, keisersnitt, vakuum eller tangforløsning enn fødsler i kontrollgruppen.

 

 

 

håper dette stemmer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg starta for noen dager siden :) Samtidig starta jeg å massere med den fødselsforberedende oljen de snakker om. Sist drakk ejg teen og brukte samme oljen, og hadde en enkel og fin fødsel med bare 6 timer fra vi kom på ahus til hun var ute - uten rifter og på termindatoen!!

 

Vet jo ikke om det er tilfeldig da - men tar ingen sjanser og bruker begge deler denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også begynt på kapslene, men hva slags olje snakker dere om? Helsekosten det også?!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å drikke bringebærbladteen i dag (er 38+0), så jeg håper det ikke er "for sent". Lurer litt på om jeg skal kjøpe disse kapslene også, da de visstnok skal ha en sterkere effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte oljen i helsekosten ja, merket heter Weleda og den heter "fødselsforberedende olje". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt bringebærblad-te jeg også, men leste et sted at man helst skulle snakke med lege eller jordmor om det før en startet. Leste også at noen hadde hatt mulig negative opplevelser med teen, at de hadde kjent mindre liv etter å ha drukket...Har dere snakket med lege/jordmor? Jeg var hos jordmora igår, men glemte helt å spørre om dette... og nå har jeg lyst å begynne å drikke jeg også da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Jeg har ikke snakket med jm denne gangen, men nevnte det sist og hun sa det var greit. Har ikke merket noe mindre liv heller, men det kan jo variere fra person til person såklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg snakket med jordmor i dag og det var bare bra sa hun :)

 

i tillegg snakket med natur medisin ekspert , hun sa jeg kunne dobble dosen av det som sto på kappslene ..

merker mye liv fordi om jeg går på disse. det skal være helt ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott =) da begynner jeg i dag =)

En god dag ønskes alle maijentene, Bergen har i allefall nyyydelig vær!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...