Gå til innhold

Frustrert... ubestemt leie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til legen i dag.

For to uker siden fant vi ut at den lille lå i seteleie. Jeg har forsøkt det jeg kan for å snu den lille. I dag var jeg til legen igjen - sannsynligvis siste time før fødsel, neste time er dagen før termin. Legen klarte ikke se hvilken vei babyen ligger, og sier at det oppdager jeg når fødselen er i gang. Merker at jeg blir frustrert av å ikke vite hva jeg har i vente...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har du full forståelse for assa..Håper babyen snur seg rett vei..Tøft ikke vite gå lure ja-

Skrevet

øh... hallo?? trodde det var vanlig å få ultralyd når det var mistanke om seteleie jeg??

Jeg hadde ikke funnet meg i at legen hadde sagt noe sånnt.

Skrevet

Er dette ditt første barn?

Som regel kan man velge når barnet ligger i sete-leie, men de er litt mer "gira" på vaginal fødsel, om man har født før.

Førstegangs: Man tar ultralyd, sjekker leie og størrelse på baby. Deretter måler man bekken-størrelsen ved hjelp av røngten. Er barnet over 4,5kg, får man ks uansett.

Flergangs: Da sjekker man størrelsen på barnet. Man måler ikke bekken eller noe om man har født før... (om ikke ungen er mye større en den/de første)

Om ikke legen sender henvisning til føden (ultralyd), hadde jeg snakket med jordmora di (om du går til noen), eller tatt direkte kontakt med fødeavd.

UAKSEPTABELT at legen ikke tar det alvorlig!

Skrevet

Da leie var vanskelig å kjenne hos meg, og de ikke klarte å få et klart svar på hvordan barnet lå så ble jeg med en gang henvist til ultralyd. Synes det er veldig rart at ikke du har blitt det ! Skjønner så godt at du er frustrert jeg, vanskelig å innstille seg på fødsel når man ikke vet forutsetningene. Men legen din burde henvise deg..

Skrevet

Du skal ikke behøve ikke vite.. Legen skal henvise deg til sykehuset du skal føde på så de får fastslått leie ved ultralyd.. Dette er vanlig og gjør rett etter uke 36 en gang når barnet sitter i seteleie eller legen er usikker.. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt rett opp på føden og hørt..

Hva står det på helsekortet ditt ang. leie? som legen har skrevet altså?

Om du er førstegangsfødende er det ekstra viktig at du kontakter føden.., man skal ikke gå i fødsel som førstegangs i sete uten at de på sykehuset vet om det.. Legen din høres ikke helt riktig navlet ut.. =(

Skrevet

Hallo! Det er jo HELT latterlig. Du bør jo vite hvilken vei barnet ligger. Det er jo helt avgjlrede for hvordan man skal "Oppføre" seg hvis vannet skulle gå...

Jeg ble sendt til UL med mistanke om seteleie da jeg var 37 fullgåtte.

Skrevet

Legen var usikker på leie sist jeg var til kontroll. Da sendre hun henvisning til legen med en gang. Men jeg har ikke fått time før en uke før termin da.

Men det er jo uakseptabelt å ikke få vite sikkert dersom legen er i tcil om leie, før rett før fødsel. Det har jo litt med hvordan man mentalt forbereder seg også..

Min lege sa at dersom man var i tvil om leie, SKULLE det sjekkes med UL. Det var ikke et "tilbud" men et krav...

Skrevet

Du får ringe føden og forklare situasjonen:)

Sist jeg var til legen var leiet usikkert og ble da sendt på ul ved sykhuset med beskjed om at sykehuset SKAL vite det om barnet ligger i sete eller tverrleie, og dette før uke 37. Du må også vite om hodet er festet i forhold til hva du skal gjøre om vannet går:)

Ring føden, de vet nok hvordan dette forholder seg:)

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...