Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Jeg har vært litt teit og pådratt meg rundt 35 000 i kredittgjeld fordelt på 4 smålån. Jeg har lenge hatt lyst til å refinansiere dette slik at dette kan samles til et lån, men banken trenger en kausjonist.. Har spurt moren min om å kausjonere for et lån på 35 000, men hun sa nei og begrunnet det med at hun og samboeren skal kjøpe bolig sammen og om hun kausjonerer for meg så får hun ikke lån selv.. Jeg synes dette hørtes helt bak mål ut. Må legge til at vi har et svært ustabilt forhold på grunn av at hun og samboeren har store alkoholproblemer. Grunnen til at de nå leier og ikke eier bolig er at de for noen år siden flyttet og solgte leiligheten sin med overskudd. Overskuddet ble drukket, fester og feriert bort og de fikk ikke kjøpt ny bolig og endte opp på leiemarkedet.. Jeg tror hun lyver til meg når hun sier hun ikke kan kausjonere for meg, og det er ikke akkurat fare for at hun blir betalende på mitt lån fordi jeg ikke evner å betale det selv. Jeg har alltid stilt opp for henne, men får sjelden noe igjen for det.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 Å være kausjonist for noen kan faktisk gjøre det vanskelig å få lån, ja!!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Men denne summen er så liten så tror hun bare bruker det som unnskyldning fordi hun ikke har lyst. Og du bør jo heller ikke forvente at hun skal hjelpe deg når du har tatt opp sånn gjeld. Er jo ikke akkurat mye penger det er snakk om så du bør jo greie å betale det ned uten at noen skal hjelpe deg. Jeg hadde ikke stått som kausjonist for noen som ikke var kredittverdige for 35 000 hvertfall..
Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 Det kan gjøre situasjonen verre for din mor, selv om det er en liten sum. Har du ingen du kan låne med privat eller at banken kan låne deg penger?
Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #6 Skrevet 14. april 2009 Jeg har hjulpet henne med større summer tidligere, og det er blant annet derfor jeg har denne kredittgjelden. Min buffer har gått til å hjelpe dem i nød.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #7 Skrevet 14. april 2009 Enig. Jeg hadde heller ikke stått som kausjonist for noen som ikke klarte å betjene et usselt kreditkort på kun 35.000 kr. Dette er småpenger og dette bør HI ordne opp i selv.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #8 Skrevet 14. april 2009 Kankskje hun ikke har noe å bidra med? Svigerfar kunne ikke kausjonere for 50 000,- for oss, huset hans var belånt til over pipa. Og da var det ikke noen verdier for han å stille.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #9 Skrevet 14. april 2009 Om hun leier og dermed ikke har eiendom og skal bruke det hun eventuelt har av penger til selv å kjøpe hus så kan hun jo ikke kausjonere. Å være kausjonist forutsetter jo at du har sikkerhet for det beløpet du kausjonerer for.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #10 Skrevet 14. april 2009 Jeg kommer ikke til å være kausjonist for noen. Av prinsipp!! Min egen søster dreit på draget, og dro pappa inn i ei suppe av rot for noen år siden, så kausjonist, det skal jeg aldri være hverken for egne barn eller paven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå