Gå til innhold

Viktig spørsmål ift FEDREKVOTE og når denne kan tas


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt oppgitt, for jeg har ringt til fire forskjellige NAV-kontorer i området jeg bor, og INGEN kan gi meg skikkelig svar! Enten har de ikke rette folka inne, eller så er de litt nye, eller så virker det generelt som om det er mange ulike teorier om reglene som gjelder. Ergo får jeg forskjellige svar, eller svar av typen "jeg er ganske sikker på at..." Men jeg må vite dette helt sikkert.

 

KAN NOEN HER INNE HJELPE MEG?

 

Vi, altså mannen min og jeg, tenker oss ulike løsninger ift permisjonen.

 

To av alternativene er:

 

1. 12 mnd med 80 % lønn

2. 10 mnd med 100 % lønn + at jeg så tar to mnd med ulønnet permisjon.

 

Vi ble anbefalt sistnevnte av to vennepar, og det lønner seg visst veldig økonomisk. Du får både mer penger + grunnlaget for feriepenger fra dette året blir større. Man har lov til å ta ulønnet permisjon etter svangerskapspermisjonen, så om man bare sparer litt hver mnd i de 10 mnd, er jo dette en gunstig løsning. (Innebærer i alt 10-11 000 kr enn ved 80 % lønn i 12 mnd).

 

I hvertfall. Spørsmålet er: MÅ FEDREKVOTEN TAS DIREKTE ETTER MINE PERMISJONSUKER? Noen sier jeg må det, andre sier den kan tas innen tre år. Dette er jo veldig ulike svar.

 

Og om den tas innen tre år, innebærer det at den da må tas ut i form av tidskonto, f.eks en permisjonsdag i uka for far - i alt over 30 uker (altså, f.eks 30 onsdager)?

 

Greia er, om vi går for alternativ 2, er det viktig for oss at fedrekvoten kan tas etter de evt to mnd med ulønnet permisjon. Hvis den må tas DIREKTE etter mine permisjonsuker, må nemlig jeg inn og jobbe 6 uker mens han er hjemme, for så å gå ut i to mnd med ulønnet permisjon. Dette er veldig ugunstig for jobben min. Jobber som lærer.

 

Når kan egentlig fedrekvoten tas? Noen som vet - for sure??

 

Hilsen ei som venter tidlig sommerbaby, men som spør bim-folk som antagelig er ferdig med å søke :)

 

Tuva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spurte om det samme på mitt NAV kontor.

Der fikk vi beskjed om at han kan ta pappapermen sin(6 uker) innen barnet er 3 år.

Min mann kan ikke ta sin permisjon rett etter min pga jobbsituasjon i utlandet. Så jeg kommer til å ha ulønnet permisjon etter min er ferdig, før han så kommer til å ha pappapermen sin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far kan ta sin kvote når han vil, bare det er innen en periode på tre år. Han kan ta en dag i uken, en dag i mnd, eller hva som helst egentlig. Samboeren min skal ha en dag i uken i 20 uker(altså 20 dager) og så de andre tar han litt sånn på sparket hvis vi skal noe spesielt:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at han kan ta det når han vil innen tre år, men en ting jeg er usikker på...

jeg skal ha 80% lønn og 54 uker med permisjon. Dersom faren vil ta ut permisjon mens jeg har det får ikke han dagpenger, men mine uker blir tilsvarende forlenget til det antall uker han tar. betyr det at jeg kan få 54 + det antall uker han vil bruke, eller har jeg egenlig bare 48 uker, men kan få 54 hvis han tar alle sine uker i min permisjon? får liksom ikke et klart svar på NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...