Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 bestemoren til 2-åringen min døde nettopp. hva skal jeg si itl barnet mitt. jeg har sagt at bestemor ikke er her når vi har vært på besøk hos bestefar. hun spør mye etter bestemoren sin og virker litt frustrert. det føles mest riktig å bare si at bestemor ikke er her. hun vil vel glemme bestemor etter hvert siden hun ikke er mer enn to år. noen med erfaring. litt vanskelig dette. vil jo ikke si at bestemor aldri kommer tilbake heller, da kommer hun jo til å bli kjempelei seg. noen som vet hvor lenge en toåring kan huske bakover i tid?
mamman til Anna07_4.mars.2012 Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 jeg ville absolut prøvd å fortelle henne at bestemor ikke kommer tilbake, barn forstår mer enn vi tror. men veldig viktig å si at hun ikke sover osv, barn kan bli kjempe redde for å legge seg og sove da de tror de vil dø da! men lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 Først og fremst, kondolerer! Enig med hun andre her med det å ikke si at hun sover, det kan skape traumer i forhold til søvn hos barn. Jeg ville kanskje sagt at bestmor er borte, og at det er trist. Vet ikke hvor lenge hun vil huske bestemor, men jeg mista bestefar når jeg var 6år og husker faktisk ikke mye av det, siden jeg var eldre sa de jo at han var død noe jeg godtok greit, men en toåring vet nok ikke hva døden er, så jeg ville sagt borte. Dersom hun spør når bestemor kommer tilbake, må man nesten bare være ærlig å si at hun ikke kommer tilbake. Det er vanskelig å forklare små barn om døden siden det kan virke skremmende, men det å være åpen og ærlig om det, uten å gå i detalj tror jeg er viktig!
2 hjertegull :) Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Kondolerer! Ja, hva sier man til et lite barn.. Utrolig vanskelig å vite.. Hva med at bestemor bor i himmelen,sammen med englene? Jeg er ikke personlig kristen,men det er nok et bilde jeg ville malt til min 2 åring (om jeg hadde en). Og så heller forklart det bedre etterhvert som hun ble eldre og skjønte mer.. Barn skjønner mer enn vi tror ja, og selv om hun er liten og ikke skjønner fullt så mye, så må hun få en forklaring hun kan slå seg til ro med,og en forklaring du kan stå for. Helt enig med de andre om å i allefall ikke si at hun sover..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå