Bratsj Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Når man går på p-piller så har man jo ikke eggløsning, dvs det løsner ingen egg fra eggstokken. Jeg lurer på : Hva skjer med alle eggene som ikke løsner ?????? Blir de liggende i eggstokken ? Vil det si man har fullt av egg liggende ubrukt når man har brukt p-piller i 20 år ? Ja, de går vel til grunne på en eller annen måte, men hvordan vet kroppen at den skal minke beholdningen sin med 240 egg når den går på p-piller i 20 år og ingen av eggene blir sendt videre fra eggstokken ? Og hvor tar disse eggene veien, hvis de ikke løsnes fra eggstokken slik andre egg gjør ??? Man kunne jo tro at når man ikke har eggløsning på 20 år så "sparer" man en god del egg og har kanskje flere egg tilgode enn de som har "sløst" med ett egg eller to hver månede uten å bruke dem? Men slik er det nok ikke.... Bare ble så sinnsykt nyskjerrig på hvordan kroppen løser dette scenarioet...
Gjest Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 Eggene har, som alle andre egg, en viss holdbarhet. Når man passerer 30 år begynner kvaliteten å synke litt, over 35 år er den betydelig redusert og over 40 år vil få av eggene være gode og over 45 år vil nesten ingen være brukende. Dette er helt uavhengig av hva man evt putter i seg underveis, de varer verke kortere eller lenger av p-pillebruk, spiral eller noe annet, med mindre man inntar noe som framskynder overgangsalderen, da holder de nok mindre. P-pillene hindrer bare eggene i å modne når de ellers ville gjort det, men de gjør ikke noe med kvaliteten på dem. Når man slutter på p-pillene vil kroppen begynne å modne egg igjen fram til overgangsalderen, og når man overgangsalderen uten å ha "brukt opp" alle eggene (noe jeg torr aldri skjer med noen?), så går de nok til gunne til slutt vil jeg tro. Jeg er ganske sikker på at alle (de fleste i hvertfall) kvinner er utstyrt med betydelig flere egg enn de noensinne kommer til å miste ved en eggløsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå