ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Vet man få stipend på 8760 kr pr. mnd fra lånekassa. Men er det liksom meningen man skal leve på kun det? Går med ganske mye penger bare på baby.. og så er det jo alt det andre som skal betales for. Dette er ikke en planlagt graviditet. Men har tatt en abort for ett år siden, og jeg gjør ikke det igjen! Hvis spiren sitter, så sitter den for å bli:D Noen med noen råd.. det jeg lurere på er da er det noen måte for å få mest mulig penger ut av dette systemet;)?
Gjest Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 Er ikke student nå, men har vært det med de tre første barna. Man får tilsvarende fullt lån og stipend i 10 mnd, men da alt som stipend, det utgjør vel ca 80 000 kr i året så vidt jeg vet, evt litt mer nå? Utover dette kan man få forsørgerstipend på opptil ca 2000 kr pr mnd dersom samboeren/mannen din ikke tjener for mye, du kan sjekke på lånekassen sine sider om dette er noe du vil kunne få. I tillegg kan du få utbetalt en engangsstønad på ca 34 000 kr, denne får du utbelt rundt uke 28 om jeg ikke husker helt feil (forutsatt at du har søkt om den i god tid da, men etter UL), og den dekker inn det meste av førstegansinnkjøp til baby som vogn, seng, klær, bilstol osv. Hver mnd får man også barnetrygd på ca 975 kr for hvert barn man har. Å være student er ikke akkurat noe å bli fet av, men det går nå det også, jeg har klart det hele 3 ganger, så du klarer det nok du også! :-)
honningbien Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 Hei:) Joda, hvis du ikke jobber, og ikke har opparbeidet deg rett på foreldrepenger, har du krav på et engangsbeløp på ca 35000. Se nav.no. Der ligger søknad++Du får og barnetrygd på 970 pr. mnd.
snuffe Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Ja, jeg er i hvert fall student sånn i teorien. =) Og ja, det er meningen at du skal leve på det. Om du er alene får du jo andre stønader i tillegg, om dere er to skal din partner bidra. Det er jo ganske mye mer i måneden enn du har som student uten barn, og et spebarn behøver ikke koste all verdens. Du kan selvsagt jobbe ved siden av, og dermed tjene deg opp rettigheter til fødselspenger i tillegg til stipend. Ellers får du vel engangsstønad så lenge du ikke mottar fødselspenger fra NAV, det hjelper jo godt på til større innkjøp som seng, stol, vogn osv.
Blomster&bier Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 Heihei! Du får fødselsstipend fra lånekassen inntil 44 uker. Står masse om dette inne på lånekassen sine sider. Du vil da få utbetalt alt som stipend, osm utgjør litt over 10 000 kr hvis samboer (hvis du har) tjener under ca 24 000. Husker ikke alle tallene, men står som sagt inne på lånekassen sine hjemmesider. Hvis du ikke jobber har du rett på engangsstønad i tillegg, dette kan du lese om på nav sine hjemmesider. Hvis du har en jobb, vil du få foreldrepenger fra jobben din under permisjonen
Gjest Skrevet 14. april 2009 #6 Skrevet 14. april 2009 Skjønner ikke helt dette med engangsstønaden jeg..... Jeg er student og tjener i løpet av året under grensen som Lånekassen har for å få fullt lån og stipend. 135 000,- er det vel (?). Min mann jobber fulltid. Da er har jeg rett på engangstønaden? Gjelder dette så lenge jeg er student? Skjønner ikke helt hvor grensen for å få engangsttønad går egentlig... Noen som kan forklare det enkelt for meg?
Gjest Skrevet 14. april 2009 #7 Skrevet 14. april 2009 Når du tjener 135 000 kr i året har du rett på fødselspenger, men jeg TROR du må velge mellom fødselspenger og fødelsstipend, tror ikke du kan få begge deler, så da må du finne ut hva som vil lønne seg for deg. Jeg vil tro fødselsstipend + engangsstønad vil bli mest lønnsomt framfor fødselspenger for deg, men nå har jeg ikke finregnet på det. Om mannen jobber fulltid eller ei har ikke noe å si på om du får engangsstønad, denne vil alle som ikke får fødselspenger få uavnhengig av mann og hans inntekt. Velger du fødselspenger i stede, faller engangsstønaden bort. Om du kan få forsørgerstipend er derimot avhengig av inntekten til mannen din.
Maya09 Skrevet 14. april 2009 #8 Skrevet 14. april 2009 hei! jeg studerer ikke, men har venn som gjorde. du kan sjekke ut boka -alt om barn i magen, det å være gravid, bli gravid-, som er skrevet av og gitt ut av Jordmor Siri som også driver disse sidene. der står det om rettigheter hvis man er student med mer. mener å huske at du kan søke om fødselspenger fra Nav.( noe om at har man studer så og så lenge før fødsel så har man krav på fødselspenger) eller du kan gå inn på Nav.no og klikke på skjemaer på venstre side. se om noen av de passer for deg som student.uansett, ta kontakt med ditt lokale nav kontor og spør og grav, du får ingenting om du ikke spør selv. Lykke til.
meg & to små vampyrer Skrevet 14. april 2009 #9 Skrevet 14. april 2009 Om summen du får totalt for foreldrepenger er mer enn engangsstønaden, ville jeg ha valgt foreldrepenger. Du kan få stipend fra lånekassen og foreldrepenger samtidig om du har rett på begge deler.
Gjest Skrevet 14. april 2009 #10 Skrevet 14. april 2009 Takk for det Alva. Er litt klokere nå. Synes uansett at NAV kunne ha hatt litt enklere forklaringstekster på hjemmesidene sine. Er kanskje meningen at folk ikke skal finne ut av de riktige tingene slik at de slipper å betale ut for mye...
Gjest Skrevet 14. april 2009 #11 Skrevet 14. april 2009 Hva mener du "meg & lille vampyr på tjukka"? Kan man få de 8000,- i mnd fra Lånekassen OG foreldrepenger? Eller bare den delen av lånet som er stipend til vanlig + foreldrepenger? Har du et sted hvor dette står?
PartyOfFour Skrevet 14. april 2009 #12 Skrevet 14. april 2009 jeg hadde en venninne som studerte og hadde en liten jobb ved siden av. hun fikk stipend fra lånekassen + foreldrepenger fra den jobben hun hadde permisjon fra (evt. at de regner ut i forhold til det du har jobbet 6 av de siste 10 mnd). Ikke noe lov om at du bare får det ene - er jo logisk også, hvis du kan jobbe ved siden av studielånet, så må du få utbetalt dette ved siden av fødselsstipendet! og da blir det fort litt mer penger... :-)
meg & to små vampyrer Skrevet 14. april 2009 #13 Skrevet 14. april 2009 Jeg tror det er sånn ja. Jeg tror lånekassen og nav ikke regner disse to opp mot hverandre, og at man derfor kan gjøre det slik. Kjenner flere som har vært studenter og fått begge deler. Med mindre det er endret de siste par årene da. Nei, er ingen samkjørte regler, bare navs regler og lånekassens regler. Jeg skal ikke si 100%, men når lånekassen ikke bryr seg om du får foreldrepenger samtidig som studiestipend, så skjønner jeg ikke hva som skulle stoppe det?
meg & to små vampyrer Skrevet 14. april 2009 #14 Skrevet 14. april 2009 lånekassen sier jo: "Vilkårene for å få foreldrestipend ved fødsel og adopsjon er at du har opptak i en utdanning og: * at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen * at du bor sammen med barnet * at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)"
snuffe Skrevet 14. april 2009 #15 Skrevet 14. april 2009 Ja. Fødselsstipend fra lånekassen er uavhengig av foreldrepenger fra NAV. Jeg kommer til å få fødselsstipend + foreldrepenger for min 50%-stilling. Står greit i brosjyren om fødsel som ligger på lanekassen.no
meg & to små vampyrer Skrevet 14. april 2009 #16 Skrevet 14. april 2009 Så bra, for da sprer jeg ikke feilinformason:) Og veldig bra for de det gjelder.
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 14. april 2009 Forfatter #17 Skrevet 14. april 2009 Godt å høre det er flere:) Har noen spørsmål angående jobb ved siden av.. og foreldrepenger.. Jeg har en arbeidsplass jobber når det passer studiene og en sommerjobb. Hvordan blir dette med foreldrepenger da? Er det meningen at arbeidsgiver skal betale det? Må jeg være fast ansatt liksom? Og det at lånekassen gir fødselsstipend hvis du har hatt krav stipend de siste 6 mnd.. det gjelder sånn at når jeg nå til sommeren har studert 2 og fortsetter til høsten (termin i november).. det går som 6 mnd det da? Hadde ikke tenkt noe på det før jeg så noen andre som hadde spurt om dette, men de hadde ikke fått noe svar. (på gravid og student)
meg & to små vampyrer Skrevet 14. april 2009 #18 Skrevet 14. april 2009 De kan regne et snitt av de 6 beste av de siste 10 mnd eller noe slikt. Om det blir mer enn 35000 totalt, så velger du det. OM ikke så kan du jo likegodt ta engangsstønaden. Ja, om vi studerer før sommeren og fortsetter nå til høsten så får man fra lånekassen (hilsen hun som dobbeltsjekket med de per mail). Om det var det du mente da.
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 14. april 2009 Forfatter #19 Skrevet 14. april 2009 takk skal du ha:) Var det jeg mente. Tenkt så mye på alt dette i dag så det går helt rundt her.. hehe. Man jo liksom vite alt selv. Ingen fra det offentlige som forteller hvordan man kan få mest mulig penger! Hadde vært mye greiere da;-)
meg & to små vampyrer Skrevet 14. april 2009 #20 Skrevet 14. april 2009 Står mer om selve foreldrepengene på Nav.no, men det vet du nok allerede:) Men veldig greit at Lånekassen og Nav ikke bryr seg med hverandre egentlig da. Flaks for alle studenter med ekstrajobb;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå