rosa76 Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Vi bor i et strøk hvor det er en del barn. Heldigvis, for det er jo bare SÅ trivelig! De nærmeste naboene har fire barn i alderen 2-10 og ellers er det nesten bare enebarn rundt oss. Vi har to barn selv som leker veldig mye med disse fire nabosøsknene, og vi har et veldig godt naboskap. Men nå er jeg litt usikker på min egen egoisme (..) Har jo ikke lyst til å være det! Nå som det begynner å bli varmt ute dukker det selvfølgelig opp mye is også, og her er dillemmaet mitt. Jeg synes det er helt ok å gi is til alle barna så lenge de leker sammen. Og det blir det jo til rett som det er, så da går det MYE is, siden de er fire. MEN dersom mine to barn er på egen terasse og jeg gir de is, og så løper de over til naboene så kommer nabobarna også og spør om de kan få. Jeg har ikke alltid så mange is!!! Føler at jeg må ha enormt med is for å dekke deres behov også. Det skal sies at disse naboene er svært gavmilde selv og alltid gir til mine barn dersom de leker sammen. Hvor går egenlig grensen på "å være egoistisk" og ikke måtte gi til alle?? Er det flere nabobarn med så forsvinner jo alt i fryseren. Hehehe. Jeg vil bare ha muligheten til å av og til kunne gi egne barn is uten å måtte telle hvor mange som er igjen i tilfelle nabobarna kommer. Synes kanskje det er litt frekt at de kommer og spør om å få også..eller?? Kan jo hende mine også gjør det samme og det synes jeg er litt ubehagelig.. Et annet eksempel på nabobarna er at de kan spør om hva jeg har i munnen og om om de også kan få dette. Jeg må da vel kunne tygge tyggis uten å dele ut hele pakka? Eller er det også ego å tenke? En tyggis koster ikke all verden lissom.. Blir glad for meninger og tips rundt dette!
erteposen + 4 Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 Jeg gir enten til alle, eller ingen. En kan jo også fryse egen is, den er ikke så populær:) Gir jeg is til mine og ikke har flere/ikke vil gi ut is til alle, må de spise den hjemme. Forstår jo at barna spør om deres barn går dit bort med is. Mine tørr ikke å spørre, men det er stor forskjell på barn! Har aldri opplevd at egne barn snoker i skap, skuffer og kjøleskap - mens de hyggelige nabobarna åpner kjøleskapet og titter inn med en gang de kommer på besøk:)
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 ta en hvit løgn å si at det er tomt? (for både is og tyggis) syns ikke det er "egoistisk" å holde litt tilbake når barna dine fikk isen før de begynnte å leke sammen..
Snuppa & llillebror Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Jeg tror jeg hadde svart at jeg ikke hadde fler...hvis ikke det er sånn at dine egne barn da løper å frysa for å sjekke. Litt flaut hvis de da kommer ut med 4 is liksom, he-he... Nei, man må sette grensa et sted. Men kanskje du kan snakke med dine egne om at når de får is så får de spise den hjemme i hagen/verandaen eller noe før de går noe sted... Vet ikke jeg, bare en tanke... Litt sånn at du kan si at det ikke er bra å gå rundt å spise med ispinne liksom. Du skriver ikke hvor gamle barna dine er men... Hvis de er 10 år så er det liksom ikke så farlig om de går å spiser av en is...men om du skjønner hva jeg mener. Ikke lett det der, er jo ikke moro å si nei når de spør heller. Og de som er fra 4 år hvertfall bør jo bite at man ikke går inn til naboen og spør om å få noe å spise liksom... Håper hvertfall mine barn lærer seg det etterhvert. Er bare 2 år og 3 mnd nå, så har ingen hemninger for å spørre om ting hos folk ho kjenner godt.
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 ta en hvit løgn å si at det er tomt? (for både is og tyggis) syns ikke det er "egoistisk" å holde litt tilbake når barna dine fikk isen før de begynnte å leke sammen..
mammamammamammamor Skrevet 14. april 2009 #6 Skrevet 14. april 2009 kan jo bare si at di skal ete isen på terassen og så gå til naboen etterpå
Abracadabra Skrevet 14. april 2009 #7 Skrevet 14. april 2009 vanskelig det der! når det gjelder is så tror jeg også jeg hadde forsøkt å holde ungene i hagen til de var ferdig med isen. evt besørge sånne kjipe pose-is til utdeling, hehe! er også enig i at det må være lov til å ta en liten hvit løgn og si at beklager det var akkurat tomt... når det gjelder tyggis/pastiller så svarer jeg rett og slett at nehei, disse er mine! når unger spør om de kan få. jeg er beinhard sånn, haha... men det sier jeg til min egen gutt også, da. (han trenger ikke sånt når han ikke er to og et halvt blitt engang. en ting som jeg 'lurer' noen av ungene med av og til, er å si at "har du fått lov av din mamma å spise en is (eller hva det måtte være) da?" de glemmer jo ofte hva de skulle spørre om på veien. kanskje litt sleipt men ok... (jeg kom på det fordi jeg av og til ble litt irritert når gutten min fikk neven full av kjeks rett før middag feks... huff jeg høres ut som en riktig streng of fæl hurpemamma jeg nå! hehe... MEN det må også sies at jeg er såpass "fæl" at jeg sier rett ut til de andre ungene også at det er ikke pent å spørre om sånt. ;-) så jeg synes jo at du kan godt være så ego som du føler du "må".
Gjest Skrevet 14. april 2009 #8 Skrevet 14. april 2009 Jeg hadde nok også sagt at det var tomt, og bedt mine barn spise isen inne. Det du også kan gjøre er å kjøpe inn endel pakker av mr freeze, der er det jo 30 små saftis i hver pakke. De er jo billige og varer jo en stund når du må dele ut. Dessuten er de jo kjempegode.
Gjest Skrevet 14. april 2009 #9 Skrevet 14. april 2009 Når vi gir ungene is og ser at andre barn er ute, så får de enkelt og greit ikke lov å gå bort til nabobarna før de har spist opp isen sin. Ferdig med det. Er helt enig med deg i at det fort kan bli dyrt, vi har jo 3 barn selv og så er det x antall nabobar...går bare ikke det. Er noen her og leker allerede, så gir vi kun dersom vi vet at det er nok til alle, for da får nabobarna også så klart. Naboene praktiserer samme som oss, så da går det greit.
Mor for tredje gang Skrevet 14. april 2009 #10 Skrevet 14. april 2009 Jeg har lyst til å snu litt på det. Jeg bor også på et byggefelt med mage barn. I løpet av en dag kan de få mange is, for det er jo ikke bare en plass de får det. Vi prøver å begrense inntaket av søtsaker, da sønnen min legger veldig lett på seg. Men det er ikke så enkelt når han får det så mange andre steder. Har snakket med det til noen av naboene, men det hjelper ikke. Jeg skjønner jo at de ikke kan nekte han når alle andre får. Men jeg mener at vi som voksne kan tenke litt over dette før vi gir andre sine barn noe godt. De får i seg nok søtt som det er.
rosa76 Skrevet 15. april 2009 Forfatter #11 Skrevet 15. april 2009 Oj, mange bra svar det her! jeg kommer nok til å prøve å holde barna på terassen når de får is, og be de vente med å gå bort til de har spist opp. eldste hos meg er 5 år, så den regelen kan jeg jo innføre i sommer. Tror ikke det blir noe problem altså, men det er jo som også skrevet her mange plasser å få is fra hvis alle naboene gir, så det er greit å begrense det litt:-) Mr Freeze skal iallefall kjøpes inn:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå