Gå til innhold

samarbeid med barnevernet...??!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen erfaringer?

Føler at vi som fosterforeldre ikke blir hørt...ser at samvær ikke er bra for barnet..har vi ingenting vi kunne sagt???? Føler meg til tider maktesløs ovenfor et firkantet system...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg er fostermor i en kommune i Rogaland (ikke stavanger, sandnes eller haugesund). Vi har utrolig bra samarbeid med barnevernet. De stiller opp med en gang vi tar kontakt. Vi har god oppfølging og vi får raskt svar på e-postene vi sender. Hvis vi nevner noe om utfordringer med det å ha fosterbarn er de med på å finne løsninger sammen med oss.

Jeg er helt enig med deg i det at samvær ikke alltid er bra for barnet. Jeg klarer forstå at barna har godt av å vite hvem foreldrene er og ha en rød tråd gjennom oppveksten. Det jeg ikke forstår er hvordan de kan forsvare samværene når de ser hvordan det opprører barnet. Vi har i perioder hatt samvær hver 14. dag der barnet har hatt enorme reaksjoner etter samvær. Vi måtte slutte å planlegge noe uken etter samvær fordi det var mye mareritt, lite søvn, spiseproblemer, uro, angst og hissige utbrudd opp til en uke etter samvær. Så hadde vi en "rolig og normal" uke før det var på igjen med samvær og uroligheter.

Etter vi pratet med barnevernet viste det seg at de også så at dette var feil. De gikk til fylkesnemda og anket samværet. Nå er alt mye bedre. Det er fortsatt jevnlig samvær, men ikke mer enn 1 gang i mnd.

Vi har fått den støtten og hjelpen vi kunne fått av barnevernet. I vår sak er det fylkesnemda som har bestemt hvor mye samvær barnet skal ha, ikke barnevernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...