*surrehue* Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Hva ville dere gått for hvis dere skulle ha nytt kjøkken. Synes ekte tre er flott, men så var det dette med vedlikehold da. Noen med erfaringer. Må bestemme meg her og nå. Klarer ikke å ta en avgjørelse
Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 Vi skal også ha nytt kjøkken nå. Men går for ekte granitt plate. Utrolig å bake og arbeide på, og lett å vaske av.
lÅktiHaUDe Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 vi har eik heltre.. hadde ikke tatt det igjen. Må oljes og behandles, ikke ofte men det skal nå gjøres. Synes også at jeg liksom aldri får den helt rein, baker derfor aldri på kjøkkenbordet. Nei min benkeplate blir ikke gammel her..
*surrehue* Skrevet 14. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2009 Lurer på om granitt blir for dyrt for oss....Flere meninger??
*surrehue* Skrevet 14. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2009 Oioioi....tar med meg det rådet der...hmmmmm.
Sivalur Skrevet 14. april 2009 #6 Skrevet 14. april 2009 Ekte granittplate høres flott ut. Ville ikke hatt ekte tre, da heller laminat! Mannen min mener at heltre eik er ikke noe som helst problem, må bare stelle det, så holder det seg fint. Vel, han hadde heltre eikeplate på kjøkkenet i leiligheten han bodde i da vi møttes, og han kom springende etter meg og satte glasset i vasken og tørket over, hvis jeg kom i skade for å sette glasset på benken. Sånn orker ikke jeg ha det med barn i huset hvertfall....
Mille** Skrevet 14. april 2009 #7 Skrevet 14. april 2009 Jeg hadde lyst på heltre helt til jeg hørte at den måtte oljes minst 1 gang i MND! Det vet jeg med meg selv at jeg ikke gidder, hehe... ;o)
Gjest Skrevet 14. april 2009 #8 Skrevet 14. april 2009 Vi har laminat nå. Fordelen er at den er glatt, så vedlikehold er veldig lett. Ulempen er at når det kommer hakk i den, så er det ikke noe å gjøre med det, så det bare ser stygt ut, heltre kan man pusse og/eller slipe om den får hakk i seg, det ser også penere ut generelt sett med heltre synes jeg. Har en bekjent som har dette som har vært utrolig flink til å vedlikehode med mye oljing i starten, så der tåler platen at man søler f.eks rødbetesaft på den så lenge man tørker kjapt av uten at det trekker inn i treet, den er også lett å vaske av. Så vi kommer til å velge heltre på neste kjøkken (granitt rundt steplaten) og prøve å være kjempeflink til å olje masse og ofte i starten slik at den holder seg pen lenger.
Sivalur Skrevet 14. april 2009 #9 Skrevet 14. april 2009 Hvis dere går for laminat og bor på Østlandet, så kan jeg anbefale Bauhaus. De er veldig billige på laminatplater, og har mange fine. Vi kjøpte der når vi satte inn nytt kjøkken for to år siden og er kjempefornøyd.
lÅktiHaUDe Skrevet 14. april 2009 #10 Skrevet 14. april 2009 hehe min mann ser heller ikke problemet med heltre eik sivalur men så er det ikke han som er "kokken" her heller, og da er det jo intet problem Jeg hadde aldri valgt eik igjen.. men det er nå min mening. Greit nok å olje den men jeg føler liksom at det likevel siver bakterier og dritt ned i benkeplata æsj derfor lager jeg all mat på fjøler og på kjøkkenbord.. Jeg er INGEN bakteriefrik for å si det sånn, tåler godt litt her og der MEN jeg liker å ha det reint når jeg skal lage mat
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 14. april 2009 #11 Skrevet 14. april 2009 Vi har laminat benkeplate og er kjempefornøyd. Enkel å vaske og null vedlikehold. Vedlikehold har man nok av når man bor i hus. Ikke var den så dyr heller. Og så har vi aliminumslist i front på den, er så fint atte;-)
*surrehue* Skrevet 14. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 14. april 2009 takk for mange svar!! Nærmer meg laminat nå tror jeg. Drømmer om å være en som klarer å holde benkeplaten pen, men jeg vet jo hvor slurvete jeg alltid blir etter en stund..
prekæs Skrevet 14. april 2009 #13 Skrevet 14. april 2009 Har massiv bjørk og ville ikke byttet med noe annet. Etter den første intensive oljingen gikk det nesten 3 år før jeg oljet på nytt. pusset vekk flekken jeg fikk.
*surrehue* Skrevet 14. april 2009 Forfatter #14 Skrevet 14. april 2009 hva slags farge har du valgt da? Jeg har hvitt høyglans kjøkken, og lurer på valnøtt laminat..
*surrehue* Skrevet 14. april 2009 Forfatter #15 Skrevet 14. april 2009 hva slags farge har du valgt da? Jeg har hvitt høyglans kjøkken, og lurer på valnøtt laminat..
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 14. april 2009 #16 Skrevet 14. april 2009 Vi har mørk stenmønstret. dvs. Tror den heter sort stenmønstret, eller sølv stenmønstret. Selve plata er mørk og stenmønsteret er i "sølv" eller grått. Og aluminiunslist i front. valnøtt er fint det da. Og det passer i hvertfall til hvitt. Søsteren har heltre benkeplate og har hatt det i 10 år nå. Når kjøkkenet der nå skal pusses opp er visst benkeplata det første som skal ut.
Himmel og hav Skrevet 14. april 2009 #17 Skrevet 14. april 2009 Da vi pusset opp kjøkkenet i høst så valgte vi laminat. Den er pen å se på, tåler varme gryter og plater, og er lett å holde rein. Jeg har en venninne med heltre plate,og etter at hun klarte å lage brennemerker i den med en kjele, og søle rødvin på den, så er den ikke mye pen...
erteposen + 4 Skrevet 14. april 2009 #18 Skrevet 14. april 2009 Jeg liker ikke laminat, og valgte eik selv.
Melkekua +3 rosa ulldotter Skrevet 14. april 2009 #19 Skrevet 14. april 2009 Det var laminat benkeplate her på kjøkkenet da vi kjøpte huset. Svart med sølvgrå "prikker" (tror det skal etterligne granitt). For å si det sånn, er det det første som skal ut her. Vi legger heller litt penger i ordentlig granittplate. Du får mye mer igjen for det.
snuppedupp Skrevet 14. april 2009 #20 Skrevet 14. april 2009 Jeg har granitt og ville ikke valgt noe annet. Heltre er det veldig mye arbeid med og så blir det så fort stygt. Laminat blir stygg hvis du får hakker eller merker på benkeplaten. Granitten er enkel å holde og ser veldig bra ut ettter mange års bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå