Gå til innhold

Brukket halebein! Noen med erfaring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg brakk halebeinet for noen år tilbake, og det er jo som brukket ribbein.. gjøres jo ikke noe med.. og jeg husker legen min da, sa at jeg måtte huske å si fra om dette når jeg i fremtiden blir gravid!

og nå gjør det halebeinet så vanvittig vondt når jeg sitter i bilen, på en hard stol.. rett og slett når det får belastning over litt lengre tid!

jeg skal ikke til jordmor før om tre-fire uker og tenkte jo å si fra da..

men er det noen som har erfaring med dette?

moren min mener det kan ha noe å si ved fødselen? i og med at det ikke står i den vinkel kanskje som det gjør hos de damer som ikke har brukket det..?

håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har selv brukket halebenet,men fikk ikke beskjed om å si ifra dersom jeg ble gravid.. merker ikke noe til det nå. jeg ville ringt legen,bare for å være på den sikre siden

Skrevet

så fantastisk at noen spurte om dette, for jeg har nemlig brukket det to ganger og har samme problem som du har, veldig vondt og sitte, pluss at jeg begynner og få ganske vondt når jeg ligger..

Jeg har ikke hørt noe om at jeg skal si i fra om det, men kan være fordi jeg gadd aldri reise til doktoren med det.

Skal til legen min i morgen, da skal jeg jammen høre hva han sier:) hehe:)

Skrevet

nei det er virkelig ikke noe godt!! har lest litt på nettet, og folk skriver jo mye rart om at det kan brekkes andre veien under fødsel og alt mulig.. huff! hehe, farlig å lese på nettet :)

ja så flott om du spør legen din, og hører hva han sier! håper du skriver her inne, om han har noe svar :)

Skrevet

Jeg har aldri brukket halebeinet, men hos meg sitter den verste smerten med bekkenløsningen "i" halebeinet. Dvs. at det kjennes ut som jeg er forslått og herja med.

Aner ikke om det kan være noen sammenheng for dere andre, men en erfaring fra meg bare :o)

Skrevet

Jeg har også brekt halebeinet en gang, men jeg var kanskje for ung til at jeg fikk beskjed om dette med graviditet. Kanskje derfor jeg har veldig vondt nederst i ryggen, både denne gangen og forrige? Men jeg har jo født før, og kjente ikke noe spesielt i halebeinet den gangen, så bekymrer meg ikke nå heller.

Skrevet

jeg har brekt halebenet da jeg var ganske ung, såpass at jeg ikke husket det da jeg ble gravid forige gang, og dermed ikke ga noe beskjed til lege.

da fødselen var godt i gang og jenta mi skulle ut, ble det litt vanskelig for halebenet skal vist flytte på seg når barnet kommer, det gjorde ikke mitt pga brekt før.

Resultatet ble masse klipping, og brekt haleben på nytt da hodet endelig kom ut, ikke noe særlig...

så nå når jeg er gravid igjen har jeg sagt ifra tidlig :) regner med de må brekke det på forhånd denne gangen, men at jeg da får noen form for bedøvelse :)

Så dere burde absolutt si ifra til legen.

Skrevet

takk for mange svar!!

oi du, prinsesse nr 1, det hørtes ganske skummelt ut det der med brekking både under og før fødsel...

men er jo ikke så mye man kan gjøre med nå da? kan jo ikke ta røntgen osv for å sjekke hvordan halebeinet står heller!

men er jo litt redd for at jeg må vente til fødselen for å finne det ut også!

jaja, jeg får forhøre meg med jordmor neste gang jeg kommer dit :)

Skrevet

da jeg sa det til fastlegen min etter fødsel, sa han at det skulle de finne ut av før fødselen nå igjen.

hvordan de skal gjøre det vet jeg ikke, men de venter ikke til fødselen er i gang før de skjekker det sa han.

Skrevet

Jeg har brukket halebeinet to ganger i ungdommen (Litt gal på ski...), jeg sa i fra om dette før forrige fødsel, men ble avfeid med "at pytt pytt, halebeinet pleier ofte å brekke under fødselen alikevel, så det skulle jeg ikke tenke på" Jeg maste på at jeg gjerne ville bli undersøkt, men det var ikke nødvendig sa de.

Men under selve fødselen (etter to døgn med åpningstid og etter 20 min pressing) hørte de på meg. Halebeinet var blitt bøyd for langt innover og stippet fødselskanalen. Det var dannet en stor brusk/bein hinne rundt, og det var så og si umulig å knekke det flere ganger.

Det hele endte i hastekeisersnitt, som var en stor belastning for både meg og gullet.

Nå skal jeg ha planlagt keisersnitt.......

(det skal legges til at jeg i tilleg har et litt trangt bekken i utgangspunktet, men halebeinet var meget delaktig i å sette en stopper på fødselen sist)

Ikke meningen å skremme, men jeg unner ingen å oppleve det samme!

klem

Skrevet

Har en god venninde som brakk halebeinet...virkelig ille...men det plaget henne ikke under fødselen i det hele tatt...tror det er ca 5 år siden hun brakk halebeinet så har hun fått to unger nå, tett....lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...