Gå til innhold

6 av 10 siste måneders inntekt (NAV og foreldrepenger...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på et møte hos nav nå, de kan som vanlig veldig lite, og må "sjekke" det opp. Hun satt på navs egen nettside for å finne svar på det jeg lurte på, som var tre ting:

- Jeg jobber slik at jeg har ulik lønn hver måned (ikke fast ansatt), er det da vanligst å regne 6 av 10 siste måneder?

- Jeg har to ulike jobber, regner med at stillingsprosenten min er den sammenlagte av disse to?

- Når jeg skal sende søknaden min i god tid i forveien, regnes det da 6 av 10 måneder inntil søknadstidspunkt, eller 6 av 10 før permisjonen starter?

Ble altså ikke så veldig mye klokere, men kanskje dere kloke damer kan hjelpe meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det akkurat som deg.

Kravet om at du må ha vært i jobb 6 av de 10 siste månedene har ingenting med utregningen av beløpet å gjøre- men er kun en pekepinn på om du har krav på foreldrepenger i det hele tatt.

For arbeidsledige gjelder en Særregel ved utregning om at de bruker de 6 BESTE av siste 10 måneder ved utregningen.

Vanligvis får du det samme i foreldrepenger som du hadde de siste 4 UKENE før permisjonen starter. Dersom inntekten varierer med mer enn 25% fra måned til måned skal de ta et snitt av en lengre periode.

I realiteten gjør de vanligvis dette dersom inntekten din varierer med under 25%, men de har ikke plikt til det. Da tar de f.eks. gjennomsnittet av de 6 siste månedene før datoen du går ut i permisjon.

Dersom du er uheldig med saksbehandleren, og føler du burde fått mer, så må du klage!! Mange har fått gjennomslag for å få beregnet ut fra et lengre tidsrom enn siste 4 uker, om det kommer gunstigst ut for deg :)! Årsaken er at foreldrepenger skal erstatte det du mest sannsynlig hadde tjent dersom du ikke hadde vært i permisjon.

Skrevet

jeg jobbet deltid og hadde derfor variabel inntekt. da tok de de 6 beste lønningene, og delte på 6 for å ta snittet av de...

stillingsprosenten er vel ikke så nøye når du har variabel lønn. da tar de jo snittet uansett...

de regner 6 av 10 på søketidspunkt...

hehe hadde akkurat de samme spm som deg når jeg søkte=)

Skrevet

Hos meg tok vi de 6 beste mnd. i løpet av de siste 12mnd.

Og regnet ut snittet sånn. Noe som ga meg et godt grunnlag.

Resten av spørsmålene kan jeg ikke svare på:-)

Skrevet

Ja de legger sammen de to stillingsprosentene. Og for de som lurer, det kan ha betydning for om far har rett på fedrekvoten eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...