Gå til innhold

6 av 10 siste måneders inntekt (NAV og foreldrepenger...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på et møte hos nav nå, de kan som vanlig veldig lite, og må "sjekke" det opp. Hun satt på navs egen nettside for å finne svar på det jeg lurte på, som var tre ting:

- Jeg jobber slik at jeg har ulik lønn hver måned (ikke fast ansatt), er det da vanligst å regne 6 av 10 siste måneder?

- Jeg har to ulike jobber, regner med at stillingsprosenten min er den sammenlagte av disse to?

- Når jeg skal sende søknaden min i god tid i forveien, regnes det da 6 av 10 måneder inntil søknadstidspunkt, eller 6 av 10 før permisjonen starter?

Ble altså ikke så veldig mye klokere, men kanskje dere kloke damer kan hjelpe meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i litt samme situasjon som deg, har tjent ulikt og jobbet ulik stillingsprosent i de 10 månedene.

Det er desverre ingen fast regel for sånne som oss, men opp til saksbehandler hvor mye vi får i permisjonspenger og hvilke måneder de velger å regne - de månedene du tjente best, eller de månedene du tjente minst.

Tror likevel tanken er at kvinnen skal komme best mulig ut, og at de regner det gjennomsnittet som er mest gunstig for deg. (Hadde du gått på dagpenger den siste tiden før perm vet jeg sikkert at de regner det beste snittet av de 6 månedene, men ikke like sikkert for andre)

Men ja, de legger sammen dine to stillinger og kommer slik frem til din samlede stillingsprosent. (Er den over 50 får far også rett på permisjon.)

Usikker på om det er 6 av 10 måneder før fødsel eller permisjon. Trodde det var før fødsel.. Uansett ikke 6 av 10 måneder før søketidsunktet, man søker jo 3 måneder før.

(Tanken er vel at en kvinne skal rekke å skaffe seg jobb og tjene seg opp rett til permisjon etter at hun oppdager at hun er gravid.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...