annemarg81 Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Hei alle sammen ) Jeg har to jenter, ei på snart 4 år og ei på 3 mnd. Jeg og mannen min blir ikke enig med oss selv om vi skal stoppe opp med to barn eller om vi vil ha et til.... Jeg syns det er trist å tenke på at dette kan være siste gangen jeg har baby ( Store søster tok det veldig bra når babyen kom og jeg har kjempesnill baby, hun bare smiler, spiser, bæsjer og sover. Men så tenker jeg også at det koster mer med ennå et barn, de skal følges opp alle sammen og vi må ha overskudd til dem. Så hva gjør man, får et barn til fordi man ønsker seg et til eller takker man for dem man alt har fått og koser seg med dem??
Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-) Skrevet 14. april 2009 #2 Skrevet 14. april 2009 Det koster ikke så mye mer med tre barn kontra to. :-) Før tenkte jeg at alle som fikk over 3 barn var litt rare, men så ble jeg gravid med trillinger da...hehehe
Gjest Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 Vi har 3 barn, 3 gutter og alle var planlagt og nå er 6,5 år, 4,5 år og 22 mnd. Synes det har gått veldig greit egentlig. Første tiden ble slitsom siden tredjemann var veldig urolig og grinete (kolikk?) første 4-5 mnd'ene, men så kom det seg etterhvert. Synes vi klarer fint å ha 3 barn jeg, og siden alle våre er av samme kjønn, så langt, så har det blitt mye som kunne arves også. Det vi merker det mest på økonomisk nå er barnehageutgifter/SFO og når høst og vår kommer og det er tre barn som skal ha nye sko, gore-tex sko til ca 600-700 kr pr par x 3 koster litt, det må innrømmes ;-) Når de blir stor nok til diverse fritidsaktiviteter som kanskje koster litt så er de jo ferdig med barnehage og evt SFO, så da går de utgiftene litt i hverandre tenker jeg. Og på oppfølging, har jeg aldri vært noe fan av at barna må noe hver eneste dag og foreldre være med på absolutt alt, tror arna har godt av å ikke bli nedlesset av aktiviteter, og i hvertfall vi kommer til å si at vi kan kjøre dem til EN ting hver pr uke, er det annet de vil delta på må det være nært nok til at de kan gå/sykle sev. Nå ble vi uventet gravid med nr 4 også vi, jente denne gangen, så ser for meg at det vil bli litt mer utgifter nå med tanke på at vi trenger litt mer nytt av klær osv, blir ende en i barnehage osv, men tror det skal gå helt fint jeg, hun kommer nok til å gli inn i familien hun og :-) Blir nok litt strev i starten, en går seg til etterhvert.
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 14. april 2009 #4 Skrevet 14. april 2009 Eg ser eg er like gammel som deg. 81 model? Her har vi ikke vært så flinke og planlegge barna. Men viste allerede etter barn nummer 2 at det ikke var nok om eg skal si det sånn. Men etter barn 3 kjente eg at det var ett fint antall barn og vi skulle i grunn ikke ha flere. Men så kom der ett barn til og vi tenkte at det skulle ikke gjøre noe. Og tok fatt på rollen som 4 barns foreldre med glede. Så når minste jenta var 9mnd blir eg gravid igjen. Men finner ikke ut av det før i midten av desember. Var en travel vinter med sykdom og mye annet som gjorde at eg ikke kjente etter på kroppen at det var noe på gang. Da det gikk opp for oss var eg 13 uker på veg og fikk i samme stund beskjed at det var TO. Klart der og da var det ett slag i fjeset - og tankene tilbake til da dei var 3 barn og vi sa oss fornøyd har komt mange ganger. Overskudd kommer og går. Eg bruker klart kosttilskudd og er flink og få i meg rett mat slik at eg skal orke den travle dagen eg har til nå med fire. En legger opp sin hverdag etter som den kommer, med endten 2 eller 3 barn. Ting faller på plass og alt blir bra. En nyter og være familie med mange barn. Det kan klart derer også klare. Kjenn på hvordan det er og være mor til to, la tiden gå litt før du bestemmer deg for noe. Vi har fra 3,5år til rett i underkant av 3 år mellom våre barn. Fint alderskille. Nå kommer tvillingene mens minste jenta bare er 17mnd, så blir plutselig mye nytt for oss. Men det skal gå bra det også.
erteposen + 4 Skrevet 14. april 2009 #5 Skrevet 14. april 2009 Det koster økonomisk på sikt å ha tre barn istedet for to, om en leser statistikk t.d sifo eller ssb. Samtidig har en jo mye utstyr slik at det føles kanskje ikke slik ut. Mitt råd er å vente. Se det an!! Vi venter 3 og 4 nå, og minstemann er 4 år. Da han ble rundt 3 år var vi plutselig sikre begge to på at vi har tid, penger og overskudd nok til tre barn. Fire, det er jeg litt mer usikker på
cakes Skrevet 14. april 2009 #6 Skrevet 14. april 2009 hei:) jeg venter nr 3,en jente.har en jente på 6 år og en gutt på 2,5 år fra før. var egentlig ikke meningen å få nr 3 nå, siden jeg fortsatt studerer og har 1 år igjen.. men det gikk bra å kombinere skole og baby når sønnen min ble født, så det går nok bra nå også utgiftene blir nok ikke noe større, jeg har ihvertfall alt av klær, sko, yttertøy, sykler, ski,barnevogn, barnesete, stellebord og alt sånt som koster endel penger som den minste kan arve av de to største, det er jo like fint. det som derimot blir dyrt er barnehage og sfo,blir bortimot 4000kr i mnd, (80%b.hage for 2,10 timer sfo for den eldste). men man får jo 3000kr fra nav i barnetrygd for 3 barn, så jeg bruker det på barnepass. når barna blir større, og jeg ikke er student lenger, så skal jeg spare barnetrygda til dem, men for øyeblikket er det rett og slett økonomisk håpløst.vi har jo huslån og billån og forsikringer og strøm og alt som følger med:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå