Gjest Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Har ikke brukt prevansjon på leeenge, og har falt helt ut av hele opplegget. Er det sånn at Yasmin-pillene nærmest er "bannet" nå? Hørte så masse dritt om de pillene da jeg ble gravid. Jeg selv har brukt yasmin i alle år, og ikke merka noe til at de skulle være farlige. Nå er datteren min 11 uker (jeg ammer ikke) og har tenkt å begynne på p-piller igjen. Har to-tre brett igjen fra da jeg sluttet, og lurer så inderlig på om jeg bare kan fortsette å bruke disse pillene, eller om jeg må til lege og få henne til å skrive ny resept på nytt merke?
Gjest I og lillegutt Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Jeg likte ikke yasmin, fikk masse plager med de. Har hørt mange som er blitt alvorlig syke av de pillene. Jeg ville prøvd et annet merke..
Matildesnusk + lille ups Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Jeg er en av dem som likte yasmin veldig godt, hadde mye mer trøbbel med trionetta (eller hva det het). Bruker ikke noe prevensjon nå, men kunne godt tenkt meg yasmin dersom ppiller skulle bli aktuelt senere. Du kan jo dra en tur til legen og høre hva hun mener. Finnes kanskje noe nytt og bedre som gir mindre bivirkninger
Frk.TreningsGlad med 2 KidZ Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 søstern til bestekompisen til min samboer døde av en blodpropp som var forårsåket av Yasmin, kun 27år gammel, med en liten datter på 7år som aldri får møte mammen sin igjen.... Det sier vel litt om hva jeg mener om den.
Matildesnusk + lille ups Skrevet 13. april 2009 #5 Skrevet 13. april 2009 Ppiller generelt øker risikoen for blodpropp bittelitt, og dessverre har det skjedd at jenter har dødd. Det er utrolig trasig og skummelt! Jeg aner ikke om yasmin gir økt risiko i forhold til andre merker, men dette kan en jo snakke med en lege om...
AO3 Skrevet 13. april 2009 #6 Skrevet 13. april 2009 Jeg gikk på Yasmin før jeg ble gravid, og var kjempefornøyd med dem. Yasmin fikk mye dårlig publisitet i avisene en periode, og jeg spurte legen min om det, siden jeg var på time for noe annet likevel. I korte trekk svarte han at Yasmin er den mest solgte p-pillen på markedet, og dermed vil det 1) bli *tilsynelatende* flere tilfeller av blodpropp enn pga andre merker og 2) den blir derfor også p-pillen avisene liker best å skrive om, siden mange går på den, og sannsynligvis vil kjøpe avisa hvis "deres" p-pillemerke er på forsiden. Det er "old news" at p-piller kan føre til blodpropp. Det gjelder også andre merker p-piller, og er en av de mulige bivirkningene man må akseptere hvis man tar p-piller. Legene skal screene ut dem som av ulike helsemessige årsaker ikke bør ta p-piller - pga blodpropp-faren og andre bivirkninger. Ta en prat med legen din om du er usikker, det er mye bedre enn å lese det Dagbladet skriver. Jeg skal i alle fall begynne med Yasmin igjen når jeg er ferdig med ammingen.
snartmammapåny Skrevet 13. april 2009 #7 Skrevet 13. april 2009 Jeg har gikk på yasmin i fem år før jeg fikk mini. Aldri hatt noe bivirkninger (forutenom større pupper). Var til legen for noen mnd siden for å få ny resept på ppiller for å kunne begynne på igjen med ppiller etter graviditeten. Endte opp med Yasmin, så de er iallefall ikke helt bansyste...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå