ticalinda Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 Jeg fødte 4 uker for tidlig 10. mars. De siste 2 ukene har hun villet ligge til puppen hele tiden. Jeg er rimelig sikker på at hun får nok melk da hun har melk rundt munnen selv etter å ha ligget i en time og mer, til brystet. Jeg har ikke fått veid henne siden dette startet pga påska, men alle sier hun ser rundere ut for hver dag (!). Jeg innser at det er litt problematisk å la henne suge HELE tiden, det er vanskelig å gå ut, og det er vanskelig å dra på besøk når babyen henger til brystet hele tiden. I tillegg blir jeg innmari sår...... De siste dagene har jeg derfor prøvd å gi henne smokk, men det er først i dag at hun har villet hatt den. Nå når hun endelig har tatt den så kommer jo tankene.... Er det for tidlig at hun får smokk? Det hører også med til historien at vi slet lenge med ammingen, og den har vi først begynt å få til konsekvent for 10 dager siden. Jeg er selvfølgelig redd for at hun ikke skal klare å ta brystet når hun får smokk, og jeg er redd for å undertrykke behov hun har, som mat, kos, øking osv.. Noen med erfaring som har noen gode råd? Eller noen som kan fortelle meg at det er helt normalt å bruke mesteparten av døgnet til amming?
mor_til_Kristoffer Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Jeg tror at jeg ville begynt å lage noen faste rutiner rundt det med å spise. La henne spise hver tredje time, for eks. og la henne ligge ved brystet i ca. 30 minutt hver gang. Det er utrolig slitsomt å ha henne ved puppen hele tiden som du selv sier og utrolig vondt å bli sår. Når du har fått en god rutine på det med spisinga, så la henne kose seg med tutten innimellom dersom hun vil. Lykke til!
2flottebarn;) Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Når ammingen går greit, så er det vel greit å begynne med smokk. Min første begynte så smått etter en uke og nr 2 begynte natt nr 4. Hjalp henne til å sovne etter pupping og vi fikk begge slappe av bedre. Har den også med på tur, slik at vi kan rekke frem til et ammested/hjem uten for mye skriking. Greit å bruke smokken for å få inn bedre rutine på ammingen, da kan du regulere tiden imellom litt bedre etterhvert - men, man skal jo følge barna her. Du får rutine på dette likevel når det er gått en stund (med min første ble det plutselig rutine etter 3 mnd), ikke stress med det. Men bedre med litt smokk innimellom, så slipper du at det blir litt og litt pupp, godt å få tømt seg innimellom. Lykke til!
Lillepusen-78 Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Da gutten min var et par uker gammel skulle han ha mat heeeele tiden fra ettermiddag til sent på kvelden. På dagtid og natt gikk det noen timer mellom hvert måltid, men ellers hanh han på puppen hele tiden. Han brukte da 1 time på å spise seg ferdig, og så var det ikke lange stunden før han ville ha mer.... Han gråt mye og virket utilpass, og antakelig har dette vært en økeperiode. Det avtok etter en drøy uke, og han begynte å spise ca 6 ganger i døgnet. Denne økeperioden var veldig slitsom og frustrerende.... Men det gikk seg jo til Var veldig sår etter 2-3 dager (var på barsel i 6 dager). Lille tass var helt febrilsk etter å suge, og prøvde hele tiden uten hell å suge på fingrene sine. Jeg pumpet meg i 1 døgn for å la brystvortene få litt hvile, så da fikk han jo ikke noe å suge på... Ettersom han tok brystet fint, ble vi anbefalt å bruke smokk, noe han var fornøyd med. Så vi begynte med det da han var 3 dager gammel. Da han hadde den økeperioden jeg skrev om så var han ikke interessert i smokken. Jeg har alltid bare latt ham ha smokken når han har sovet....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå