9nah Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 hei jeg er gravid med mitt andre barn. er i uke 10. etter at jeg fødte min datter for snart 2 år siden fikk jeg påvist lavt stoffskifte. har siden det gått på en ganske lav daglig dose levaxin, og kontrollerer verdiene ofte. Når jeg nå ble gravid igjen vil jeg bli fulgt opp ekstra av Rikshospitalet, og skal på kontroll allerede nå til uken (med blant annet ultralyd). er det noen som har erfaringer med dette? Noen som vet hva lavt stoffskifte kan føre til mht foster/svangerskap? har skjønt at det ihvertfall er viktig at man IKKE har lavt eller høyt stoffskifte under svangerskap, defor må medisindosen kontrollerers jevnlig, men jeg har lite peiling på hvor ille dette faktisk kan være?
Raych Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Jeg har lavt stoffskifte og har vært gravid 2 ganger. Jeg ble fulgt opp nøye under begge svangerskapene. Med nummer 1 måtte jeg øke dosen litt, mens under 2. svangerskap var dosen grei. Så lenge du går jevnlig til kontroll etc og følger opp stoffskifte vil det ikke være noen stor sjanse for at det skal bli for lavt eller høyt. Ungene her har blitt sjekket med en ekstra blodprøve etter fødselen for å forsikre seg om at de produserer nok Thyroxin selv, de får jo tross alt også falsk stimuli gjennom tablettene vi tar gjennom svangerskapet. Begge her har hatt helt normalt stoffskifte, så de har ikke hatt noen plager. Hvis stoffskiftet blir for høyt eller lavt under svangerskapet vet jeg ikke hvilke konsekvenser det kan få for barnet. Slik jeg forsto det under mine svangerskap gikk det nok mest utover meg... Du skal jo gå til jevnlig kontroll, så alt kommer nok til å gå kjempebra:)
9nah Skrevet 13. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. april 2009 hei Raych Takk for beroligende og godt svar. Googlet lavt staffskifte og fant mye bra info der og. Virker som du sier at så lenge man blir fulgt opp med blodprøver etc, trenger det ikke bety noen ting. men jeg skal jammen meg be legen min ta en sjekk av dattern min og..det har ikke blitt gjort.
Gjest Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Hei! Jeg har to barn og lavt stoffskifte. Tar 150 mg Levaxin til vanlig, men under graviditetene mine har det värt nödvendig å gå opp til 200 mg. Tok ca 4 blodpröver i löpet av graviditetene for å kontrollere throxinnivået og jeg trengte ikke å gjöre flere endringer etter at jeg gikk opp til 200 mg. Ettersom jeg forsto etter samtale med lege om dette, er det viktig med et bra nivå på stoffskiftet under graviditeten. For lavt eller for höyt kan bla annet före til SA (men dette var veldig uvanlig fikk jeg höre). Selv har jeg hatt 2 SA også, men legen min anså ikke at det var et resultat av for lavt stoffskifte. Så lenge du går jevnlig til kontroller er du trygg! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå