Gå til innhold

Tillates "bading" i vanndammer i deres bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt fortvilet over denne badingen i bhg. For det er regelrett bading det snakk om. han sitter på rompa eller på knea og leker i vannet, jeg har sett han feler ganger når jeg kommer for å hente. Noen av dammene er jo ca 10 cm dype. Junior på 4 blir jo da søkk våt på tross av gode klær og støvler. "Bading" får han ikke lov til her hjemme.

Ofte er de ute fra etter lunsj til henting. Ergo blir det maange timer ute kliss våt. I det siste har jeg tømt støvlene hans for rennende vann og han har vært oppviridbar til opp til over knærne. Hunden er er knallrød, isklad og skrukkete. Hver dag har jeg "tint" gutten i badekaret når han kommer hjem, likevel er jo resultatet stadig forkjølelse, snørr, feber og falsk krupp. Jeg har tatt denne badingen opp med bhg på en pen måte, men får til svar at det er umulig å unngå at barna blir våte på denne årstiden. Tydelig at flere har tatt dette opp, for vi fikk et brev med hjem fra styrer der det ble bedt om forstålese for våte og sølete klær i denne årstiden, og hvor det samtidig ble bedt om at denne frustrasjonen ikke måtte gå utover de ansatte.

Jeg synes ikke dette er god nok ivaretagelse av gutten vår. Men i følge bhg er det ikke noe de kan gjøre med dette i denne årstiden.

Hvordan er denne vårproblematikken i deres bhg?

I vår forrige var det rett og slett forbudt å oppholde seg i disse dammene, og de ble "gjerdet" med bånd. Barna respekterte da dette....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der hvor jeg jobber gjerder vi inn de faligste og største, men skulle vi gjerde inn alle vanndammen så kunne vi like gjerne vært inne siden det er vått overalt.

Jeg har også en som "bader", hans ped.leder ba meg om å lære/fortelle han at han ikke var en fisk. Han er kliss klas hver dag. Har satt bort cheroxene, det er jo umulig og få de tørre igjen så her går det i gummistøvler og lag på lag med ull siden det også isolerer når det har blitt vått.

Skrevet

Min blir nå klissvåt uansett om han bader eller ikke. Han henter vann og søler på seg når han går. Men så klart han skal få leke med vannet ellers er det ikke gøy å være ute når det regner.

Syns det blir så mye disse barna ikke skal få lov til....

Skrevet

Han får jo leke med vannet så mye han orker her hjmme også, men ikke BADE. Dvs ikke sitte eller ligge i vanndammene, men stå, hoppe eller sitte på huk og leke...gjerne for meg.

For meg blir det feil når leken går på helsa løs, og det gjør den nå. Er vel ikke ok å gå kliss våt i 4 timer ute? Eller er det hysteri?

Skrevet

Ja, eller de tillater det vel ikke. Men de har ikke så mye oversikt til enhver tid at de kan forhindre det. Bhg har godt over 100 barn på et felles uteområde, så skal jo litt til å holde oversikt over alle.

Vi blir ikke så veldig lei oss, de har tørkeskap og vi må sende med ekstraskift.

Skrevet

Men de har jo ikke kapasitet til å skifte på han heller....han går jo gjerne søkk våt ute i 4 timer.

hm..bare meg som synes dette er dårligg pass av barn? ....er vel hønemor da :-)

Skrevet

jeg skjønner godt din frustrasjon og nei i bhg jeg jobber i får ikke barna lov til å bade i vanndammene. spes ikke når de er 10 cm dype!!

jeg forstår godt at vi må tåle våte og møkkete unger men det finnes en grense.

hadde nå bare gutten stått på huk eller ved siden av dammen så hadde det vært noe annet..

men når de sitter nedi så renner jo vannet uansett ned i støvler osv.

jeg syns det er for dårlig svar av bhg å svare at det ikke kan unngås. de kan faktisk stå ved siden av eller hvertfall følge med de største pyttene å si "nei, du får ikke sitte nedi vannet.." så enkelt er det..

i bhg min datter går i har de oxo en veldig stor vanndam som jeg fant henne sittende midt i. den var veldig dyp og hun er 21 mnd. ingen voksne i nærheten engang. og det syns jeg er litt drøyt at man faktisk ikke følger med engang..

Skrevet

Èndelig en som forstår! Og jeg er helt enig med deg. Denne dammen jeg snakker om ligger rundt hushjørne og det er ofte ingen voksne på den isden av huset. de minst barna er jo bare ett år.....Synes det virker skummelt jeg

Skrevet

vi pleier å koste vekk vannet. høres kanskje litt teit ut men det funker. selvfølgelig hjelper det ikke å gjøre det engang for dagen men vi gjør det for barnas sikkerhet..!

om de ikke er så veldig dype så lar vi de være så de får leke med vannet for det er jo selvsagt morro, men vi passer alltid på

Skrevet

a, eller legge i noen paller slik at problemet fjernes, eller evt bare stenge av området. de stengte jo av området bak bhg i høst så ny-plenen skulle få feste i fred. behøver jeg ikke tørrlegge hele bhg, kun dette ene dype bassenget,

Skrevet

Det hender noen bader, men de prøver å holde barna unna de største søledammene. De minste barna hadde faktisk noen dager hvor de kun var inne når det var mest søledammer ute, rett og slett fordi det ville være umulig å holde alle unna. Heldigvis var det en far som lånte bort en pumpe, sånn at de fikk pumpet det meste av vannet mot sluket og det hjalp mye.

Selvfølgelig må man regne med mye våte klær i den perioden her, men 4timer ute med gjennomvåte klær, syns jeg ikke dere skal godta. Hvis ikke "de ansatte" skal kunne brukes for å ta opp ting dere ikke syns fungerer, så bør du sende en mail eller ringe og snakke med styrer og si hvorfor du syns det er et problem. Du kan jo foreslå å løse det på samme måte som i den forrige barnehagen, så kjefter du ikke bare, men kommer med forslag for å løse det også.

Skrevet

I bhg jeg jobbet i, tok vi bort vannet fra de største dammene.. enkelt og greit ;) Litt jobb ja, men det går jo fort...

Ungene fikk ikke lov å ligge/sitte i en stor vanndam, men å leke rundt eller plaske litt med foten er jo greit. Men ikke at ungene blir liggenede der og være klissvåte i flere timer etter.. om noe sånt skjedde, så tok vi med barnet inn og skiftet på det, for det ville jo blitt veldig kaldt i lengden. Så syns ikke du overdriver eller er hønemor nei ;)

Skrevet

Tror jeg skal gå til styrer i morgen og legge frem problemet sammen med en del forslag til løsninger jeg. Har ikke god magefølelse for dette barnepasset.

Skrevet

Er 10 cm dype dammer lovlig i en barnehage? Ramler en unge oppi der med hodet først, og slår seg slik at det f.eks besvimer, så kan det jo gå riktig galt.

Jeg reagerer forøvrig ikke mest på at han "bader", jeg reagerer mest på at de ansatte i bhg lar han gå 4 (!!) timer kliss våt jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...